Prototyp widelca Formula Selva XL do enduro z podwójną koroną o skoku 180 mm

Drobne zastrzeżenie na początek – wszystko się zgadza, dwie półki i enduro oraz skok 180 mm, choć nazwa niekoniecznie! Literki XL dodane do modelu Selva to poetycka twórczość, tak naprawdę dowiemy się, jak się zwie, gdy zostanie pokazany na wiosnę.

Jeszcze nie tak dawno temu widelec z podwójną koroną o skoku 180mm z pewnością zostałby nazwany widelcem DH, ale w przypadku tego wciąż oficjalnie nienazwanego, bardzo długiego widelca enduro Formula Selva jest zupełnie inaczej. Sztuczka polega na tym, że nowy widelec Selva „XL” (nazwał go tak pierwszy kolega Cory Benson z bikerumor.com) o skoku 180 mm, przeznaczony wyłącznie do rowerów z kołami 29″, posiada te same dolne rury, co zwykły widelec Selva, a wraz z nimi te same golenie górne o średnicy 35 mm. Choć może się to wydawać niewielką wartością przy tak dużym skoku, to tak naprawdę naprawdę jeszcze grubsze golenie w widelcach enduro sięgające 38 mm konkurencji służą właśnie po to, by mogła wytrzymać to sterówka i pojedyncza półka.

Duże firmy produkujące zawieszenia (tu oczywiście wchodzi RockShox i Fox) musiały zdecydować się na tak masywne golenie , aby utrzymać precyzję prowadzenia i sztywność przód-tył na poziomie, który był wymagany do coraz bardziej stromej i technicznej jazdy z dużą prędkością. Jednak w rzeczywistości może to doprowadzić także do powstania innych problemów, typu większe opory pracy na dużych uszczelkach, nie wspominając o większej masie.

Zamiast tego Formula wykorzystała swoją sprawdzoną „platformę” Selva i istniejące widelce 35 mm i zwiększyła jej sztywność nie poprzez większe golenia, ale poprzez super lekką drugą półkę. Nie chodzi o to, by konkurować z widelcami do DH – Formula ma już w swojej ofercie Nero. Zamiast tego chce uzyskać bezkompromisową elastyczność widelca, który jest sztywny, ale nie za sztywny – zbyt ciężki do wyścigów enduro lub freeride’u. Do tego dochodzi możliwość pedałowania pod górę, gdy jest to konieczne, dzięki blokadzie z Selva.

Dla przypomnienia – widelce DH o skoku 200 mm skoku (10% więcej niż widzisz tutaj) ważą przynajmniej 2,56 kg (RockShox BoXXer) do 2,62kg (Formula Nero R) do 2,82kg (Fox 40).

Szczegóły techniczne Formula Selva XL

Zważony przez nas prototyp ważył 2,3 kg.Formula twierdzi, że ich wersja produkcyjna będzie ważyć poniżej 2,270 kg.

Dla przypomnienia – Zeb waży 2,28 kg, a kompletny Fox 38 z osią przelotową waży 2,3 kg. Widelce 38 mm z pojedynczą koroną 180 mm, certyfikowane do użytku w rowerach elektrycznych są jeszcze cięższe. Formula twierdzi, że ich najlżejsza Selva XL z podwójną koroną 180 mm z łatwością poradzi sobie również z rowerami eMTB.

Więc jak to możliwe, że Selva XL tak lekka?

Wewnętrznie odchudzone golenie 35 mm to dobry punkt wyjścia do utrzymania niskiej masy. Dodanie drugiej korony eliminuje siły poprzeczne na sterówce, dzięki czemu wszystko jest sztywniejsze nawet przy cieńszych ściankach. Następnie Formula zabrała się za zdejmowania dodatkowych gramów z półek. Patrząc na nieco niższe prędkości jazdy enduro, freeride, a nawet w bike parkach w porównaniu do Pucharu Świata w zjeździe, zdali sobie sprawę, że mogą zastosować znacznie mniejszą dolną koronę z jednym zaciskiem śrubowym o niższym profilu dla każdej lagi. Górna półka została jeszcze bardziej obrobiona, z miejscem do bezpośredniego montażu wspornika kierownicy.

Wspólny odlew goleni dolnych różnych modeli Selvy oznacza również, że dostaje się sprawdzone w enduro elementy wewnętrzne. W rzeczywistości wnętrze widelca jest praktycznie takie samo jak w powietrznej Selvie S. Ma tę samą objętość powietrza, ten sam regulowany tłumik w prawej goleni manetce i tę samą blokadę na wypadek, gdyby trzeba było pedałować pod górę.

Bez sił działających na pojedynczą koronę, wysokość dolnej półki jest znacznie mniejsza niż w przypadku zwykłej Selvy. Oznacza to, że można uzyskać dodatkowe 10 mm skoku przy zachowaniu tej samej długości widelca. Można więc zmienić swój obecny rower o skoku 170 mm (pojedyncza korona) na rower o skoku 180 mm (podwójna półka) bez zmiany geometrii.

Cena i dostępność Selva XL

Jeśli chodzi o termin wejścia na rynek, Formula obiecała oficjalną publiczną premierę produktu… wkrótce. Powiedziała też, że widelce będą gotowe do jazdy dla konsumentów na początku 2022 roku jako OEM w rowerach i na rynku wtórnym. Jeśli chodzi o to, ile ostatecznie będzie kosztował, Formula również była enigmatyczna, ale nowy model ma być tańszy niż topowy 38 czy Zeb.

Wrażenia z jazdy? Lżejszy i sztywniejszy widelec 180 mm i do koła 29 cali, do enduro i freeride’u, wydaje się być strzałem w dziesiątkę. Cienkie golenie sprawiają, że nie ma mowy o oporze ruchu na uszczelkach, więc błyszczy czułością pracy. Nadal jednak warto pamiętać, że był to prototyp, poczekajmy więc na finalny werdykt na model seryjny. Podobnie jak na finalną nazwę!

info: rideformula.com

Zobacz także

Informacje o autorze

Autor tekstu: Grzegorz Radziwonowski

Zdjęcia: Rupert Fowler / Bike Connection Agency

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »