Miejscówki: Singltrek Suchak spot check

Kiedy po raz pierwszy usłyszałem o nowej miejscówce zbudowanej przez Tomasa Kwasniczkę, twórcę Singltreka pod Smrekiem, od razu wpisałem ją na listę do odwiedzenia. O tym, jak wyglądał plan zbudowania nowego centrum ścieżkowego, możecie przeczytać w naszym wywiadzie. Oficjalne otwarcie miało miejsce w czerwcu 2021, wrzesień pasował więc idealnie na jej sprawdzenie. Ścieżki zdążyły już się utwardzić i nabrać dojrzałości. Jak było? Oto nasz raport.

Gdzie?

Start ścieżek zwanych Singlterk Suchak znajduje się na przełęczy Červenovodské sedlo, między Červeną Vodą a Čenkovicami. Oferuje zaplecze sanitarne dla turystów, serwis informacyjny o okolicy, materiały reklamowe, mapy, widokówki, publiczny Internet i możliwość noclegu turystycznego. Nie ma klasycznego centrum ścieżkowego, jakie możecie znać z Nowego Mesta (Singltrek) czy Rychleb. To zabawne, ale pytając panią we wspomnianym centrum nie potrafiła nam powiedzieć nic na temat nowych ścieżek, nie miała też map – wskazała tylko ręką na drugą stronę drogi, sugerując, że tam je znajdziemy. Za to na miejscu dostaniecie wszystkie inne możliwe informacje, mapy szlaków turystycznych, jak i tras biegowych. Zimą jest to także miejscówka narciarska. Szkoda, że po lewej stronie, gdy wjeżdża się od Cervenej Vody, brak kierunkowskazu. Parkingi są po obydwu stronach, najlepiej od razu jechać na ten po prawej, to tam zaczynają się ścieżki. Červeną Voda to taka niby zagranica, zaledwie kilkanaście kilometrów od naszego Międzylesia i polskiej granicy. Pozwala to pomyśleć o wypadzie kilkudniowym np. połączonym z odwiedzeniem fragmentów Singletrack Glacensis.


Po lewej stronie jest mapa, pomagająca zorientować się w okolicy, nie ma jednak na tej ścieżek
Oczywiście może być przydatna, jeśli przyjechało się tu na dłużej, a nie tylko zobaczyć ścieżki
Centrum informacji turystycznej jest wyraźnie oznaczone – tak, na miejscu można też zjeść. Jest i nieśmiertelny smażony ser, mają też dętki łatki!
Trzeba dobrze wytężyć wzrok, by w oddali, po drugiej stronie, znaleźć początek ścieżek. Z prawego parkingu nie będzie tego problemu

Singletrek Suchak

Całość jest nietypowa, bo startując z jednego miejsca mamy do dyspozycji trzy pętle o trzech różnych poziomach trudności. Przynajmniej teoretycznie, bo kolory znaków niekoniecznie oznaczają wzrost tego poziomu. Tak naprawdę gradacja jest niewielka, trudniej robi się dlatego, że wydłużają się odległości oraz ilość kilometrów w pionie. Całość oficjalnie ma długość w sumie 22 kilometrów, ale ze względu na „konstrukcję” ścieżek znów nie jest to do końca prawda, bo chcąc kręcić pełne pętle za każdym niemal razem – z wyjątkiem trasy zielonej – trzeba także dokładać fragmenty pozostałych. I tak np. przejechanie całości czerwonej zawiera po kolei:

a fragment zielonej,

b fragment niebieskiej

c całą czerwoną wraz z dojazdówkami

d końcówkę zielonej

Co daje w sumie 20,9 kilometra. Pozwala to sobie uzmysłowić, że żeby sprawdzić całość należy nastawić się na ok. 40 kilometrów, a nie 22. A wypadałoby jeszcze dodać do tego wizytę pod Suchym Wierchem, od którego pochodzi nazwa ścieżek. Tu da się dojechać łącznikiem, niemal na szczycie jest Kramářova chata na Suchém vrchu (można tu także nocować, to schronisko). Mamy więc w planie co najmniej jednodniowy wypad!

Mapa ścieżek – znajduje się obok bramy wjazdowej, czyli koło parkingu

Trzy ścieżki

Tak jak wspomniałem, ścieżki nigdy nie są naprawdę trudne, przypominają tym samym Singltreka pod Smrekiem. Nigdy nie jest stromo, miejsca, gdzie można wyskoczyć, można policzyć na palcach jednej ręki. Różni się jednak odrobinę ich charakter.

Około Hvezdy – trasa zielona, 5,4 km, najłatwiejsza, dostępna też dla dzieci. W dużej części przebiega wzdłuż poziomic, nie wymaga też dobrej kondycji

Pod Bradlem – trasa niebieska, 7,9 km – tak naprawdę bardzo podobna, tyle że w pionie metrów jest odrobinę więcej. Warto jednak pamiętać, że rzeczywista długość od startu do mety wynosi 12 km, co już w przypadku wycieczki rodzinnej wymaga bardziej zaawansowanego planowania

K Boude – trasa czerwona, 15 km – najtrudniejsza, bo nachylenie terenu największe, najdłuższe są też podjazdy. Tu także pętla jest zdecydowanie dłuższa i wynosi 20,9 km

Tuż koło początku ścieżek widnieje „kamień węgielny” wspominający o zaangażowaniu środków unijnych. Wymienione są też gminy polskie, należące do Singletrack Glacensis

Właściwa brama do wszystkich ścieżek wygląda tak – widać ją z prawego parkingu
Ścieżki mają przygotowaną nawierzchnie, nie ma problemu by pokonać je nawet na małym kole 20 cali
Zielona jest naprawdę zielona – czytaj łatwa

Na początku września ludzi na ścieżkach było niewiele i to głównie na zielonej, prowadzącej w kierunku szczytu
Większość tras poprowadzona jest w lesie, widoków, takich jak ten, jest niewiele
Wszystko za to jest bardzo dobrze oznakowane, na każdym ważniejszym skrzyżowaniu są mapy i kierunkowskazy
W kilku miejscach można także odpocząć, podobnie jak zjeść
Obok parkingu na przełączy znajduje się duża wiata, włącznie z miejscem na ognisko
Przełęcz to miejsce popularne turystycznie, nie tylko wśród pieszych, ale i motocyklistów – kuszą serpentyny na podjazdach!
Zdecydowanie warto zboczyć ze ścieżek i zdobyć okolice szczytu. Są widoki, jest i schronisko Kramářova chata na Suchém vrchu
Wśród innych atrakcji warto wymienić… bunkry, czyli grupę warowną Bouda. Jak podaje podlinkowana obok strona „zabytek kultury RC, które nie miałby uniknąć nikomu kto interesuje się historią wojska. Znajduje się tutaj dotychczas największy w pierwotnym oryginalnym podobieństwie udostępniony obiekt cs fortyfikacji. Część naziemną obejmuje łącznie 5 obiektów połączonych dwora kilometrami korytarzy i sal (fitrownia, elektrownia podzemna, magazyny z amunicyjne, koszary wojskowe z walki, korytarze z wąskotorową koleją…). Obejrzeć można wzory pancerzowych elementów z fortyfikacji (resztki po niemieckich próbnych doświadczeniach z lat okupacji i práce kovośrotu). Rozległe są ruiny z budowy twierdzy i głównie ślady po artyleryjskich i saperskich próbnych doświadczeniach którymi twierdza przeszła w czasie okupacji i po skończeniu 2. światowej wojny.”
To niezły przystanek na trasie czerwonej – znajduje się na podjazdówce. Obok jest też możliwość posiłku

Na trasie czerwonej są też (w końcu widoki), w stronę Śnieżnika
Warto zatrzymać się choć na chwilę, bo nie ma ich zbyt wiele

Trasa czerwona to także zdecydowanie flow – wszystkie zdjęcia pochodzą z przejazdu pod rząd całości. Wszystkie fragmenty są do siebie podobne i można je jechać od razu z pełną prędkością. Nasz typ? Fragmenty 1, 3 i 4! Trasa czerwona w większości prowadzi w dół, łączniki to podjazdy. Dość strome, szutrowe, żmudne!

Podsumowanie

Singletrak Suchak to nowa inwestycja, to widać. Na razie tłumów nie ma, co ma swoje zalety – jeśli chciecie odpocząć od tłoku, zdecydowanie warta polecenia. Ma to swoją drugą stronę, choć ścieżki są bardzo dobrze zrobione i mają bezpieczną nawierzchnię, niektóre fragmenty zdążyły już lekko zarosnąć trawami. Efektownie przekonałem się o tym, zaczepiając pedałem na podjeździe o ukryte pod nimi kamienie – i lecąc przez kierownicę! Pozostaje tylko liczyć na to, że wraz z rosnącą liczbą użytkowników podobne problemy znikną. A sama okolica – Góry Orlickie – kuszą, są zdecydowanie warte odwiedzenia. Z perspektywy Polski wyjątkowo atrakcyjna, bo bliska.

Zobacz także

Informacje o autorze

Autor tekstu:

Zdjęcia:

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »