WARSZTAT: PRZEGLĄD ZESTAWU AMORTYZATORÓW ÖHLINS

Z BŁOTA W ZŁOTO

 

Zestaw składający się z modelu RXF 36 Evo, o skoku 150 mm pod koło 29, i tłumika sprężynowego TTX 22 M Custom (205 x 65, Trunnion) jeździł w customowym, testowym Define NS Bikes. Rower w ciągu paru miesięcy zdążył zwiedzić pół Europy. Poza popularnymi polskimi miejscówkami trafił m.in. do Forest of Dean i na słynne ścieżki w okolicach Sheffield. Przegląd zestawu przeprowadziliśmy w serwisie FF‑Sport polskiego dystrybutora Öhlinsa, ohlins.pl

 

Widelec – RXF 36 Evo

 

MYCIE

 

ÖHLINS RXF 36 Evo - serwis

 

Jak w każdym przypadku tu także wypada zacząć od konkretnego mycia. Usunięcie zanieczyszczeń to podstawa.

 

ROZBIÓRKA

 

ÖHLINS RXF 36 Evo - serwis

 

Zaczynamy, podobnie jak w przypadku wielu amortyzatorów, od demontażu goleni dolnych. By tego dokonać, trzeba odkręcić odpowiednie śruby na dole goleni, wraz z regulatorami.

 

ZDJĘCIE GOLENI

 

ÖHLINS RXF 36 Evo - serwis

 

Golenie zostały zdjęte, olej trafił do zbiornika na dole. Skontrolowane zostały ślizgi. Ponieważ były w idealnym stanie, nie było konieczności wymiany.

 

PODGRZEWANIE GÓRY

 

ÖHLINS RXF 36 Evo - serwis

 

Widelec został zamocowany za rurę sterową. Można przejść do demontażu kartusza tłumika TTX. Najpierw jednak śrubę, która go mocuje w goleni górnej, trzeba podgrzać, bo Öhlins stosuje w tym miejscu klej. Identycznie oczywiście trzeba postąpić z drugiej strony.

 

DEMONTAŻ POKRĘTŁA TŁUMIENIA WOLNEJ KOMPRESJI

 

ÖHLINS RXF 36 Evo - serwis

 

Na tym etapie nie ma nic skomplikowanego. Trzeba użyć śrubokręta i odpowiedniego płaskiego klucza.

 

DEMONTAŻ DŹWIGNI TŁUMIENIA SZYBKIEJ KOMPRESJI

 

ÖHLINS RXF 36 Evo - serwis

 

Kolejność czynności jest czytelna. Wszystko zdejmowane po kolei.

 

WYKRĘCANIE OD DOŁU

 

ÖHLINS RXF 36 Evo - serwis

 

Domorosłych majsterkowiczów czeka jednak prze‑ szkoda, od dołu konieczne jest użycie specjalnego klucza nasadowego, uwzględniającego konstrukcję widelca TTX (dodatkowy wentyl).

 

Specjalne narzędzie

 

ÖHLINS RXF 36 Evo - serwis

 

Zaawansowany sprzęt wymaga specjalistycznych narzędzi, takich jak to do demontażu tłumika TTX.

 

WYKRĘCANIE TŁUMIKA

 

ÖHLINS RXF 36 Evo - serwis

 

W tym momencie w końcu można wyjąć cały tłumik TTX, wykręcając go kluczem z goleni górnych.

 

WYJĘCIE LEWEJ STRONY

 

ÖHLINS RXF 36 Evo - serwis

 

Tak tłumik TTX wygląda w całości, po wyjęciu, ale to jeszcze nie koniec demontażu, najciekawsze jest w środku.

 

KARTUSZ TTX

 

ÖHLINS RXF 36 Evo - serwis

 

Kartusz TTX to w gruncie rzeczy rura, którą również da się rozkręcić. Na marginesie, po zmianach w modelu M2 nowy kartusz można założyć także do po‑ przednich wersji, wszystko pasuje. Tym samym starsze warianty można zmodernizować do najnowszego.

 

TTX W ŚRODKU

 

ÖHLINS RXF 36 Evo - serwis

Na zdjęciu widać już tłok tłumienia powrotu i tłoczysko po demontażu, w TTX tłoki zrobione są w ten sposób, że olej może przez nie przepływać. Stały obieg oleju zapewnia konstrukcja z dwóch rur (jedna z drugiej), otwory na elemencie z prawej pozwalają mu krążyć.

 

WOLNA KOMPRESJA

 

ÖHLINS RXF 36 Evo - serwis

Na górze kartusza znajduje się zawór odpowiedzialny za szybką i wolną kompresję.

 

DEMONTAŻ Z PRAWEJ STRONY

 

ÖHLINS RXF 36 Evo - serwis

 

Druga strona amortyzatora jest zdecydowanie mniej skomplikowana. Odpowiada za amortyzację, w środku jest więc powietrze. Oprócz często spotykanych dwóch komór, czyli pozytywnej i negatywnej, dochodzi trzecia, Ramp Control, znajdująca się na dole. Na górze znajduje się wentyl do pompowania pierw‑ szych dwóch, na dole do Ramp Control (ciśnienie jest wyższe niż w komorze głównej). Regulacji dokonuje się przez zmianę ciśnienia, komora negatywna jest ustawiana automatycznie przez specjalny wentyl wyrównawczy. Ramp Control pełni rolę podobną do tokenów, pozwala regulować czułość widelca, ale jest to dodatkowy tłok, który również pracuje, poruszając się w trakcie ugięcia.

 

ÖHLINS RXF 36 Evo - serwis

 

Prawa strona, mimo dodatkowej komory, nie jest wybitnie skomplikowana konstrukcyjnie. Jej demontaż wymaga tylko podstawowych narzędzi.

Po wyczyszczeniu i skontrolowaniu wszystkich elementów można całość złożyć w odwrotnej kolejności. Nasz egzemplarz nie wymagał wymiany części.

 

Tłumik – TTX 22 M Custom

 

Również w przypadku tłumika czystość stanowiska pracy to podstawa. Na dzień dobry wędruje do myjki.

 

DEMONTAŻ SPRĘŻYNY 1

 

ÖHLINS TTX 22 M Custom - serwis

 

Zaczynamy oczywiście od demontażu sprężyny. Z jednej strony jest to nakrętka, należy ją poluzować.

 

DEMONTAŻ SPRĘŻYNY 2

 

ÖHLINS TTX 22 M Custom - serwis

 

Z drugiej element podtrzymujący zabezpieczony jest sprężystym pierścieniem. Trzeba go usunąć, zdjąć pierścień i sprężynę.

 

ZBIORNIK WYRÓWNAWCZY

 

ÖHLINS TTX 22 M Custom - serwis

 

Może to i tłumik sprężynowy, co nie znaczy, że w środku nie ma ciśnienia. Ba, w zbiorniku wyrównawczym znajduje się azot pod ciśnieniem. By się do niego dostać, trzeba najpierw wykręcić śrubkę.

 

SPUSZCZENIE POWIETRZA

 

ÖHLINS TTX 22 M Custom - serwis

 

A następnie igłą spuścić powietrze. Element gumowy pod spodem znosi wiele podobnych zabiegów.

 

DEMONTAŻ TŁOCZYSKA 1

 

ÖHLINS TTX 22 M Custom - serwis

 

W tym momencie można zająć się demontażem tłoczyska (shaft) i tłoka, czyli rozebraniem tłumika. Naj‑ pierw przykrywka z wierzchu.

 

DEMONTAŻ TŁOCZYSKA 2

 

ÖHLINS TTX 22 M Custom - serwis

 

Potem pierścień zabezpieczający, który dość trudno wyjąć (przydają się zdolności manualne).

 

DEMONTAŻ PIERŚCIENIA ZABEZPIECZAJĄCEGO

 

ÖHLINS TTX 22 M Custom - serwis

 

I tu już widać wspomniany pierścień. Udało się!

 

TŁOK

 

ÖHLINS TTX 22 M Custom - serwis

 

W tym momencie możemy wyciągnąć to, co najważniejsze.

 

W ŚRODKU

 

ÖHLINS TTX 22 M Custom - serwis

 

Teraz widać wszystkie najważniejsze elementy tłoka i tłoczyska.

 

DEMONTAŻ POKRYWY BLADDERA

 

ÖHLINS TTX 22 M Custom - serwis

 

TTX 22 M Custom ma szeroki zakres regulacji. Element na zdjęciu służy do regulacji wolnego tłumienia kompresji.

 

WYCIĄGNIĘCIE BLADDERA

 

ÖHLINS TTX 22 M Custom - serwis

 

Po wykręceniu śruby i pierścienia sprężystego można przejść do wyciągnięcia bladdera. Wykonany jest z gumy, tu znów przydaje się trochę zręczności. Pęcherz jest oczywiście elastyczny i odpowiada za oddzielenie oleju od gazu.

 

BLADDER

 

ÖHLINS TTX 22 M Custom - serwis

 

To najczęściej używane fachowe określenie tego gumowego elementu.

 

DEMONTAŻ ZAWORU KOMPRESJI

 

ÖHLINS TTX 22 M Custom - serwis

 

LSC i HSC są w jednym module, dochodzi dźwignia znajdująca się pod pokrętłem regulacji, a służąca do blokady na podjazdach.

 

ZAWÓR KOMPRESJI

 

ÖHLINS TTX 22 M Custom - serwis

 

Po wykonaniu powyższych zabiegów można zdemontować zawór odpowiedzialny za kompresję.

 

WSZYSTKIE CZĘŚCI TŁUMIKA

 

ÖHLINS TTX 22 M Custom - serwis

 

Po rozłożeniu tłumika wszystkie jego elementy wyglądają w następujący sposób.

 

POMPA PRÓŻNIOWA

 

 

Po złożeniu tłumika trzeba go napełnić olejem. Pompa do napełniania olejem jest niezbędna do prawidłowego napełnienia TTX22M.

 

PROGRAM

 

ÖHLINS TTX 22 M Custom - serwis

 

Następnie wybiera się odpowiedni program i podłącza tłumik do zaworu. Pompa jest oczywiście uniwersalna, wystarczy wybrać program i końcówki.

 

POMPOWANIE

 

ÖHLINS TTX 22 M Custom - serwis

 

Reszta jest gotowa automatycznie. Podobnie jak w przypadku amortyzatora tłumik nie wymagał wymiany elementów.

 

 

Przeczytaj również:

 

Öhlins przez duże Ö – RXF36 TRAIL I TTX AIR

Wywiad: Charlie Kelly – „Byłem przywódcą”

Miejscówki: Bardo i obietnica Singletrack Glacensis

Informacje o autorze

Autor tekstu: Grzegorz Radziwonowski

Zdjęcia: Grzegorz Radziwonowski

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »