Test długodystansowy DT Swiss XRC 1501 Spline One

Firma DT Swiss dokonała pełnej modernizacji linii 1501 Spline. Nowa seria 1501, dawniej aluminiowa, zbudowana jest wokół obręczy z włókna węglowego, podobnie jak topowa seria 1200. Przetestowaliśmy najszybszą i najlżejszą z nowych obręczy XRC 1501. Zmiana w linii 1501 to coś więcej niż tylko nowy materiał obręczy, lecz kompletnie przeprojektowany system kół, z myślą o tym, jak elementy będą ze sobą współpracowały. Przejście DT na karbon jest najbardziej oczywistą zmianą i ma duży wpływ na wagę (i cenę). W przeciwieństwie do niektórych bardziej kanciastych lub przesuniętych kształtów obręczy nowe karbonowe obręcze DT trzymają się czystego, symetrycznego projektu. Z zewnątrz są proste, ale pod powierzchnią widać zmiany, które dostosowują różne obręcze 1501 do ich przeznaczenia, od XC do wyścigów enduro. DT Swiss twierdzi, że przejście na karbon obniża masę nowego zestawu 1501 o 180 gramów, ale nie precyzuje, czy dotyczy to modelu XRC, XMC czy ECX. Testowane przez nas koła 29″ XRC ważyły 1544 g z taśmą bezdętkową i zaworami. Obręcze XRC są teraz szersze, mają 30 mm szerokości wewnętrznej, nawet przy zmniejszeniu masy całego koła, i bezhakową konstrukcję ścianek bocznych. Zastosowanie szerszych obręczy pozwala na bezpieczne stosowanie niższego ciśnienia w oponach, co przekłada się na niższe opory toczenia. Mniejszy opór oznacza, że szersze opony są szybsze. Szersze opony oznaczają również lepsze pokonywanie zakrętów i lepszą trakcję, ponieważ mają większą powierzchnię styku z podłożem i lepsze wsparcie.

Piasty

XRC 1501 zbudowane są na zmodernizowanej piaście 240 Ratchet EXP firmy DT Swiss. Nowa piasta obniża masę, zwiększa sztywność i wykorzystuje uproszczony system Ratchet. To ostatnie sprawia, że 240 jest bardziej wytrzymała i łatwiejsza w serwisowaniu. Mniejsze jest też prawdopodobieństwo utraty elementów wewnętrznych piasty podczas czyszczenia lub zmiany kasety. Standardowo, XRC 1501 są wyposażone w 36-zębowe koło zębate, ale zawsze istnieje możliwość późniejszej wymiany na wersję 54. Piasty 240 EXP są przymocowane do obręczy 1501 za pomocą szprych DT Competition Race. Według DT Swiss ultralekkie szprychy współpracują ze sztywnym materiałem obręczy, aby pomóc zestroić odczucia z jazdy. Aby uspokoić rowerzystów w kwestii przejścia na włókno węglowe, DT Swiss udziela na XRC 1501 10-letniej rozszerzonej gwarancji. Oprócz gwarancji na materiały i wady fabryczne nowe obręcze objęte są programem wymiany w przypadku awarii. 

Jazda

Jak jeżdżą? Po pierwsze, założenie opon na obręcze jest banalnie proste. Po drugie, szerszy profil obręczy jest bardzo cenny.  Współpracuje z nowoczesnymi szerokimi gumami, zapewniając stałą trakcję podczas toczenia się na całej szerokości opony oraz dobrze podtrzymuje kształt. Dodatkowa objętość (i niższe ciśnienie w oponach) może również pomóc dostosować XRC 1501 do osobistych preferencji. Może to być konieczne, ponieważ 1501 są dość sztywne, co ma swoje wady i zalety. Czuć, że każdy wat włożony w pedały jest zamieniany na pęd do przodu. Sztywność boczna pozwala również na precyzyjny wybór linii, a opony rzeźbią czyste tory w zakrętach. Druga strona jest taka, że czuje się każdy wybój i korzeń na szlaku. Zdecydowanie są to koła wyścigowe. Pęd i efektywna wspinaczka są najważniejsze. Efektywność i lekkość XRC przeważają nad dyskomfortem wynikającym z jazdy na sztywnych obręczach. Koła 1501 uzupełnią mniej sztywny rower z pełnym zawieszeniem lub sprawią, że hardtail stanie się rakietą na prostej i podczas sprintów. Nowa linia 1501 DT Swiss występuje również w modelach XMC (trail) i EXC (enduro). Wszystkie trzy są w tej samej cenie, ale mają różną wagę (do różnych zastosowań). 

Plusy

+niska waga, dobre przyspieszenie i sztywność

+łatwa konwersja na inne standardy

Minusy

+/- twarde

Waga: 1544 g

Cena: 2959/3623 zł (przód/tył)

Info: dt4you.com

Zobacz także

Informacje o autorze

Autor tekstu:

Zdjęcia:

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »