Recenzja Crank Brothers Mallet Trail pedały zatrzaskowe z małą platformą

Crank Brothers Mallet Trail to nowe pedały z mechanizmem zatrzaskowym, które został zaprojektowany z myślą o różnych typach jazdy. Zostały wyposażone w kultowy czterostronny mechanizm Ubijaków i kompaktowy dwuczęściowy korpus ze stopu aluminium obrabianego maszynowo. Mallety Trail wypełniają lukę pomiędzy modelami Candy i Mallet E. Według Crank Brothers jest to obecnie najbardziej wszechstronny pedał zatrzaskowy w ogóle na rynku. A jak jest w praktyce? Sprawdzamy.

Pedały dotarły do nas jeszcze przed premierą i używałem ich zarówno w MTB, jak i gravelu. Włącznie z trzema różnymi parami butów – Crank Brothers, zimowymi Fizika i Leatt.

Pedały Crank Brothers Mallet Trail

Podobnie jak Mallet E i Mallet DH, Crank Brothers Mallet Trail posiada solidną platformę, która została wykonana ze stopu 6061-T6. Krawędź czołowa platformy jest ustawiona pod kątem, aby pomóc w odbijaniu się od skał, a po każdej jej stronie znajdują się dwa wkręcane piny, aby zapewnić większą przyczepność poza samą klatką.

Mallet Trail ma wymiary 78 na 75 mm szerokości, a sama długość osi wynosi 57 mm, co oznacza, że jest ono o 5 mm szersze niż w przypadku pedałów Candy czy Eggbeater. Teoretycznie mogłoby być to zniechęcające dla fanów XC czy graveli, ze względu na szerszy rozstaw, ale sprawdziłem to w różnych typach rowerów i jest to sprawa bardzo indywidualna. I tak rowery górskie ujmując wprost są szersze niż te na węższych oponach, zwykle te same osoby przesiadając się nie narzekają na dodatkowe milimetry (i więcej).

Każdy pedał jest wyposażony w kutą oś ze stali Cr-Mo, zewnętrzne łożysko Enduro cartridge oraz wewnętrzną tuleję IGUS LL-Glide. Wewnętrzne elementy są chronione przez zewnętrzne uszczelnienie i dodatkowe podwójne wewnętrzne, aby utrzymać brud na zewnątrz i smar w środku.

W centrum każdego pedału znajduje się czterostronny mechanizm zatrzaskowy. Mechanizm, wykonany ze stali nierdzewnej, może obracać się niezależnie od samego korpusu. Wraz z dużymi, obrabianymi maszynowo wycięciami, Mallet Trail oferuje mnóstwo miejsca do odprowadzania błota i zanieczyszczeń.

Jedna wersja Crank Brothers Mallet Trail

W przeciwieństwie do innych pedałów Crank Brothers, które są oferowane w wielu poziomach specyfikacji i często w różnych kolorach, Mallet Trail jest produkowany tylko w jednej wersji, którą widzicie. Sugerowana cena za nie to 179,99 euro, co plasuje je w segmencie premium rynku pedałów zatrzaskowych – obecnie to ok. 850 zł.

Pedały zawierają zestaw mosiężnych bloków, które zapewniają 6° luzu stopy na boki. Podczas instalacji należy kierować się wskazówkami „L” i „R” na blokach, a następnie przekręcić stopy o 15°, aby pedał „puścił”. Gdy zamieni się blokami miejscami, kąt wypięcia wzrośnie do 20°. Zbyt duży? Crank Brothers oferuje bloki 'Easy Release Cleat’ zmniejszające ten kąt.

Dalsze możliwości regulacji można uzyskać dzięki dołączonym „podkładkom trakcyjnym”. Te wymienne plastikowe podkładki znajdują się po obu stronach mechanizmu zatrzaskowego, na klatce i pomagają zająć każdą wolną przestrzeń pomiędzy korpusem pedału a spodem butów. W zestawie znajdują się podkładki o grubości 1 i 2mm, a ich wymiana jest łatwa.

Zważyłem naszą parę – ważyła dokładnie 356 gramów, bez bloków. Bloki to 40 gramów. Tym samym zestaw jest lżejszy np. od Shimano XTR Trail, które ważą 396 gramów (plus 51 gramów bloki)

Test praktyczny Crank Brothers Mallet Trail

Team Crank Brothers? Każdy, kto używał tych pedałów, wie, na czym polega ich urok – albo przekleństwo. Konstrukcja mechanizmu sprawia, że bardzo mało siły jest porzebne, by się wpiąć. W miarę jak mechanizm i uszczelki się docierają, łatwiej jest obracać skrzydełka mechanizmu w korpusie pedału. Oznacza to, że można poruszać stopą do przodu lub do tyłu, albo po prostu „tupnąć” w dół, aby wpiąć się w pedał. Tym samym wpięcie jest łatwe w praktycznie każdych warunkach – także w błocie, czy śniegu.

Fakt, że bloki nie trzymają sztywno stopy, jest również świetny dla wrażliwych kolan. Stopy mogą stale pracować, co przypomina odrobinę jazdę na platformach, teoretycznie też więc przejście na zatrzaski tym razem jest łatwiejsze. Najlepszy efekt można przy tym uzyskać z większymi butami trailowymi, czy zjazdowymi, gdzie wykorzystuje się dodatkową klatkę w pełni. Warunek jest w zasadzie jeden – trzeba dobrze dobrać odległość bloku/klatki od podeszwy. Oprócz wstawek w klatce mogą też służyć do tego podkładki pod samym blokiem. Bez tej regulacji, szczególnie gdy bloki są za głęboko w kanale buta, wypięcie bywa problematyczne, bo piny mogą zaczepiać o fragmenty podeszwy, blokując się.

Co bez wpięcia? Wielkość klatki jest wystarczająca, by przejechać przez najtrudniejsze sekcje. Platformy to jednak oczywiście nie są.

Wady? Mogę powiedzieć raczej o charakterze niż typowej wadzie. Tak jak w innych Crankach także tu wypięcie jest mniej wyraźne niż np. w pedałach SPD Shimano, co nie każdy lubi. Do szerszego ruchy skręcającego także trzeba się przyzwyczaić.

Podsumowanie

Pedały Crank Brothers Mallet Trail oferują solidną konstrukcję ze sprawdzonym mechanizmem zatrzaskowym odpornym na błoto. Dodatkowa platforma sprawia, że szczególnie w terenie podparcie jest lepsza. Jednocześnie nie da się regulować mechanizmu sprężyny, a wypięcie jest trudniejsze do wyczucia, co wymaga przyzwyczajenia. Do plusów należy zaliczyć także niską wagę i łatwość serwisowania – to zdecydowanie interesująca propozycja w kategorii ścieżkowej.

Informacje o autorze

Autor tekstu: Grzegorz Radziwonowski

Zdjęcia: Grzegorz Radziwonowski, Rupert Fowler, Luigi Sestili

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »