Z BŁOTA W ZŁOTO
Zestaw składający się z modelu RXF 36 Evo, o skoku 150 mm pod koło 29, i tłumika sprężynowego TTX 22 M Custom (205 x 65, Trunnion) jeździł w customowym, testowym Define NS Bikes. Rower w ciągu paru miesięcy zdążył zwiedzić pół Europy. Poza popularnymi polskimi miejscówkami trafił m.in. do Forest of Dean i na słynne ścieżki w okolicach Sheffield. Przegląd zestawu przeprowadziliśmy w serwisie FF‑Sport polskiego dystrybutora Öhlinsa, ohlins.pl
Widelec – RXF 36 Evo
MYCIE
Jak w każdym przypadku tu także wypada zacząć od konkretnego mycia. Usunięcie zanieczyszczeń to podstawa.
ROZBIÓRKA
Zaczynamy, podobnie jak w przypadku wielu amortyzatorów, od demontażu goleni dolnych. By tego dokonać, trzeba odkręcić odpowiednie śruby na dole goleni, wraz z regulatorami.
ZDJĘCIE GOLENI
Golenie zostały zdjęte, olej trafił do zbiornika na dole. Skontrolowane zostały ślizgi. Ponieważ były w idealnym stanie, nie było konieczności wymiany.
PODGRZEWANIE GÓRY
Widelec został zamocowany za rurę sterową. Można przejść do demontażu kartusza tłumika TTX. Najpierw jednak śrubę, która go mocuje w goleni górnej, trzeba podgrzać, bo Öhlins stosuje w tym miejscu klej. Identycznie oczywiście trzeba postąpić z drugiej strony.
DEMONTAŻ POKRĘTŁA TŁUMIENIA WOLNEJ KOMPRESJI
Na tym etapie nie ma nic skomplikowanego. Trzeba użyć śrubokręta i odpowiedniego płaskiego klucza.
DEMONTAŻ DŹWIGNI TŁUMIENIA SZYBKIEJ KOMPRESJI
Kolejność czynności jest czytelna. Wszystko zdejmowane po kolei.
WYKRĘCANIE OD DOŁU
Domorosłych majsterkowiczów czeka jednak prze‑ szkoda, od dołu konieczne jest użycie specjalnego klucza nasadowego, uwzględniającego konstrukcję widelca TTX (dodatkowy wentyl).
Specjalne narzędzie
Zaawansowany sprzęt wymaga specjalistycznych narzędzi, takich jak to do demontażu tłumika TTX.
WYKRĘCANIE TŁUMIKA
W tym momencie w końcu można wyjąć cały tłumik TTX, wykręcając go kluczem z goleni górnych.
WYJĘCIE LEWEJ STRONY
Tak tłumik TTX wygląda w całości, po wyjęciu, ale to jeszcze nie koniec demontażu, najciekawsze jest w środku.
KARTUSZ TTX
Kartusz TTX to w gruncie rzeczy rura, którą również da się rozkręcić. Na marginesie, po zmianach w modelu M2 nowy kartusz można założyć także do po‑ przednich wersji, wszystko pasuje. Tym samym starsze warianty można zmodernizować do najnowszego.
TTX W ŚRODKU
Na zdjęciu widać już tłok tłumienia powrotu i tłoczysko po demontażu, w TTX tłoki zrobione są w ten sposób, że olej może przez nie przepływać. Stały obieg oleju zapewnia konstrukcja z dwóch rur (jedna z drugiej), otwory na elemencie z prawej pozwalają mu krążyć.
WOLNA KOMPRESJA
Na górze kartusza znajduje się zawór odpowiedzialny za szybką i wolną kompresję.
DEMONTAŻ Z PRAWEJ STRONY
Druga strona amortyzatora jest zdecydowanie mniej skomplikowana. Odpowiada za amortyzację, w środku jest więc powietrze. Oprócz często spotykanych dwóch komór, czyli pozytywnej i negatywnej, dochodzi trzecia, Ramp Control, znajdująca się na dole. Na górze znajduje się wentyl do pompowania pierw‑ szych dwóch, na dole do Ramp Control (ciśnienie jest wyższe niż w komorze głównej). Regulacji dokonuje się przez zmianę ciśnienia, komora negatywna jest ustawiana automatycznie przez specjalny wentyl wyrównawczy. Ramp Control pełni rolę podobną do tokenów, pozwala regulować czułość widelca, ale jest to dodatkowy tłok, który również pracuje, poruszając się w trakcie ugięcia.
Prawa strona, mimo dodatkowej komory, nie jest wybitnie skomplikowana konstrukcyjnie. Jej demontaż wymaga tylko podstawowych narzędzi.
Po wyczyszczeniu i skontrolowaniu wszystkich elementów można całość złożyć w odwrotnej kolejności. Nasz egzemplarz nie wymagał wymiany części.
Tłumik – TTX 22 M Custom
Również w przypadku tłumika czystość stanowiska pracy to podstawa. Na dzień dobry wędruje do myjki.
DEMONTAŻ SPRĘŻYNY 1
Zaczynamy oczywiście od demontażu sprężyny. Z jednej strony jest to nakrętka, należy ją poluzować.
DEMONTAŻ SPRĘŻYNY 2
Z drugiej element podtrzymujący zabezpieczony jest sprężystym pierścieniem. Trzeba go usunąć, zdjąć pierścień i sprężynę.
ZBIORNIK WYRÓWNAWCZY
Może to i tłumik sprężynowy, co nie znaczy, że w środku nie ma ciśnienia. Ba, w zbiorniku wyrównawczym znajduje się azot pod ciśnieniem. By się do niego dostać, trzeba najpierw wykręcić śrubkę.
SPUSZCZENIE POWIETRZA
A następnie igłą spuścić powietrze. Element gumowy pod spodem znosi wiele podobnych zabiegów.
DEMONTAŻ TŁOCZYSKA 1
W tym momencie można zająć się demontażem tłoczyska (shaft) i tłoka, czyli rozebraniem tłumika. Naj‑ pierw przykrywka z wierzchu.
DEMONTAŻ TŁOCZYSKA 2
Potem pierścień zabezpieczający, który dość trudno wyjąć (przydają się zdolności manualne).
DEMONTAŻ PIERŚCIENIA ZABEZPIECZAJĄCEGO
I tu już widać wspomniany pierścień. Udało się!
TŁOK
W tym momencie możemy wyciągnąć to, co najważniejsze.
W ŚRODKU
Teraz widać wszystkie najważniejsze elementy tłoka i tłoczyska.
DEMONTAŻ POKRYWY BLADDERA
TTX 22 M Custom ma szeroki zakres regulacji. Element na zdjęciu służy do regulacji wolnego tłumienia kompresji.
WYCIĄGNIĘCIE BLADDERA
Po wykręceniu śruby i pierścienia sprężystego można przejść do wyciągnięcia bladdera. Wykonany jest z gumy, tu znów przydaje się trochę zręczności. Pęcherz jest oczywiście elastyczny i odpowiada za oddzielenie oleju od gazu.
BLADDER
To najczęściej używane fachowe określenie tego gumowego elementu.
DEMONTAŻ ZAWORU KOMPRESJI
LSC i HSC są w jednym module, dochodzi dźwignia znajdująca się pod pokrętłem regulacji, a służąca do blokady na podjazdach.
ZAWÓR KOMPRESJI
Po wykonaniu powyższych zabiegów można zdemontować zawór odpowiedzialny za kompresję.
WSZYSTKIE CZĘŚCI TŁUMIKA
Po rozłożeniu tłumika wszystkie jego elementy wyglądają w następujący sposób.
POMPA PRÓŻNIOWA
Po złożeniu tłumika trzeba go napełnić olejem. Pompa do napełniania olejem jest niezbędna do prawidłowego napełnienia TTX22M.
PROGRAM
Następnie wybiera się odpowiedni program i podłącza tłumik do zaworu. Pompa jest oczywiście uniwersalna, wystarczy wybrać program i końcówki.
POMPOWANIE
Reszta jest gotowa automatycznie. Podobnie jak w przypadku amortyzatora tłumik nie wymagał wymiany elementów.
Przeczytaj również:
Öhlins przez duże Ö – RXF36 TRAIL I TTX AIR