Shimano Deore XT M8100 – premiera!

Przedstawiamy wam nową generację DEORE XT! W wersji oznaczonej jako M8100 Shimano oferuje 12-rzędową kasetę! Na razie to dane techniczne dostarczone przez Shimano, nasz test już wkrótce. Czekamy też na grupę do testu długodystansowego.



Deore XT M8100

 

 

Nowa generacja DEORE XT M8100 

 

zawiera takie przełomowe rozwiązania Shimano, jak 12-rzędowa kaseta o zakresie przełożeń 10-45T lub 10-51T, mocowana na bębenku MICRO SPLINE, jedno- i dwurzędowe korby wykonane w technologii HOLLOWTECH II, dwu- i czterotłoczkowe hamulce o potężnej mocy działania, manetki o w pełni regulowanym położeniu dzięki ISPEC-EV, precyzyjne przerzutki 2x12, chłodzone radiatorem tarcze hamulcowe ICE TECHNOLOGIES FREEZA oraz zestawy kół do XC i Enduro, wszystko dopasowane do potrzeb nowoczesnych rowerzystów MTB. 

 

Korby 

 

Nowa korba DEORE XT 1x12 jest wykuta z aluminium przy użyciu znanej tylko Shimano technologii HOLLOWTECH II, co oznacza, że jej ramiona są puste w środku, a supersztywna oś zintegrowana jest z prawym ramieniem. Zęby tarczy są na przemian wąskie i szerokie, Dynamic Chain Engagement+, bo tak nazywa się ta konstrukcja, zapewnia doskonałe trzymanie łańcucha przy jednoczesnej płynnej i cichej pracy napędu. Tarcza mocowana jest bezpośrednio do ramienia w prosty i szybki sposób, przy użyciu jednej centralnie umieszczonej nakrętki i może mieć 28, 30, 32, 34 lub 36 zębów. Wymiennie stosować można również tarcze serii XTR i SLX, a długość ramion wynosić może 165, 170, 175 lub 180 mm. Korby Deore XT dostępne są w wersji z trzema liniami łańcucha: 

 

-             52 mm (FC-M8100-1) do piast o szerokości (O.L.D.) 142 lub 148 mm, ta wersja ma najwęższy Q-factor o wartości 172 mm

-             55 mm (FC-M8120-1) do piast 148 mm, dla zapewnienia większego odstępu od dolnej rurki tylnego trójkąta ramy i większej przestrzeni na oponę (Q-factor 178 mm)

-             56,5 mm (FC-M8130-1) do piast 157 mm z Q-factor o wartości 181 mm

Waga: FC-M8100-1: 620 g, FC-M8120-1: 628 g, FC-M8130-1: 636 g (wagi z tarczą 32T; 175 mm, bez misek suportu). 

 

 

 

Deore XT M8100

 

 

Korba DEORE XT 2x12 HOLLOWTECH II 36-26T w połączeniu z kasetą 10-45T zapewnia niezrównany zakres przełożeń przy jednoczesnym zachowaniu ciasnego zestopniowania, zapewniającego utrzymanie efektywnej kadencji w każdym terenie.

Dostępne są dwie dwurzędowe korby, obie z lewym ramieniem mocowanym do osi przy pomocy dwóch śrub, jak w poprzednich generacjach. FC-M8100-2 o linii łańcucha 48,8 mm i Q-factor 172 mm przeznaczona jest do współpracy z piastą o szerokości O.L.D. 142 mm. FC-M8120-B2 o linii łańcucha 51.8mm i Q-factor 178 mm łączyć można z kolei z piastą o O.L.D. 148 mm.

Ważą one odpowiednio: 654 g (FC-M8100-2, 36-26T, 175 mm, bez misek suportu) oraz 672 g (FC-M8120-B2, 36-26T, 175 mm, bez misek suportu). 

 

 

Kaseta 

 

12-rzędowe kasety DEORE XT są kompatybilne z bębenkami piast MICRO SPLINE i występują w zapewniającej ciasne zestopniowanie przełożeń wersji 10-45T oraz 10-51T, oferującej maksymalną rozpiętość. Koronki kaset mają rampy wyfrezowane po obu stronach, zgodnie z technologią HYPERGLIDE+, dzięki czemu zmiany przełożeń wspomagane są w obu kierunkach, a całość działa wyjątkowo cicho. W obu wersjach na aluminiowych pająkach osadzono dziesięć stalowych koronek, a dwie największe wykonane są z aluminium, takie połączenie zapewnia optymalną wagę i wytrzymałość.

CS-M8100 10-51T waży 470 g, a mniejsza wersja 10-45T - 461 gramów. 

 

 

Deore XT M8100

 

 

Łańcuch 

 

Nowy 12-rzędowy łańcuch XT to zupełnie nowa konstrukcja ze zmienioną wewnętrzną płytką, zapewniającą lepszą współpracę z tarczą mechanizmu korbowego i koronkami kasety. Wewnętrzne płytki łańcucha XT są teraz chromowane w celu zwiększenia wytrzymałości i zapewnienia większej płynności działania.

Łańcuch CN-M8100 (113 ogniw + spinka Quick Link) waży 252 gramy. 

 

 

Deore XT M8100

 

 

Przerzutki 

 

Obie tylne przerzutki, przeznaczony do napędu 1x12 model RD-M8100-SGS oraz do 2x12 - RD-M8120-SGS, zapewniają szybką i precyzyjną zmianą przełożeń na całej rozpiętości kasety. Obie wersje skonstruowane w technologii SHIMANO SHADOW RD+ cechuje zoptymalizowany kąt prowadzenia łańcucha i sprzęgło stabilizatora, wbudowane odbojniki i kółeczka o 13 zębach, wyciszające niepożądane dźwięki i tym samym pozwalające skupić się na tym, co najpiękniejsze podczas terenowych eskapad.

Wagi tylnych przerzutek: RD-M8100-SGS: 284 g, RD-M8120-SGS: 290 gramów.

Przednia przerzutka DEORE XT jest uniwersalna w kwestii linii łańcucha (48,8 i 51,8 mm), ale występuje w wersjach mocowania D-type, E-type i M-type.

Waga: FD-M8100-D: 135 g, FD-M8100-E: 106 g, FD-M8100-M: 114 gramów. 

 

 

Deore XT M8100

 

 

Deore XT M8100

 

Manetki 

 

Dzięki technologii ISPEC-EV, pozwalającej na bezpośrednie mocowanie do dźwigni hamulca, ustawienie manetki można regulować na boki oraz obrotowo względem kierownicy. Gumowa powłoka dźwigni i tryb pracy two-way release (mała dźwignia może być wciskana z dwóch stron, palcem wskazującym lub kciukiem) jeszcze bardziej polepszają odczucie zmiany przełożeń. Prawa manetka (SL-M8100-IR) posiada znaną użytkownikom funkcję multi-release, pozwalającą zrzucać o kilka przełożeń za jednym wciśnięciem. Dla zwolenników napędu 2x12 dostępna jest opcjonalna manetka MONO (SL-M8100-IL), która obsłuży dwie tarcze korby jedną dźwignią. Manetki DEORE XT M8100 są dostępne również w wersji mocowanej do kierownicy za pomocą obejmy.

Wagi manetek: SL-M8100-IR: 120 g, SL-M8100-IL: 73 g, SL-M8100-R: 117 g, SL-M8100-L: 78 gramów. 

 

 

Deore XT M8100

 

 

Hamulce 

 

Zaciski DEORE XT dostępne są w przeznaczonej do XC wersji dwutłoczkowej oraz czterotłoczkowej, stworzonej z myślą o Enduro i Trailu. Wersja dwutłoczkowa ma taką samą konstrukcję jak poprzednia wersja XT M8000, co oznacza, że kompatybilne są te same klocki (żywiczne G02A/3A/J02A/3A lub metaliczne G04S/J04C), natomiast czterotłoczkowy zacisk to projekt dziedziczący rozwiązania z XTR M9100, tak więc można w nim zamontować te same klocki, co w wyższej grupie: chłodzone radiatorem żywiczne N03A lub metaliczne N04C oraz opcjonalnie D03s lub D02S, bez radiatora.

 

Dźwignie hamulcowe wyposażone w system SERVO WAVE, skracający jałowy skok i zwiększający siłę hamowania, można stosować do obu typów zacisków. Nowa konstrukcja opiera się o kierownicę w dwóch miejscach, co znacząco zwiększa sztywność mocowania. Tak jak w poprzedniej generacji, BL-M8100 posiada pokrętło odsunięcia od kierownicy i śrubę regulującą jałowy skok.

 

Gotowy zestaw do XC (BR-M8100-BL-M8100) na jedno koło waży wraz z tarczą 160 mm i klockami hamulcowymi 392 g, w wersji Enduro natomiast 410 g (BR-M8120-BL-M8100 z tarczą i klockami). 

 

 

Deore XT M8100

 

 

Tarcze hamulcowe 

 

Nowy projekt tarcz ICE TECHNOLOGIES FREEZA z poziomu DEORE XT (RT-MT800) ma zapewnić maksymalne rozproszenie ciepła, skutkujące stałą jakością hamowania i większą żywotnością klocków. Tarcze jak zwykle wykonane są warstwowo: stalowa powierzchnia hamująca okrywa aluminiowy rdzeń, który jest wyprowadzony na zewnątrz tworząc charakterystyczny dla Shimano radiator. Dostępne rozmiary to 140 mm (88 g), 160 mm (109 g), 180 mm (132 g) and 203 mm (164 g). 

 

Komponenty "na żywo"

Oprócz zdjęć w środowisku sztucznym możecie też zobaczyć komponenty na zdjęciach - tak się prezentują w praktyce.

 

 

Przerzutka tylna

 

 

Pedały z ramkami

 

 

Hamulce - radiator jest zdecydowanie mniejszy!

 

 

Dźwignie hamulcowe bardzo przypominają poprzednie

 

 

Maentki i ich wykończenie

 

 

Cały napęd w wersji z jedną zębatką z przodu

 

Shimano XT M8100

 

I tylna przerzutka z trybem

 

Koła 

W grupie Shimano DEORE XT dostępne są zestawy kompletnych kół 27,5 oraz 29 cali, zarówno do XC jak i Enduro/Trailu. Koła do XC można wyposażyć w bezdętkowe opony o szerokości 2.35 cala, dzięki 24 mm obręczy. Zaplecione przy użyciu 28 podwójnie cieniowanych szprych typu straight-pull koła oferują optymalne połączenie lekkości i sztywności (WH-M8100-27.5: 1764 g, WH-M8100-29: 1840 g) do szybkiej jazdy XC.

Koła do Enduro dzięki szerokiej na 30mm obręczy kompatybilne są z bezdętkowymi oponami w rozmiarze 2.6 cala. Tylna piasta o szerokości O.L.D. 148 mm połączona jest z obręczą 28 szprychami o klasycznym zagięciu J-bend, o takim samym kącie nachylenia po obu stronach (zero-dish), gwarantując niską wagę przy zachowaniu wytrzymałości niezbędnej do agresywnej jazdy w trudnym terenie (WH-M8120-27.5: 1846 g, WH-M8120-29: 1932 g).

Oba warianty kół, zarówno do XC jak i Enduro, wyposażone są w sztywne osie (15 mm przód, 12 mm tył) oraz tylną piastę o szerokości O.L.D. 148 mm z bębenkiem MICRO SPLINE.

Dostępne są również same piasty, przednie o szerokościach 100 i 110 mm oraz tylne o szerokościach 142, 148 i 157 mm. Waga piast: HB-M8110: 142 g, HB-M8110-B: 147 g, HB-M8110-BS: 158 g, FH-M8110: 305 g, FH-M8110-B: 307 g, FH-M8110-BS: 306 g, FH-M8130-B: 310 gramów. 

 

Więcej informacji na stronie Shimano! 

 

Deore XT M8100