NAPĘDY SHIMANO DEORE XT I DEORE Z OPCJĄ TECHNOLOGII LINKGLIDE PODNOSZĄCĄ TRWAŁOŚCI


Wprowadzona jako alternatywa dla napędów HYPERGLIDE+, LINKGLIDE jest stworzona została by podnieść żywotności. Technologia LINKGLIDE jest dostępna w napędach DEORE XT 1×11 i DEORE 1×10.


Wraz z rozwojem e-bikingu i innych stylów kolarstwa górskiego, rośnie również zużycie napędów. Aby rozwiązać ten problem, SHIMANO wprowadza technologię LINKGLIDE, zaprojektowaną i wykonaną z myślą o zwiększeniu ich trwałości, przy jednoczesnym zapewnieniu płynnej zmiany przełożeń, z której słynie SHIMANO.


Technologia LINKGLIDE zostanie wprowadzona początkowo na poziomie DEORE XT (1×11 biegów) i DEORE (1×10 biegów) i jest przeznaczona do stosowania w szerokiej gamie rowerów i różnych stylów jazdy, choć szczególnie nadaje się do rowerów e-trekkingowych i e-MTB jeżdżących z wysokim momentem obrotowym.

Testy Shimano wykazały, że kasety LINKGLIDE są trzykrotnie bardziej wytrzymałe niż kasety HYPERGLIDE w warunkach błotnistych. Trzykrotnie mniejsza degradacja kasety oznacza mniej przeskoków łańcucha, mniejszą utratę wydajności, większy przebieg przed naprawą lub wymianą oraz bardziej płynną i wydajną dwukierunkową zmianę przełożeń. 
Nowe komponenty obejmują przerzutki DEORE XT 1×11 i DEORE 1×10, przerzutki tylne, łańcuchy i kasety. Każdy z komponentów będzie opatrzony logo LINKGLIDE, aby odróżnić je od zwykłych komponentów DEORE XT i DEORE, które nie są kompatybilne ze względu na różne skoki przełożeń.

Kasety LINKGLIDE


Zęby kaset LINKGLIDE mają nowy kształt, aby zmniejszyć zużycie w sytuacjach wysokiego momentu obrotowego. Zastosowano grubsze i bardziej wytrzymałe podstawy zębów, aby przeciwdziałać na obszarze, który ulega największej degradacji, zastosowano również nowy profil kształtu wierzchołka.
Innym obszarem rozwoju była konstrukcja i pozycja rampy wspomagającej zmianę biegów, która umożliwia płynne przesuwanie się łańcucha w górę i w dół pomiędzy zębatkami. Rampy te redukują wstrząsy pedałowania lub skoki podczas zmiany biegów, zapewniając bardziej płynne pedałowanie
Kaseta DEORE XT 1×11 (CS-LG600-11) waży 780 g i jest oferowane w przełożeniach 11-50 z, natomiast kaseta DEORE 1×10 (CS-LG600-10) waży 634 g i jest oferowane w zakrezie 11-43 z.

Przerzutki LINKGLIDE

Aby dopasować się do nowych kaset LINKGLIDE dostępne będą nowe przerzutki DEORE XT (RD-M8130-SGS) 1×11-biegowe i DEORE (RD-M5130-SGS) 1×10-biegowe, oferujące tę samą płynną zmianę przełożeń, niskoprofilową konstrukcję SHIMANO SHADOW RD+ i przełącznik stabilizujący łańcuch w celu zmniejszenia uderzeń łańcucha, które można znaleźć w innych przerzutkach DEORE XT i DEORE.


Dźwignie zmiany biegów LINKGLIDE


Nowe dźwignie zmiany biegów również stanowią część systemu napędowego LINKGLIDE. 11-biegowa wersja DEORE XT jest dostępna z opcją I-SPEC EV (SL-M8130-IR) lub obejmą (SL-M8130-R), podczas gdy 10-biegowa wersja DEORE (SL-M5130-R) jest dostępna tylko z opaską zaciskową i obejmą. Wszystkie dźwignie zmiany biegów oferują funkcje Shimano 2-Way Release i Rapidfire Plus, a wersja DEORE XT oferuje również Instant Release dla szybszej zmiany biegów.

Łańcuchy LINKGLIDE

Nowy łańcuch LINKGLIDE (CN-LG500) 11/10-biegowy jest produktem przystosowanym do elektryków, stanowiąc bardziej przystępną cenowo opcję w stosunku do innych łańcuchów Shimano CN-HG601-11/701-11/901-11. Wszystkie te łańcuchy oraz łańcuch CN-E8000-11 są kompatybilne z LINKGLIDE.

Technologia wyjaśniona – ten film rzuca więcej światła na naukę stojącą za LINKGLIDE:

Filip Scholliers, projektant produktów Shimano MTB

„Kiedy opracowujemy układ napędowy, naszym celem jest zawsze zapewnienie płynnej zmiany przełożeń, ale pytanie o to, jak zachować sportowe osiągi i dodatkową trwałość dla nowych stylów jazdy, stanowiło interesującą zagadkę.”

„Zauważyliśmy, że mniej doświadczeni rowerzyści jeżdżą na tym samym biegu, czasami z nadmiernym momentem obrotowym, przez długi okres czasu, co powoduje obciążenie układu napędowego. Ponadto, kolarze, którzy zmieniają biegi pod wpływem momentu obrotowego, powodują również nadmierne zużycie, a ostatecznie spadek wydajności układu napędowego.”

„Ostatecznie odpowiedź była prosta: zaoferować klientom to, co najlepsze z obu rozwiązań. Naszym celem w LINKGLIDE było stworzenie układu napędowego, który zapewni płynną i bezproblemową zmianę przełożeń, a jednocześnie będzie bardziej wytrzymały. Dlatego też większość naszego projektu i prac inżynieryjnych skupiła się na zwiększeniu wytrzymałości kasety.
Technologia HYPERGLIDE+ nadal oferuje zawodnikom lekką przekładnię z najszybszą zmianą przełożeń, podczas gdy LINKGLIDE jest dodatkową opcją zwiększającą wytrzymałość. Albo mówiąc inaczej, HYPERGLIDE+ jest stworzony do szybkiej jazdy, a LINKGLIDE jest stworzony do trwałości.”

LINKGLIDE jest dla nowicjuszy i codziennych jeźdźców, którzy przedkładają komfort i niską konserwację nad szybszą zmianę przełożeń i niższą wagę, którą oferuje HYPERGLIDE+. Komponenty LINKGLIDE będą nie tylko dostępne w rowerach, ale także jako produkty rynku wtórnego w sklepach rowerowych.

Komponenty DEORE XT i DEORE z technologią LINKGLIDE nie są kompatybilne z innymi przerzutkami SHIMANO, więc wszyscy użytkownicy chcący zmodernizować swoją 11- lub 10-biegową przerzutkę będą musieli dokonać zakupu w sklepie internetowym.

Informacje o autorze

Autor tekstu:

Zdjęcia:

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »