W końcu nadszedł czas, aby Shimano wprowadziło 12-biegowe Di2 do rowerów górskich… tylko nie w takiej formie, w jakiej byście się spodziewali. Nowe grupy XT Di2 są przeznaczone wyłącznie do rowerów elektrycznych, co oznacza, że aby grupa działała prawidłowo, trzeba ją sparować z jedną z nowych jednostek napędowych EP6 lub EP8. Może to rozczarować tych, którzy czekali na elektroniczną wersję 12-biegowego napędu Shimano, ale nowa grupa zawiera kilka interesujących nowych technologii.
Grupy XT Di2 11-biegowa (LinkGlide) i 12-biegowa (Hyperglide+) tylko do elektryków
Ostatnia wersja Shimano XT Di2 – pierwszy raz pokazana w 2016 roku – był 11-biegowa. Nadal istnieje wersja z tą samą ilością przełożeń, ale teraz jest ona częścią rodziny LinkGlide. Dla przypomnienia – kiedy LinkGlide został wprowadzony (zobaczcie naszą prezentację), Shimano twierdziło, że jego efektem jest układ napędowy, który jest 3x bardziej wytrzymały. W Deore XT Di2 LinkGlide powinien zachować tę podniesioną trwałość, tylko z zaletami nowoczesnego elektronicznego układu napędowego.
Poza tym warto zwrócić uwagę na to, że system Di2 nie jest obecnie dostępny w tradycyjnych napędach Shimano MTB, z racji że ma tylko 11 przełożeń – wszystkie nowsze grupy mają ich 12. Układy napędowe Shimano do eMTB oferują wersję Di2, która jest zasilana z baterii samego elektryka. Tak jest również w tym przypadku i być może dlatego wciąż nie widzimy opcji Di2 dla rowerów innych niż elektryczne.
Wraz z dodatkiem Di2, Shimano wprowadziło nową 11-biegową kasetę CS-LG700 dla grup LinkGlide, która jest o 200 g lżejsza od poprzedniej CS-LG600.
11-biegowe przerzutki LinkGlide i 12-biegowe Hyperglide+ wyglądają niemal identycznie. Największa różnica wydaje się tkwić w konstrukcji kółek.
Deore XT Di2 LinkGlide 11 biegów
- Precyzyjna, elektroniczna zmiana Di2
- Scentralizowane zasilanie i ładowanie baterii
- Trwały 11-biegowy mechanizm napędowy LINKGLIDE
- Umożliwia nowe tryby FREE SHIFT i AUTO SHIFT WITH MANUAL OVERRIDE
Specyfikacja
1×11-biegowa, z kasetą 11-50 z
Nowa kaseta CS-LG700 – 200 g lżejsza niż poprzednia CS-LG600
RD-M8150-11 e-MTB dedykowana 11-biegowa przerzutka tylna Di2
SW-M8150-R/IR SHIMANO DEORE XT Di2 Prawy przełącznik zmiany biegów i I-SPEC EV
Dostępne tryby zmiany biegów
Pełna ręczna zmiana biegów
Pełna ręczna zmiana biegów z włączoną funkcją FREE SHIFT
Automatyczna zmiana biegów podczas pedałowania i bez dzięki funkcji AUTO SHIFT WITH MANUAL OVERRIDE
Kompatybilność
Jednostki napędowe SHIMANO EP600 i EP801
Deore XT Di2 Hyperglide+
Podczas gdy LinkGlide ma przewagę w trwałości, nowa 12-biegowa grupa Deore XT Di2 Hyperglide+ wydaje się mieć przewagę w efektywności zmiany biegów. Zbudowana, aby wykorzystać obecnie dostępne 12-biegowe kasety i łańcuchy HG 10-51 z, grupa posiada własną dedykowaną 12-biegową przerzutkę tylną z małym nadrukiem 12s na osłonie sprzęgła.
Zarówno 11- jak i 12-biegowe grupy wykorzystują nową manetkę Di2, z ciekawym ustawieniem obydwu dźwigni do obsługi kciukami. Nie wiemy jeszcze jak ta zmiana będzie działać, więc na razie to tylko spekulacje na podstawie zdjęć. Biorąc pod uwagę, że dostępność ma nastąpić dopiero w 2023 roku, minie trochę czasu zanim sami się przekonamy.
Shimano Deore XT Di2 HyperGlide+ 12 biegów
- Precyzyjna elektroniczna zmiana Di2
- Scentralizowane zasilanie i ładowanie baterii
- Płynny 12-biegowy napęd HYPERGLIDE+
- Umożliwia całkowicie nowy tryb FREE SHIFT
Specyfikacje
1×12 biegów z opcjami kaset 10-51 z
RD-M8150-12 e-MTB dedykowana 12-biegowa przerzutka tylna Di2
SW-M8150-R/IR SHIMANO DEORE XT Di2 Prawa manetka zmiany biegów i I-SPEC EV
Dostępne tryby zmiany biegów
Pełna ręczna zmiana biegów
Pełna ręczna zmiana biegów z włączoną funkcją FREE SHIFT
Automatyczna zmiana biegów podczas jazdy bez pedałowania
Kompatybilność
Jednostki napędowe SHIMANO EP600 i EP801
Nowe i zaktualizowane jednostki napędowe
Zauważ, że obie grupy wymieniają w ramach kompatybilności nowe jednostki napędowe EP600 lub EP801. Seria EP6 jest całkowicie nowa i ma przynieść wydajność EP8 do średniej klasy cenowej. Większość specyfikacji jest taka sama jak w przypadku wyższej klasy jednostek napędowych EP8, choć całkowita waga jest o 300 g większa.
Specyfikacja Shimano EP600
Maksymalny moment obrotowy 85 Nm
Ciągła moc znamionowa 250 W
3.0 kg waga całkowita
Port CAN rozszerzający kompatybilność
Kompatybilność
XT Di2 HYPERGLIDE+
XT Di2 LINKGLIDE
CUES Di2
Piasta wewnętrzna Di2
Mechaniczne układy napędowe
Jednostki napędowe Shimano EP6 i EP8
Choć nie jest to zupełna nowość, EP801 został zaktualizowany tak, aby był kompatybilny z nowymi trybami zmiany biegów, a także nowym „trybem Fine Tune” w aplikacji E-Tube Project App, który pozwoli na dostosowanie profilu mocy. Podobnie jak EP600, EP801 otrzymuje dodatkowe porty CAN, aby „zapewnić przyszłą kompatybilność dla platform Shimano EP”.
Specyfikacja Shimano EP801
Maksymalny moment obrotowy 85 Nm
Moc znamionowa ciągła: 250 W
Waga całkowita 2,7 kg.
Port CAN rozszerzający kompatybilność
Kompatybilność
XT Di2 HYPERGLIDE+
XT Di2 LINKGLIDE
CUES Di2
Piasta wewnętrzna Di2
Mechaniczne układy napędowe
Zmiana biegów bez pedałowania
Kiedy połączy się nowe grupy Deore XT Di2 z nowymi jednostkami napędowymi, całkowicie nowy tryb Free Shift firmy Shimano uwalnia możliwość zmiany biegów bez pedałowania. Nie jest to pierwszy system, który to umożliwia, ale platforma Shimano EP robi to w unikalny sposób – pomaga silnik. Powiedzmy, że jedziesz w dół i chcesz wrzucić twardszy bieg, aby być gotowym na przyspieszenie na płaskim, z Free Shift po prostu zmieniasz bieg jak zwykle, bez konieczności pedałowania.
Zamiast tego przerzutka przesuwa łańcuch na wybrany bieg, podczas gdy silnik obraca tarczę łańcucha bez poruszania korbami. Wolnobieg w korbie sprawia, że wszystko działa, umożliwiając silnikowi napędzanie łańcucha i tylnej kasety, a w rezultacie otrzymujesz rower, który może zmienić bieg w dowolnym momencie… a nawet może zmienić go za Ciebie.
Pełna automatyczna zmiana biegów z możliwością ręcznego sterowania (tylko LinkGlide)
Jeśli wolisz, aby rower sam obsługiwał zmianę biegów, nowa technologia Auto Shift z ręcznym przełączaniem chętnie zrobi to za Ciebie. Należy pamiętać, że podczas gdy Free Shift jest oferowany zarówno w 11-biegowych grupach LinkGlide jak i 12-biegowych Hyperglide+, tylko grupy LinkGlide otrzymają pełną funkcję Auto Shift. Shimano informuje nas, że grupy 12-biegowe mogą nadal korzystać z funkcji Auto Shift podczas jazdy na biegu jałowym, ale nie mogą korzystać z niej podczas pedałowania. Do tej funkcji będziesz potrzebował grupy LinkGlide.
Dostępność i ceny
Ponieważ wszystkie komponenty będą działać tylko jako kompletny system, Shimano początkowo nie będzie oferować ich indywidualnie – tylko jako część kompletnego roweru elektrycznego. Jesteśmy pewni, że w pewnym momencie będą dostępne części zamienne, ale na razie indywidualne ceny nie są znane.
Jeśli chcesz mieć rower z nowym systemem Di2, będziesz musiał poczekać… do „późnej wiosny lub wczesnego lata 2023 roku”. Powiedziano nam, że na Eurobike będą wystawione nowe eMTB z tym systemem, więc przynajmniej będziemy wiedzieli, pod jakim adresem ich szukać.
Info: shimano-steps.com
Ciekawe czy w EP801 usunęli problem metalicznego stukania w mechanizmie
dobre pytanie! To stukanie jest różne w różnych modelach rowerów – inaczej: raz jest raz nie ma, jest związane z konstrukcją zawieszenia. I zdarza się też w Boschu.
Zmiana biegów bez pedałowania – teoretycznie to chyba jest/będzie nielegalne w Polsce.
😉