Home Nowości Test Canyon Spectral Mullet CF 8 CLLCTV

Test Canyon Spectral Mullet CF 8 CLLCTV

0
1806

Dla każdego coś miłego, bo nowy Canyon Spectral dostępny jest w wersjach na kołach 29, 27,5, jak i 29/27,5 cala. Aluminiowy Spectral może być najbardziej atrakcyjną nowością ze względu na stosunek ceny do wartości, ale to ostatni Mullet wzbudza żywsze bicie serca. Mogliśmy ją sprawdzić, oto podsumowanie testu Canyona Spectrala Mullet CF 8 CLLCTV.

Podjazd na Śnieżnik na nowym Canyonie Spectral Mullet

Poza obniżeniem tzw. „kosztów wejścia” na rynek popularnego Spectrala Canyon dodał wersje 27,5″ i 29″ nowego roweru, z włókna węglowego lub aluminium. Sekretna sztuczka polega na tym, że oba rozmiary kół mają tę samą geometrię. Zarówno mniejsze koła w mniejszych rozmiarach (XS-L), jak i większe koła w większych rozmiarach (S-XL) mają tę samą długość widełek tylnych, obniżenie suportu oraz kąty główki i podsiodłowe. Idea jest taka, że każdy rowerzysta powinien mieć takie same wrażenia z jazdy. Najlepsze – dzięki kreatywnej inżynierii tył 27,5 można przykręcić bezpośrednio do przodu 29″, aby stworzyć mutanta…. sorry, Mulleta! Po co? Koła 27,5 są bardziej zwrotne i lepiej przyspieszają, 29 to wyższa prędkość i lepsze toczenie się w trudniejszym terenie. Wybór zazwyczaj sprowadza się do wyboru to albo to. Koncepcja mulleta jest dość prosta – większe przednie koło lepiej pokonuje przeszkody, a mniejsze tylne przyspiesza szybciej i jest bardziej skoczne. Nasz Mullet – bo określenie mutanta pojawia się też w nazwie – ma wspólny przód modelu 29, więc masz całą geometrię Spectrala 29, plus tył 27,5, aby utrzymać wysokość środka suportu, rozstaw osi i kąty bez zmian. Ciekawostka – pomimo kompatybilności przodu i tyłu Canyon nie planuje udostępnić nowych tylnych trójkątów osobno do konwersji na mulleta.

Rozwiązania techniczne Canyon Spectral Mullet

We wszystkich Spectralach zastosowano te same amortyzatory, z tym samym sprawdzonym czterozawiasem Triple Phase o skoku 150 mm. Wykorzystują one kinematykę zawieszenia, która została ulepszona w modelu Spectral CF 29 zeszłej zimy dzięki progresywnemu przełożeniu dźwigni, zwiększonej ochronie przed wybiciem na końcu skoku oraz dodatkowemu antisquatowi, który poprawia efektywność pedałowania przy minimalnym odbiciu pedałów. Łącząc 150 mm skoku tylnego koła z widelcami o skoku 160 mm Spectral CF 29 mocno się zmienił w porównaniu do poprzedniej generacji. Wszystkie ramy karbonowe (Mullet jest tylko karbonowy) zawierają również flip-chip przy dolnym mocowaniu amortyzatora, który pozwala zmienić geometrię o 0,5° i wysokość BB o 8 mm. Pamiętajcie, że Spectral zaczynał jako ścieżkowiec z maksymalnym skokiem 140 mm w poprzednim wcieleniu, a nowy certyfikowny jest do kategorii 4, co oznacza, że ten rower (i wszystkie inne nowe Spectrale) jest testowany zgodnie z tymi samymi wymagającymi standardami technicznymi, co znacznie większe, 170-milimetrowe rowery Strive Canyon.

Pod względem zawieszenia rowery na tym samym poziomie wyposażenia oznaczonym 8 są funkcjonalnie identyczne – 160 mm skoku na tym samym widelcu Fox 36 Performance Elite i 150 mm na amortyzatorach Fox. Mullet w wersji CLLCTV ma nowy amortyzator DHX Factory z (z półblokadą platformy) w porównaniu do powietrznego amortyzatora Floata X Performance Elite w 29.

Mullet = Business in the Front, Party in the Back. Canyon wydrukował to nawet na górnej rurze.

Waga Canyon Spectral Mullet

Canyon podaje, że waga kompletnego roweru w edycji Spectral Mullet CF 8 CLLCTV za 18899 zł wynosi 15,16 kg. Nasz rower testowy w rozmiarze Large ważył tylko 100 g więcej z zamontowanymi dętkami. Koła zostały przygotowane do jazdy bezdętkowej przez DT Swiss, więc wystarczyło wymienić dętki na zestaw bezdętkowy, aby zrzucić te sto gramów, jednocześnie zwiększając potencjał zapobiegający przebiciom. Cały zabieg zajmuje może dziesięć minut.

Cory Benson gdzieś w Szklarskiej Porębie

Wrażenia z jazdy

Rower był testowany przez trzech różnych użytkowników, najpierw w Kotlinie Jeleniogórskiej na wypadzie z Izersky Collective, a następnie na i pod Śnieżnikiem w Kotlinie Kłodzkiej.

Cory Benson: Jeździłem na nowym rowerze przez weekend po niewiarygodnie stromych, technicznych szlakach (brawa dla Izersky Collective, który zabrał nas na bliskie, ale nowe szlaki), nie mając żadnych informacji o tym, czym różni się nowy rower Mullet, poza mieszanym rozmiarem kół. Od razu założyłem, że ma bardziej strome kąty i dłuższy skok niż Spectral 29 CF 8, na którym jeździłem przez pół roku. Oczywiście, myliłem się. Jest dokładnie taki sam. Ale zmiana na mniejsze tylne koło naprawdę ułatwiła manewrowanie tym rowerem… Odchylcie się do tyłu, oderwijcie nieco przednie koło od ziemi i możecie łatwiej przekierować przodem – zarówno przy niskich, jak i wysokich prędkościach. W rezultacie Mullet jest naprawdę bardziej zabawowy i łatwiejszy w prowadzeniu.

Grzegorz Radziwonowski: Mniejsze tylne koło sprawia, że rower Mullet dobrze się wspina i nieco szybciej zmienia kierunek jazdy. Jednak większe koło 29″ nadal wydaje się szybsze i naprawdę lepiej pokonuje nierówności przy większej prędkości. Podczas gdy Spectral 29 sprawia wrażenie, że chce jechać szybko, Spectral Mullet o mieszanym rozmiarze kół jest bardziej zabawką. Chce latać i skakać w miejscach, które prawdopodobnie pompowałbyś na bardziej przeciętnym rowerze. Osobiście bardzo podobał mi się fakt, że sprężynę z tyłu można praktycznie zblokować na podjazdy. Zaskoczenie? Wydawało mi się, że rower ma więcej skoku niż ma!

Podsumowanie

Mieszane rozmiary kół są przedmiotem dyskusji od czasu pojawienia się większych kół, wystarczy wspomnieć kilka rowerów typu 69, np. Unibike, z mniejszym kołem z przodu. W nowym Spectralu Canyon wypróbował koncepcję mulleta „biznes z przodu, impreza z tyłu” i nie jest pod tym względem jedyny. Podobne rozwiązanie jest powszechne np. w elektrykach MTB. Nie znaczy to jednocześnie, że Spectral Mullet CF jest lepszy od standardowego Spectrala na kołach 29. Jest zwrotniejszy, lepiej skacze, ale nie jest szybszy i jednocześnie pozostaje trudniejszy do opanowanie. Mniejsze koło sprawdzi się na super stromej, technicznej trasie, gdzie trzeba rzucać rowerem, gdzie indziej niekoniecznie. Sprężyna z tyłu pięknie wybiera drgania, jednocześnie utrudnia ustawienia, może oznaczać konieczność wymiany sprężyny na tę o innej twardość.

Canyon Spectral Mullet CF – ile to kosztuje?

Na razie oferowany jest tylko ten jeden karbonowy model Spectral CF mullet za 18899 zł, specjalna edycja CLLCTV z amortyzatorem Fox Factory DHX i napędem XT/SLX, poza tym podobny do standardowych rowerów z poziomu 8.

Zobacz także

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Translate »