Zwifting, trening i zabawa

Zwift

Zwift to wirtualna platforma treningowa, aplikacja, która pozwala na integrację środowiska realnego ze światem wirtualnym. Gra i trening online w jednym. Do tego, dzięki rywalizacji na żywo i możliwości komunikacji, łączy grupę pasjonatów kolarstwa.

 

  1. Wstawiamy rower na trenażer.
  2. Odpalamy komputer, program i bezprzewodowo łączymy wszystkie elementy.
  3. Wybieramy trasę i ewentualnie program treningowy.
  4. Pedałowanie można zaczynać!

 

 

 

DLA KOGO PRZEZNACZONY JEST ZWIFT?

Dla każdego. Nieważne, czy będzie to cel sportowy, bycia najlepszym i sięgania po najwyższe stopnie podium w kolarstwie, triathlonie czy bieganiu (tak, bieganie też jest możliwe!), czy też poprawa wyników albo utrzymanie aktualnej kondycji. Może to być czysta zabawa i radość z jazdy na rowerze oraz uczestniczenia w społeczności ludzi o podobnych zainteresowaniach.

 

 

JAK ROZPOCZĄĆ PRZYGODĘ?

Do rozpoczęcia jazdy w ZWIFT potrzebne są 4 podstawowe „składniki”:

1. Trenażer/rolka i/lub miernik mocy nadający sygnał przez ANT+/BT lub czujnik prędkości i CAD
2. Rower
3. Komputer MAC/PC lub kompatybilne urządzenie z systemem iOS (iPhone, iPad i niedługo też AppleTV)
4. ANT+/BT stick odbierający i przekazujący sygnał do MAC/PC (dla iOS odbiornik BT jest zintegrowany z urządzeniem)

 

 

 

TRENAŻERY I CZUJNIKI

trenażer typu „SMART” – tego typu trenażery to najlepsza opcja, by w 100% wykorzystać możliwości ZWIFT oraz technologii. Urządzenie SMART wysyła sygnał z wbudowanego miernika mocy i potrafi również reagować na zmianę profilu trasy, co skutkuje odpowiednim, regulowanym przez program, proporcjonalnym do nachylenia zwiększeniem lub zmniejszeniem odczuwalnego oporu, jaki generuje trenażer.

miernik mocy + dowolny trenażer/rolka – miernik mocy jest najdokładniejszym narzędziem kontroli wysiłku podczas treningu. W ZWIFT pozwala to na trening z wykorzystaniem dowolnego trenażera czy rolek. Nie będziemy jednak mogli odczuwać zmiany oporu zależnie
od trasy.

klasyczny trenażer/rolki + czujnik prędkości – ta opcja w ZWIFT nosi nazwę „zPower”. Ustawiając system w taki sposób, ZWIFT wylicza moc (waty) z czujnika prędkości. Opcja polecana dla wszystkich początkujących oraz chcących spróbować przygody ze ZWIFT.

rower treningowy z opcją wysyłania sygnału ANT+/BT – jest to konfiguracja, która nie wymaga już żadnych innych urządzeń. W ZWIFT trzeba jedynie wybrać odpowiedni rower z listy dostępnych, a jeśli nie jest dostępny, możliwe jest dodanie go jako jednego z mierników mocy.

 

 

 

PLAC ZABAW

Aktualnie dostępne są 3 trasy (a raczej krainy, czy też mapy), na których wyznaczona została trasa, po której poruszają się wszyscy uczestnicy.

 

 

 

 

 

1. WATOPIA – wirtualny „ świat” z dopracowaną graficznie scenerią oraz największą, jak do tej pory, liczbą tras i ich konfiguracji. Możemy wybrać płaskie opcje tras, które poprowadzą nas, omijając większość podjazdów. Dostępna jest alpejska trasa z długim podjazdem i końcówką o nachyleniu >17%, jak i krótsza górska wersja z opcją wjazdu na wulkaniczny stożek.

 

2. LONDYN – odwzorowana rzeczywistość Londynu z możliwością jazdy ulicami miasta i sprawdzenia się na odwzorowanej 1:1 trasie klasycznego wyścigu Prudential Ride London z kultowym podjazdem pod BOX HILL.

 

3. RICHMOND – trasa Mistrzostw Świata UCI z roku 2015. W większości płaska, ale znajdują się na niej 3 podjazdy, które widoczne były podczas rywalizacji w 2015. Pamiętacie decydujący atak Sagana na jednym z nich? Miał miejsce na tej właśnie trasie. Trasy mają różne konfiguracje, a użytkownik ma możliwość wyboru jednej z nich, będąc już na trasie. Na skrzyżowaniu jest możliwość zmiany kierunku. W każdej chwili można również zmienić kierunek jazdy na przeciwny. W danym dniu wszyscy logują się do tej samej mapy, a kalendarz z rozmieszczeniem/przydziałem map ustalany jest na początku miesiąca.

 

 

JEDZIEMY

Aplikację należy ściągnąć i zainstalować na komputerze oraz stworzyć konto użytkownika. Po zamontowaniu roweru na trenażerze trzeba połączyć wszystkie elementy systemu. Aplikacja podpowiada kolejne kroki. Opcja bezpłatna pozwala na przejechanie 20 kilometrów, co swobodnie pozwala na przetestowanie Zwifta. Możliwe jest też po prostu oglądanie tego, co się dzieje. Po 20 km należy wykupić miesięczny abonament. Koszt to 10 USD. W zamian dostajemy m.in. różne treningi (z testami włącznie) i całe programy treningowe, zorganizowane jazdy grupowe i o wiele więcej. Komunikację z innymi ułatwia dodatkowa aplikacja w telefonie (Zwift Link), która ułatwia też sterowanie funkcjami, niczym pilot. Można ruszać. Macie pytania?

Na FB istnieje grupa ZWIFT.pl, gdzie znajdziecie bogatą bazę informacji na temat programu, a przede wszystkim spotkacie innych, którzy go używają.

 

 

 

FAKTY I STATYSTYKI

 

ZWIFT JEST LIDEREM i najpopularniejszą tego rodzaju platformą na świecie, pozwalającą na przekształcenie zwykłego treningu na trenażerze w wirtualną grę i współzawodnictwo. Świat Zwifta może też stanowić scenografię treningu indywidualnego w oparciu o wcześniej ułożony lub wybrany z dostępnej bazy trening. Licząc od startu w 2014 roku, ZWIFT odnotował:

• użytkowników z ponad 150 państw
• do dnia 1.10.2017 użytkownicy zalogowali się 8 069 395 razy i przejechali 218 128 291 km
• średnia długość treningu wynosiła 26,97 km
• średnia długość jazdy wynosi 1 h, ale zdarzały się treningi trwające kilka/kilkanaście godzin, a rekordziści jechali kilka dni, biorąc udział w imprezie Race Across America

 

 

 

 

 

 

NOWE ROZSZERZENIE TRASY „MAYAN”

Zwift jest stale rozwijany i udoskonalany, pojawiają się nowe funkcje i trasy. Wariant „Mayan” jest częścią rundy na wyspie Watopia. Nowa trasa przebiega wśród malowniczej scenerii starożytnego Meksyku. Dostępne konfiguracje to: „Duża Pętla” (Big Loop) o długości 42,8 km, „Starożytny Świat” (Road to Ruins) o długości 30,1 km i „Dżungla” (Jungle Circuit) o długości 19,8 km. Nowe rozszerzenie funkcjonuje jako część trasy, która, by na nią wjechać, musi zostać „odblokowana” po przejechaniu ogólnej liczby kilometrów, jakie gromadzimy w ZWIFT, i po wejściu na poziom 10.

 

 

KONSULTACJA Daniel Wojtyna, facebook.com/groups/zwift.polska/

 

Artykuł został opublikowany w numerze 11-12/2017 Magazynu Bike, wydanie elektroniczne dostępne jest TU

Informacje o autorze

Autor tekstu: Grzegorz Radziwonowski

Zdjęcia:

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »