Nie taka zima straszna, jeśli masz trenażer

Są trenażery tańsze, ale…

Oczywiście, są trenażery tańsze, których da się używać, ale to kompromisy prowadzą do wspomnianej na wstępie nienawiści. Oczekiwania zaś mamy proste – jazda ma być maksymalnie realistyczna, a trenażer cichy i powinien współpracować z popularnym oprogramowaniem treningowym typu Zwift. Stąd już tylko krok do trenażerów z bezpośrednim napędem, a Elite i Tacx mają obecnie dwóch najpoważniejszych pretendentów do tronu króla trenażerów. Direto i Flux oferują praktycznie wszystko, co najwyższe modele, a jednocześnie kosztują zdecydowanie mniej. Który jest lepszy? Rozstrzygniemy w serii pojedynków.

 

 

Który trenażer?

 

ELITE DIRETO
INFO bikegear.cc

CENA 3399 zł
WAGA KOŁA ZAMACHOWEGO 4,2 kg
PRECYZJA POMIARU 2,5%
ŁĄCZNOŚĆ ANT+, Bluetooth Smart
OPROGRAMOWANIE firmowe, Zwift, Trainer- Road i inne

 

 

 

 

 

 

 

TACX FLUX SMART
INFO velo.pl

CENA 3599 zł
WAGA KOŁA ZAMACHOWEGO 6,7 kg
PRECYZJA POMIARU 5%
ŁĄCZNOŚĆ ANT+, Bluetooth Smart
OPROGRAMOWANIE firmowe, Zwift, Trainer- Road i inne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MONTAŻ

 

Oba są duże i ciężkie, trafiają za próg w dużych pudłach. Jednocześnie złożenie ich trwa maksymalnie pięć minut. W Elite przykręcamy trzy nogi, w Tacxie jedną wielką. W obu trzeba jeszcze założyć tryb (nie ma ich w komplecie) pasujący do roweru (dodatkowy koszt, jedenastka Shimano ok. 150 zł!) i dopasować osie. W Elite może to być oś na zacisk lub sztywna 12 mm (jest adapter w komplecie), w Tacxie mamy do dyspozycji tylko zacisk.
Demontaż? W Elite można złożyć nogi, w Tacxie nie. Remis ze wskazaniem na Elite. Uwaga, w obu zestawach nie ma kluczy USB ANT+ do komunikacji z komputerem (koszt 50 zł). Co prawda można używać BT, ale wówczas połączenie potrafi być mniej stabilne.

 

 

ŁĄCZNOŚĆ I OPROGRAMOWANIE

 

Oba trenażery wymagają prądu, a do wykorzystania pełni możliwości oprogramowania. Poza własnym, firmowym Elite i Tacxa, współdziałają m.in. ze Zwiftem, TrainerRoad i innymi, do komunikacji używane są ANT+ i Bluetooth Smart z odpowiednimi protokołami, takimi jak FE‑C. Oprogramowanie jest w stanie kontrolować urządzenia, regulując obciążenie (tryb ERG). Dodatkowo można używać telefonu jako „pilota” z odpowiednimi appkami. Remis.

 

 

GŁOŚNOŚĆ I ODWZOROWANIE RZECZYWISTOŚCI

 

Wyeliminowanie tylnego koła powoduje, że generalnie trenażery z bezpośrednim napędem są cichsze, zaś za odwzorowanie pracy roweru (koła) odpowiada koło zamachowe. Teoretycznie im większe koło zamachowe, tym lepiej. W Elite waży ono 4,2 kg, w Tacxie 6,7 kg (symulowane 25 kg). W praktyce różnice w odczuciach są minimalne, choć Flux jest cichszy. W obu przypadkach sprzęt zachowuje się tak samo – głośność rośnie wraz z prędkością, a nie mocą i nigdy nie jest dokuczliwa. Napęd roweru przy stałych 200 watach jest standardowo głośniejszy. Remis.

 

 

GENEROWANY OPÓR I PRECYZJA POMIARU

 

Precyzyjne pomiary w watach to jedne z mocnych argumentów na rzecz podobnych trenażerów. Tu Elite chwali się dokładnością 2,5% (ma wbudowany miernik mocy), Tacx 5%, co znów w praktyce daje bardzo podobne wyniki. Weryfikacja miernikiem mocy Stages to potwierdziła. Pokazywał te same wyniki co aktualnie używany trenażer, choć w przypadku Tacxa po rozgrzewaniu sprzętu przez ok. 10 minut. Elite jest w stanie symulować nachylenie podjazdu do 14%, Tacx do 10%, maksymalny opór zaś wynosi odpowiednio 1400 i 1500 watów. W praktyce różnice nie mają znaczenia. Kto wykręca 1400 watów? Remis.

 

 

TEST ZWIFTA

 

…czyli parowanie ze sprzętem, rozpoznawanie komponentów, współpraca z komputerem/telefonem aplikacji/appki. Tu zarówno Direto, jak i Flux, są w stanie wystartować dosłownie w 3 minuty od podłączenia do prądu i uruchomienia komputera. Nie stwierdziliśmy problemów z rozpoznaniem sprzętu ani komunikacją (antena zewnętrzna ANT+ na kablu Tacxa, BT i appka Zwift Link iOS). Jedyna zauważalna różnica to wolniejsza reakcja Elite w trybie ERG na zmianę obciążeń przez program (kilka sekund). Remis ze wskazaniem na Tacxa.

 

 

KOŃCOWY WYNIK POJEDYNKU? Remis.

 

 

 

 

 

 

PODSUMOWANIE

Dwie różne firmy i dwa modele, ale na bardzo zbliżonym poziomie. Zarówno Direto, jak i Flux Smart, bezproblemowo współpracują z popularnymi aplikacjami i są ciche. Również wierność odwzorowania rzeczywistości jest zbliżona. Tacx jest trochę cichszy, Elite potrafi odwzorować większe podjazdy, oba spełnią oczekiwania 99% użytkowników. Do Zwifta nadają się idealnie. Który wybrać? Ten, który będzie dostępny. Polecamy zamówienie z wniesieniem do domu!

 

 

Artykuł został opublikowany w numerze 11-12/2017 Magazynu Bike, wydanie elektroniczne TU

 

 

Informacje o autorze

Autor tekstu: Grzegorz Radziwonowski

Zdjęcia: Łukasz Kopaczyński

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »