ECYKLOPEDIA pierwszy w Polsce “elektryczny” concept store

Wysiadam z pociągu relacji Wrocław – Warszawa Centralna i wskakuję na rower w zgodzie z hasłem “miejskiej mobilności”. Jak się później przekonałem, niechcący dopasowałem się tym samym do profilu sklepu. A może to przykład wyczuwania trendów? Kierunek Żoliborz i ECYKLOPEDIA! Pierwszy w Polsce concept store poświęcony wyłącznie rowerom elektrycznym.

Sklep jest bardzo nowy, został otwarty w tym sezonie. Stoi za nim ekipa prowadzona przez Bogusława Sobczaka, człowieka który wymyślił całą koncepcję. Przekonany, że rowery elektryczne to przyszłość, sprowadził do Polski kilka marek wcześniej u nas niedostępnych. Stąd i moje pytanie zadane na wstępie: “Macie w ogóle jakieś zwykłe rowery?” Odpowiedź była krótka: “Nie!”.

Marki premium

Obok futurystycznego Greypa, którego testowaliśmy w tym roku – są to przede wszystkim górale stale podłączone do sieci – na pierwszym miejscu wymienić wypada produkty Riese & Müller z pełną ofertą wykraczającą poza standardowo nazywane kategorie sprzętowe. Możecie zobaczyć je obok na zdjęciach, bo jak na przykład określić rower z dwoma bateriami, na grubych oponach i z pełnym wyposażeniem turystycznym włącznie z bagażnikami? To bardziej SUV ze wspomaganiem elektrycznym niż po prostu eMTB. Bogusława Sobczak: “Firma sama pozycjonuje się jednak obecnie przede wszystkim jako urban mobility. Jest i seria nazwana Mountain, ale to nie są oczywiste rowery górskie, choćby z powodu zastosowania Rohloffa”. To jednak nie koniec oferty, bo obok stoją też rowery NOX – to zdecydowanie jedyne miejsce w Polsce, gdzie w ogóle można je zobaczyć oraz Orbea. Już dziś możemy napisać, że będzie to także pierwsze miejsce w kraju, gdzie będzie można kupić rowery Forestal, promowane przez samego Cedrica Gracię. Uzupełnienie całej oferty stanowią elektryczne składaki Vello.

Wszystkie marki łączy fakt, że należą do tzw. produktów premium, co niekoniecznie oznacza najniższe ceny, za to jakość i obsługę na odpowiednim poziomie. W tym kontekście nie dziwi fakt, że klienci często, zanim wyjadą z rowerem, odwiedzają sklep wielokrotnie. Bogusław Sobczak: “Średnia ilość wizyt to trzy, zanim nastąpi zakup. Jesteśmy trochę jak salon samochodowy, podobnych decyzji nie podejmuje się emocjonalnie. Działamy pod tym kątem i jesteśmy do tego przygotowani.” Nic dziwnego, że słysząc to musiałem spytać w kolejnym pytaniu o metody finansowania. Bogusław Sobczak: “Mamy leasing i wynajem długoterminowy, z wypożyczeniem na rok, a firma gwarantuje odkup. To nowość, a ludzie nie mają jeszcze świadomości, że taka usługa istnieje.” Dodam od siebie dla zainteresowanych – rower nie ma limitu przebiegu, jak to zwykle jest w wynajmie samochodów! Do nowych form biznesu rowerowego dopasowany jest też wygląd sklepu. Bogusław Sobczak: “Nie chciałem, by wisiał tu milion dętek czy dzwonki. Jest przestrzeń, to bardziej Apple Store niż typowy sklep rowerowy.”

Urban mobility czyli miejska mobilność

Spotykamy się pod koniec sezonu 2021, pierwszego w którym sklep działał. Nowoczesne osiedle, gdzie znajduje się ECYKLOPEDIA, zdaje się być stworzone dla użytkowników rowerów. Wcześniej zresztą, planując trasę dojazdu, sprawdziłem, czy będę mógł dostać się na miejsce w wygodny sposób i okazało się, że niemal całość prowadzi wydzielonymi ścieżkami rowerowymi. Czy w tym kontekście dziwi, że założyciel myśli, by sklep koncentrował się na idei urban mobility? W Warszawie gór zbyt wielu nie ma, są za to spore odległości między dzielnicami i oczywiście korki, jak w każdym dużym mieście. Sklep przygotowany jest odpowiednio do tego, by chętni mogli sprawdzić się w konfrontacji z miejską dżunglą. Nawet jeśli coraz rzadziej jest to dżungla, a częściej rowerowe ścieżki, rower z pełnym oprzyrządowaniem w postaci bagażnika, błotników i oświetlenia sprawi, że życie w ciągłym miejskim ruchu będzie prostsze. Jesteście zainteresowani? Użytkowników rowerów cargo w Polsce jest jeszcze niewielu, na Rydygiera 14 znajdziecie i sprzęt tego typu. A dla tych, którzy niekoniecznie dysponują własnym garażem czy miejscem postojowym, by podobny towarowy sprzęt wygodnie zaparkować, czekają między innymi przyczepki. Fakt, że można je podłączyć do elektryka sprawia, że przestaje być groźna jeszcze jedna zmora miejskich wojowniczek i wojowników – mokre, spocone plecy! Uzupełnieniem oferty są bagażniki samochodowe Yakima, by móc w razie potrzeby gdzieś z rowerem dojechać. Oraz kaski i rowerowe ciuchy i dodatki typu liczniki czy pod kątem zimy trenażery.

Serwis

Za serwis odpowiedzialny jest mechanik na miejscu, w razie potrzeby dołącza do niego kolejny specjalista od elektryków. Oczywiście obsługa obejmuje serwis wszystkich popularnych silników, z Boschem i Shimano na czele, ale w razie potrzeby także Fazua. Warto wiedzieć, że tu cała procedura ma przebieg trochę odmienny niż w przypadku rowerów tradycyjnych, bo podstawą jest podłączenie odpowiedniego interfejsu i oprogramowania do elektryka, podobnie jak to wygląda w przypadku samochodów. Tu najbardziej zaawansowany jest Greyp, który z siedziby głównej w Chorwacji podłącza się do roweru “logując się do niego” i przeprowadza diagnozę! Cała procedura przebiega bardzo sprawnie, z dotyczasowych doświadczeń, jak mówi Bogusław Sobczak wynika, że np. Greyp dostarcza silnik “na pojutrze”. Generalnie najczęściej producenci silników po prostu wysyłają silnik na wymianę, co bardzo upraszcza i przyspiesza obsługę. Dzięki podobnym rozwiązaniom klientom nie grozi, że w sezonie zostaną bez jeżdżącego sprzętu. Ciekawostka – w przypadku Greypa rower przeprowadza nawet sam upgrade oprogramowania do najnowszej wersji, ingerencją użytkownika sprowadza się do wyrażenia na nią zgody. Nie trzeba nawet iść do serwisu, tu także dokonuje się to bezprzewodowo, za pośrednictwem sieci.

Przyszłość

Wszystko wskazuje na to, że od sezonu 2022 w ofercie ECYKLOPEDII znajdzie się też wypożyczanie rowerów. Bogusław Sobczak podkreśla, że rowery elektryczne oznaczają też dla wielu osób zmianę podejścia do kwestii własności, na wzór tego jak wyglądają wyjazdy na narty. Będzie też więc można taki rower wypożyczyć. W samym sklepie standardem jest możliwość przetestowania rowerów na miejscu, jeszcze przed zakupem. Teren wokół sklepu zachęca do tego zresztą – alejki są szerokie, jest dużo miejsca, jest płasko, a samochody nie mogą wjechać. Tak mogłoby wyglądać idealne miasto przyszłości. 

Zanim to nastąpi, to w oczekiwaniu na przyszłość i przede wszystkim wiosnę na miejscu można też wypróbować trenażery, podłączone pod rzeczywistość wirtualną. By jak najbardziej rzeczywiście budować kondycję, tyle, że wygodnie w cieple patrząc na ekran, pedałując z innymi w jednym z dostępnych treningowych światów typu Zwift czy Rouvy. I tak w ECYKLOPEDIA kręci się wszystko wokół rowerów, w końcu przyjemność z jazdy jest zawsze ta sama. Z silnikiem czy bez.

Po więcej informacji zapraszamy na ecyklopedia.pl

Informacje o autorze

Autor tekstu:

Zdjęcia:

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »