Są trenażery tańsze, ale…
Oczywiście, są trenażery tańsze, których da się używać, ale to kompromisy prowadzą do wspomnianej na wstępie nienawiści. Oczekiwania zaś mamy proste – jazda ma być maksymalnie realistyczna, a trenażer cichy i powinien współpracować z popularnym oprogramowaniem treningowym typu Zwift. Stąd już tylko krok do trenażerów z bezpośrednim napędem, a Elite i Tacx mają obecnie dwóch najpoważniejszych pretendentów do tronu króla trenażerów. Direto i Flux oferują praktycznie wszystko, co najwyższe modele, a jednocześnie kosztują zdecydowanie mniej. Który jest lepszy? Rozstrzygniemy w serii pojedynków.
Który trenażer?
ELITE DIRETO
INFO bikegear.cc
CENA 3399 zł
WAGA KOŁA ZAMACHOWEGO 4,2 kg
PRECYZJA POMIARU 2,5%
ŁĄCZNOŚĆ ANT+, Bluetooth Smart
OPROGRAMOWANIE firmowe, Zwift, Trainer- Road i inne
TACX FLUX SMART
INFO velo.pl
CENA 3599 zł
WAGA KOŁA ZAMACHOWEGO 6,7 kg
PRECYZJA POMIARU 5%
ŁĄCZNOŚĆ ANT+, Bluetooth Smart
OPROGRAMOWANIE firmowe, Zwift, Trainer- Road i inne
MONTAŻ
Oba są duże i ciężkie, trafiają za próg w dużych pudłach. Jednocześnie złożenie ich trwa maksymalnie pięć minut. W Elite przykręcamy trzy nogi, w Tacxie jedną wielką. W obu trzeba jeszcze założyć tryb (nie ma ich w komplecie) pasujący do roweru (dodatkowy koszt, jedenastka Shimano ok. 150 zł!) i dopasować osie. W Elite może to być oś na zacisk lub sztywna 12 mm (jest adapter w komplecie), w Tacxie mamy do dyspozycji tylko zacisk.
Demontaż? W Elite można złożyć nogi, w Tacxie nie. Remis ze wskazaniem na Elite. Uwaga, w obu zestawach nie ma kluczy USB ANT+ do komunikacji z komputerem (koszt 50 zł). Co prawda można używać BT, ale wówczas połączenie potrafi być mniej stabilne.
ŁĄCZNOŚĆ I OPROGRAMOWANIE
Oba trenażery wymagają prądu, a do wykorzystania pełni możliwości oprogramowania. Poza własnym, firmowym Elite i Tacxa, współdziałają m.in. ze Zwiftem, TrainerRoad i innymi, do komunikacji używane są ANT+ i Bluetooth Smart z odpowiednimi protokołami, takimi jak FE‑C. Oprogramowanie jest w stanie kontrolować urządzenia, regulując obciążenie (tryb ERG). Dodatkowo można używać telefonu jako „pilota” z odpowiednimi appkami. Remis.
GŁOŚNOŚĆ I ODWZOROWANIE RZECZYWISTOŚCI
Wyeliminowanie tylnego koła powoduje, że generalnie trenażery z bezpośrednim napędem są cichsze, zaś za odwzorowanie pracy roweru (koła) odpowiada koło zamachowe. Teoretycznie im większe koło zamachowe, tym lepiej. W Elite waży ono 4,2 kg, w Tacxie 6,7 kg (symulowane 25 kg). W praktyce różnice w odczuciach są minimalne, choć Flux jest cichszy. W obu przypadkach sprzęt zachowuje się tak samo – głośność rośnie wraz z prędkością, a nie mocą i nigdy nie jest dokuczliwa. Napęd roweru przy stałych 200 watach jest standardowo głośniejszy. Remis.
GENEROWANY OPÓR I PRECYZJA POMIARU
Precyzyjne pomiary w watach to jedne z mocnych argumentów na rzecz podobnych trenażerów. Tu Elite chwali się dokładnością 2,5% (ma wbudowany miernik mocy), Tacx 5%, co znów w praktyce daje bardzo podobne wyniki. Weryfikacja miernikiem mocy Stages to potwierdziła. Pokazywał te same wyniki co aktualnie używany trenażer, choć w przypadku Tacxa po rozgrzewaniu sprzętu przez ok. 10 minut. Elite jest w stanie symulować nachylenie podjazdu do 14%, Tacx do 10%, maksymalny opór zaś wynosi odpowiednio 1400 i 1500 watów. W praktyce różnice nie mają znaczenia. Kto wykręca 1400 watów? Remis.
TEST ZWIFTA
…czyli parowanie ze sprzętem, rozpoznawanie komponentów, współpraca z komputerem/telefonem aplikacji/appki. Tu zarówno Direto, jak i Flux, są w stanie wystartować dosłownie w 3 minuty od podłączenia do prądu i uruchomienia komputera. Nie stwierdziliśmy problemów z rozpoznaniem sprzętu ani komunikacją (antena zewnętrzna ANT+ na kablu Tacxa, BT i appka Zwift Link iOS). Jedyna zauważalna różnica to wolniejsza reakcja Elite w trybie ERG na zmianę obciążeń przez program (kilka sekund). Remis ze wskazaniem na Tacxa.
KOŃCOWY WYNIK POJEDYNKU? Remis.
PODSUMOWANIE
Dwie różne firmy i dwa modele, ale na bardzo zbliżonym poziomie. Zarówno Direto, jak i Flux Smart, bezproblemowo współpracują z popularnymi aplikacjami i są ciche. Również wierność odwzorowania rzeczywistości jest zbliżona. Tacx jest trochę cichszy, Elite potrafi odwzorować większe podjazdy, oba spełnią oczekiwania 99% użytkowników. Do Zwifta nadają się idealnie. Który wybrać? Ten, który będzie dostępny. Polecamy zamówienie z wniesieniem do domu!
Artykuł został opublikowany w numerze 11-12/2017 Magazynu Bike, wydanie elektroniczne TU