Pinion łączy skrzynię biegów i silnik w jedno

Niemiecki specjalista od skrzyń biegów wprowadza na rynek zupełnie nowy silnik do rowerów elektrycznych i bezprzewodową zmianę biegów w jednym, kompaktowym pakiecie

Zapewne wielu z was pamięta, że Pinion to marka założona przez byłych inżynierów samochodowych Porsche. Nic więc dziwnego, że wykorzystała swoje doświadczenie w zakresie układów napędowych, aby stworzyć system, który łączy silnik roweru elektrycznego i skrzynię biegów w jednym urządzeniu, które zmienia biegi. I jest sterowane bezprzewodowo.

Lżej niż tradycyjny napęd plus silnik

Nowy Motor Gearbox Unit, czyli w skrócie MGU, został również zaprojektowany w celu złagodzenia niektórych wad tradycyjnych centralnych przekładni rowerowych, a mianowicie oporu i zmniejszonej wydajności zmiany biegów pod obciążeniem. Pinion twierdzi, że jego nowy system E-Drive MGU to kompletny napęd. Łączy on silnik o pełnej mocy i 9- lub 12-biegową skrzynię biegów z elektroniczną zmianą przełożeń w kompaktowy pakiet, który waży około 4 kg.

Dla porównania, waga silników Bosch Performance Line CX i Shimano EP8 wynosi odpowiednio 2,9 kg i 2,6 kg. Jeśli jednak dodamy tradycyjny napęd z przerzutką, czyli niemal dwa kilogramy, to nowy E-Drive MGU powinien być lżejszy! Pomimo upchnięcia skrzyni i silnika, E-Drive jest niewiele większy niż wiele silników elektryków o pełnej mocy.

Automat w gratisie

Łącząc wszystko, co jest potrzebne do zasilania ebike’a w jednym urządzeniu, Pinion twierdzi, że MGU E-Drive może określić, na jakim biegu znajduje się kolarz i z jaką kadencją jedzie. Umożliwia to odpowiednie dostosowanie prędkości i wspomagania silnika oraz wybranie idealnego przełożenia, według Pinion. Czyżby konkurencja dla Autoshift Shimano?

Marka twierdzi, że może „precyzyjnie, niezawodnie, natychmiastowo i w zależności od ustawienia, może nawet zmienić bieg za Ciebie, zapewniając, że zawsze będziesz na optymalnym biegu.”

Dlaczego w ogóle Pinion?

Niskie koszty utrzymania to jeden z argumentów, które sprawiają, że inne skrzynie biegów Pinion są popularne wśród właścicieli rowerów długodystansowych. Podobnie jak zwykłe skrzynie biegów, marka twierdzi, że nowy system E-Drive wymaga niewielkiej konserwacji, wymagając jedynie wewnętrznej wymiany oleju co 10 000 km.

Pinion E-Drive MGU co w środku

Aby E-Drive stał się rzeczywistością, Pinion zaprojektował własny sprzęt i oprogramowanie do sterowania napędem. Dane są do niego dostarczane za pośrednictwem szeregu opatentowanych czujników wewnętrznych, które stale odczytują wejściowy moment obrotowy, prędkość silnika i inne wskaźniki, aby zapewnić naturalne wrażenia z jazdy.

Sercem system E-Drive jest silnik bezszczotkowy, który jest kompaktowy, odporny na zużycie i wyprodukowany w Niemczech – jak zapewnia marka. Twierdzi też, że silnik został mocno zmodyfikowany za pomocą mocniejszych magnesów, aby zaoferować „niesamowitą wydajność, niezrównaną niezawodność i niesamowitą gęstość mocy” w porównaniu z innymi silnikami dostępnymi na rynku.

Podobnie jak w przypadku innych silników, E-Drive oferuje wiele poziomów wspomagania, z czterema poziomami do wyboru. Eco został zaprojektowany z myślą o maksymalnym zasięgu, podczas gdy najmocniejszy tryb Fly umożliwia rowerzyście dostęp do całej mocy systemu. Wszystkie tryby wspomagania można dostosować do indywidualnych preferencji rowerzysty za pomocą aplikacji Pinion FIT E-Bike Control.

Opcje konfiguracji Pinion E-Drive MGU

Wraz z wyborem 9- lub 12-biegowych mechanizmów wewnętrznych, dostępne są dwie konfiguracje: Comfort i Performance. Są one wstępnie skonfigurowane przez producentów specyfikujących E-Drive w swoich rowerach.

Pinion twierdzi, że konfiguracja Comfort została zaprojektowana w celu zapewnienia zrównoważonego, naturalnego odczucia jazdy, które idealnie nadaje się do dojazdów do pracy, wycieczek i weekendowych wypadów. W przypadku elektrycznych rowerów górskich Pinion twierdzi, że konfiguracja Performance została opracowana z myślą o doświadczonych rowerzystach, oferując precyzyjnie dostrojoną dynamiczną moc wyjściową.

Standardowa wersja silnika może zapewnić do 600 W lub 400 procent wspomagania przy maksymalnej kadencji 120 obr. Jeśli chodzi o moment obrotowy MGU, Pinion twierdzi, że daje on do 160 Nm momentu obrotowego „na wyjściu” silnika, na pierwszym biegu. Aby uzyskać bardziej porównywalny pomiar do innych producentów Pinion twierdzi, że maksymalny moment obrotowy dostarczany do tylnego koła wynosi 85 Nm.

Zakres przełożeń Pinion E-Drive MGU

E-Drive oferuje ogromny całkowity zakres przełożeń, wynoszący odpowiednio 568% i 600% dla 9-biegowej skrzyni biegów E1.9 i 12-biegowej skrzyni biegów E1.12. Oznacza to, że oba zapewniają większy zakres niż najpopularniejsze układy napędowe na rynku.

Kroki między biegami wynoszą około 24 procent dla konfiguracji 9-biegowej. W przypadku wersji 12-biegowej wartość ta spada do 17,7%.

Najważniejsza informcja jest inna – E-Drive wykorzystuje bezprzewodową manetką zmiany biegów. Pinion twierdzi, że może zmienić bieg w ułamku sekundy, z pedałowaniem lub bez. Marka twierdzi, że zmiana biegów na jest niezwykle precyzyjna, ponieważ nowy MGU E-Drive został zaprojektowany jako jednostka, z silnikiem wspomagającym skrzynię biegów.

Manetka jest podobna do manetki Shimano Di2, z dwiema dźwigniami. Gdy akumulator silnika się rozładuje, Pinion twierdzi, że nadal możesz zmienić bieg około 1000 razy.

Własne oprogramowanie marki łączy silnik i elementy skrzyni biegów. Pinion twierdzi, że ponieważ silnik może monitorować prędkość i kadencję oraz dostosowywać wsparcie do sytuacji, w której się znajdujesz, system Smart.Shift wie, kiedy najlepiej zmienić bieg. Może nawet wykonać wstępnie wybrane polecenie zmiany biegów dzięki dwóm dodatkowym funkcjom, Pre.Select i Start.Select.

Pre.Select to funkcja, która automatycznie zmienia bieg na idealny do prędkości jazdy podczas zjeżdżania ze wzniesienia. Pinion twierdzi, że Start.Select może automatycznie przełączyć się na wcześniej wybrany bieg startowy po całkowitym zatrzymaniu.

Wiele opcji baterii i wyświetlacza

System E-Drive jest zasilany ogniwami litowo-jonowymi, z dostępnymi do wyboru akumulatorami 480, 720 i 960 Wh. Dostępny jest również dodatkowy akumulator zewnętrzny, choć Pinion nie podał jego pojemności. Manetki i wyświetlacze systemu są dostępne w kilku rozmiarach i opcjach funkcjonalnych, a wszystkie są wymienne. Niezależnie od specyfikacji, wszystkie przyciski pilota są podświetlane i zapewniają dotykowe wibracje, których intensywność rośnie wraz z prędkością roweru.

Informacje o autorze

Autor tekstu:

Zdjęcia:

7 KOMENTARZE

2.3 3 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
7 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Bart
Bart
10 miesięcy temu

Wreszcie !!!!

Michał
Michał
10 miesięcy temu

Jak Wam wyszło 2kg na tradycyjny napęd z przerzutką? Kaseta, przerzutka to jest poniżej 1kg, łańcuch i pasek to pewnie porównywalny ciężar, manetki też. Z dotychczasowym Bosch i Shimano będzie co najwyżej porównywalnie a z nowymi silnikami conajmniej 1kg ciężej. Coś źle liczę?

Michał
Michał
10 miesięcy temu

Masz rację, jeśli Pinion sprzedaje napęd z korbami i zębatkami i ten zestaw ma taką właśnie wagę to tak wychodzi. Brak tylnej przerzutki to też niewątpliwie zaleta.

Alt
Alt
10 miesięcy temu
Reply to  Michał

Na YouTube oglądałem prezentację, firma wypowiadała się, że ich rower to jakie ok 1,5 kg więcej porównując do tradycyjnego ebika. Ale masa rozłożona centralnie, wszystko to wygląda bardzo ciekawie

eM.
eM.
10 miesięcy temu

tak z ciekawosci, jest jakieś info dot. tego którzy producenci ram będą korzystać z tego rozwiązania w swoich e-bikach (oprócz Simplona)?

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »