Dostępność i ceny
Podstawowe pytanie, jakie się pojawia w waszych komentarzach brzmi – kiedy nowe grupy mają być dostępne? Shimano zapewnia – i to samo usłyszeliśmy w polskich sklepach! – że dostępność planowana jest już od 14 czerwca 2019 dla wariantów z jedną zębatką z przodu oraz od połowy lipca dla wersji z dwoma zębatkami. Co do cen, to te mają orientować się w przypadku Deore XT na dotychczasową grupę XT M8000, ale ze względu na dodatkową zębatkę i nowe technologie być wyższe o około dziesięć procent.
Wagi (dane producenta) | XT | SLX |
---|---|---|
Korba 1 zębatka (32 z) | 620 g | 631 g |
Korba 2 zębatki (26/36 z) | 654 g | 674 g |
Kaseta 10-45 / 10-51 | 461 / 470 g | 513 / 534 g |
Łańcuch | 252 g | 252 g |
Przerzutka tylna | 284 g | 316 g |
Przerzutka przednia (e-Type) | 106 g | 166 g |
Manetka prawa | 120 g | 121 g |
Manetka lewa | 73 g | 73 g |
Hamulce 2 tłoczki | 392 g | 425 g |
Hamulce 4 tłoczki | 410 g | 444 g |
Pierwsza jazda
Mieliśmy już możliwość by pojeździć na obydwu grupach w wersjach z jedną zębatką z przodu. W bezpośrednim porównaniu można zauważyć, że XT może lepiej zmieniać przełożenia pod obciążeniem niż SLX. Także wrażenie wyczucia zmiany jest odrobinę bardziej zdefiniowane i bardziej precyzyjne. Największą różnicę czynią tu manetki wyższej jakości, za pomocą których można zmieniać o dwa biegi do góry na raz i o cztery w dół. Manetka SLX pozwala na zmianę o jedno przełożenia w górę i o trzy w dół. Zakres przełożeń wynoszący 510 procent wystarcza nawet na najbardziej strome podjazdy i najszybsze zjazdy. Obydwa napędy pracują na wysokim poziomie.
Na naszej endurowej wycieczce hamulce XT z czterema tłoczkami mogły podobać się dzięki dobrej modulacji, stabilnemu punktowi rozpoczęcia hamowania i dobrej sile hamowania. Także hamulce SLX z dwoma tłoczkami w czasie jazdy podobały nam się, w zasadzie trudno zauważyć różnicę w stosunku do XT.
Ciekawostka – sprzęgło XT wzbudziło najwięcej zamieszania, bo raz cicho tykało, a raz cichło zupełnie. Według konstruktorów Shimano tematyka jest jednak znana i w produkcji seryjnej nie powinno być problemów. Nie powinno to mieć też wpływu na samo działanie. Nie mogliśmy wypróbować piast SLX ani wariantów z dwoma zębatkami z przodu napędów.
Pod obciążeniem XT zmienia przełożenia zauważalnie płynniej niż SLX
Hamulce z czterema tłoczkami na naszej rundzie endurowej sprawdziły się dzięki dobremu dozowaniu i stabilnej pracy
Podsumowanie
Po długim oczekiwaniu Shimano w końcu przedstawia dwa napędy z dwunastoma zębatkami z tyłu w klasie średniej i w rozsądnych cenach, które powinny przekonać sprawdzoną jakością. Tym samym w przyszłości powinniśmy częściej spotykać napędy Shimano także w klasie średniej.
Prezentacja nowego Shimano Deore XT M8100 znajduje się tutaj
Prezentacja nowego Shimano SLX M7100 znajduje się zaś tutaj