Shimano wyrzuci hak przerzutki do kosza?

Patent, który został po raz pierwszy opisany przez bikeradar.com, zdaje się o tym świadczyć. Wygląda na to, że tym samym Japończycy szykują odpowiedź na ostatnią ofensywę Srama i serię napędów Eagle.

Sram wywołał już mała rewolucję, bo nowe napędy działają dobrze, o czym mogłem się przekonać osobiście testując wersję XX. Nie tylko przy tym upraszczają montaż, ale też obsługę. Zajrzyjcie do testu poniżej, by o tym poczytać.

Jednocześnie pokazanie nowych grup wywołało w wielu osobach obawy, przynajmniej z dwóch powodów. Jeden to niezaprzeczalny fakt, że nowe napędy po prostu do wielu ram nie pasują – więc nie da się ich założyć i tyle – inny to obawa o uszkodzenie samej ramy. Fakt, że Sram zbudował przerzutki naprawdę pancerne, poszczególne części są także wymienialne, nie do końca rozwiał obawy. A jednak sama idea montażu bezpośredniego do ramy jest kusząca. Usztywnia konstrukcję przerzutki, poprawiając jakość zmiany – potwierdzam to w 100%. Nic więc w sumie dziwnego, że i Shimano zgłosiło patent, który w dużym stopniu przypomina ten Sramowski.

W swoich założeniach ogólnych patent jest podobny do tego Amerykanów, bo wykorzystuje oś tylnego koła jako punkt mocowania. Nie wszystkie detale są do końca jasne – np. to, jak Japończycy zamierzają ominąć zastrzeżenia patentowe Srama – ale na rysunkach technicznych widać sporo.

Znajdziemy tam między innymi coś, co wygląda na tzw. śrubę B, która istniała w dotychczas istniejących przerzutkach, a służy do ustawienia pozycji wózka i przy okazji naprężenia łańcucha. W rozwiązaniu Srama żadnych śrub nie ma.

Poza tym widać też, że identycznie jak w Sramie, mocowanie przerzutki do ramy jest dwuczęściowe – górna jej część podtrzymywana jest przez oś i „nakrętkę” – czyi znajduje się z dwóch stron ramy.

Możecie oczywiście spytać, czy Shimano może wykorzystać sam otwór w ramie, tak jak Sram? Cała idea haka uniwersalnego UDH, która Sram wprowadził kilka lat temu była genialna także dlatego, że każdy może korzystać z tego patentu. Upraszcza życie, ale też nie wiązał się z dodatkowymi opłatami dla firm. Dlatego też Shimano może wykorzystać jego „podstawy”, czyli sam otwór w ramie. Tak naprawdę przerzutka Srama to nie jest montaż bezpośredni „direct mount”, bo między przerzutką a ramą jest jeszcze tuleja ślizgowa. Po co? Po to, by w razie uderzenia przerzutka mogła się obracać. Ominięcie patentu Srama w gruncie rzeczy sprowadza się więc do innej metody samego przykręcenia przerzutki do ramy, np. przez nakrętkę z innej strony (w uproszczeniu).

Swoją drogą pisanie patentów to prawdziwa sztuka. Samo zgłoszenie patentowe w USA to koszt ok. 10000 USD, ale wynajęcie odpowiedniego prawnika podnosi ten koszt do 50000 USD. Dlatego później w opisie patentu liczy się każde słowo, a jak wyglądać będzie produkt finalny to jeszcze odrobinę inna kwestia.

Kiedy zobaczymy nowe przerzutki Shimano? Patent pochodzi z 2022 roku, a ramy z UDH szybko zyskują na popularności. Doradziłbym więc jedno – kupowanie kolejnego roweru koniecznie z tym rozwiązaniem.

Informacje o autorze

Autor tekstu: Grzegorz Radziwonowski

Zdjęcia: Shimano

3 KOMENTARZE

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Gość
Gość
1 rok temu

SRAM T-type Eagle, więc o co chodzi. Ewolucja, kasa i może uproszczenie konstrukcji ram.

Marcin
Marcin
1 rok temu

Obserwując przez ostatnie lata rynek rowerów i komponentów do ich modernizacji widzę, że firmy robią wszystko aby najdalej po 2 latach produkować coś kompletnie innego niepasującego do starych dwuletnich rowerów. Tak na wszelki wypadek gdybyś chciał zmodernizować swój stary archaiczny dwuletni rower.

BARTG
BARTG
1 rok temu

Czyli rower co 2-3 lata do wymiany. A na dziś, hak pomaga w ustawienu przezutki,
czasem poprzez jego minimalne odgięcie, szczegolnie jak przezutka jest „po przejsciach”. Taka prawda. Jak bedzie w przezutce to cala przezutka do wymiany. Rozwiazanie nie ekoleogiczne i geberujace CO2;-)

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »