Test Pirelli Scorpion XC RC 2.4″ najlżejszej i najszybszej wyścigowej opony MTB Włochów

Pirelli nieustannie uzupełnia swoją coraz bardziej wyrafinowaną i stale rosnącą linię opon do rowerów górskich. U progu lata dodało szerszą, 2,4-calową wersję wyścigowej opony Scorpion XC RC. Było to niby tylko subtelne unowocześnienie najszybciej toczącej się opony MTB Włochów, ale dzięki większej objętości i możliwości zastosowania zarówno ultralekkiego, jak i wzmocnionego karkasu, opona ta w znacznym stopniu rozszerza zakres zastosowań opony XC nie tylko na wyścigi, ale także na jazdę po suchych, utwardzonych szlakach. Sprawdziliśmy ją.

Nowe opony podczas spotkania z teamem Pirelli w Andalo (Paganella) – foto @6stili – www.luigisestili.com

Szersza Pirelli Scorpion XC RC 2,4″ nie tylko do cross country

Podczas gdy wciąż nie możemy się doczekać, by dowiedzieć się więcej o nowych oponach grawitacyjnych opracowanych przez Fabiena Barela – współpraca z Francuzem ogłoszona została w kwietniu, a my spotkaliśmy go w czerwcu we Włoszech na testach nowych modeli – Pirelli w tzw. międzyczasie wypuściło szerszą oponę XC o rozmiarze 2,4″. Zachowując ten sam wzór bieżnika, co w oryginalnej 2,2-calowej oponie XC RC, która zadebiutowała ponad rok temu, a jedynie zwiększając jego szerokość o 10%, guma nadal jest przeznaczona do szybkiej jazdy po tym samym, na ogół utwardzonym terenie. Z jej niskimi i ciągłymi, szybko toczącymi się klockami centralnymi, które przechodzą w szersze, otwarte wypustki na barkach, ma zapewniać przyczepność w zakrętach.

Fabien Barel testujący opony Pirelli

Szczegóły techniczne

Konstrukcja jest dokładnie taka sama jak w oryginalnej oponie XC RC, z elastycznym karkasem 120 tpi i pojedynczą mieszanką gumy SmartGrip Pirelli. Podobnie jak w przypadku reszty lekkich opon XC, oferowane są dwie opcje ścianek bocznych z tą samą lekką osnową. Opona Lite nie posiada żadnych dodatkowych wzmocnień, aby „zmaksymalizować prędkość i elastyczność” jak ładnie nazywa to firma. Natomiast ProWall dodaje dodatkową warstwę tkanego nylonowego wzmocnienia na ścianach bocznych, aby chronić przed przecięciami, a także oferuje większe wsparcie ścian bocznych przy niższym ciśnieniu.

Jedną z nowych cech, która wydaje się być głównie estetyczna (i która pojawiła się również w najnowszej oponie szosowej P7), jest to, że nowa opona 2,4″ Scorpion XC RC posiada charakterystyczny dla Pirelli wzór na ścianach bocznych, podobny do tego, jaki można zobaczyć na ich oponach do sportów motorowych.

Opona 2,4″ przeznaczona tylko do opon 29-calowych waży 50 g więcej niż wersja 2,2″, a jej masa oficjalnie wynosi 650 g w karkasie Lite lub 700 g w karkasie ProWall. Próbki testowe ProWall, które mamy, ważyły nawet nieco poniżej tych wartości, odpowiednio 691 i 699 g (średnio 695 g).

Testy nowych modeli Pirelli w Andalo (Dolomiti Paganella Bike), rower to nowy BMC Fourstroke LT (zobacz test)

Wrażenia z jazdy

W porównaniu do oryginału, który został zaprojektowany z myślą o zróżnicowanej nawierzchniach tras Pucharu Świata XCO, gdzie był używane przez zawodników zespołu Trek-Pirelli MTB, nowa opona ma znacznie większa objętość, co pozwala zawodnikom na stosowanie znacznie niższego ciśnienia, aby znaleźć przyczepność także na mokrych kamieniach i korzeniach. To także model, którego w tym roku używała Maja Włoszczowska. Bez problemu się tubelessuje – tu przy okazji przyznać trzeba, że do tej pory nie mieliśmy żadnych problemów z przejściem na bezdętki używając Pirelli, zarówno w MTB, jak i na szosie – można jej też używać z lekkimi dętkami Pirelli SmarTube, jeśli ktoś nie lubi zabawy z mlekiem.

Pirelli SmarTube sprawdziły się w naszym teście

Nadal jest to opona przeznaczona do jazdy na suchych nawierzchniach, a nie do jazdy w błocie, które może zapychać bieżnik. Ale obecnie została zoptymalizowana pod kątem lekkich obręczy wewnętrznych 30 mm, które pojawiają się nawet u zawodowców XC, stając się bardziej wszechstronną oponą, zwłaszcza do jazdy na twardym podłożu i w wersji o wzmocnionych ścianach bocznych. W rowerze do downcountry, czy lekkim rowerze ścieżkowym, natychmiast zauważa się powiększoną objętość opony, pozwalającą używać niskiego ciśnienia. Szczerze mówiąc po kilku trasach przejechanych na nowej szerokości powrót do wersji 2,2 jest trudny, bo ta wydaje się zbyt wąska. Dodatkowa objętość sprawia, że przy okazji wzrasta odporność na dobicie, ale tu należy zachować rozsądek – nie jest to opona do enduro. W sumie na przygotowane trasy o suchej nawierzchni, czyli typowe trail parkowe niebieskie czy zielone będzie to wybór idealny. Łatwo podjeżdża, szybko zjeżdża i ma kontrolowany moment uśliźnięcia bokiem, co pozwala na bardzo szybką jazdę włącznie z poślizgami (dla chętnych).

Pirelli Scorpion XC RC 2.4″ – cena i dostępność

Szersze opony Pirelli Scorpion XC RC 2.4″, dostępne tylko z żółtymi oznaczeniami na ścianach bocznych, pojawiły się oficjalnie na stronie Pirelli, ale też u polskiego dystrybutora BIKE-RS tutaj. Oficjalna cena wynosi 299 zł.

Info: velo.pirelli.com

Zobacz także

Informacje o autorze

Autor tekstu:

Zdjęcia:

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »