W kategoriach rowerowych gravel raz jest bardziej szosą, raz bardziej przełajem, w zależności od autorskiej interpretacji terminu. Octane One, jako pochodna firmy z korzeniami MTB, zdefiniowała gravela bardziej jako agresywną przełajówkę, bo takie jest też sportowe geo, nie oddając nic z klasycznego, szosowego wzorca, poza „barankiem”.
Tu zdecydowanie należą się brawa – model wygląda bardzo dobrze, czyste linie i ten kolor!
W smerfnie niebieskiej aluminiowej ramie znajdziemy widelec z karbonowymi ramionami, jednorzędową grupę Sram Apex, mechaniczne tarczówki BB7 i worek komponentów opatrzony logo Octane One. Obie osie kół są sztywne, co ucieszy fanów szybkiej jazdy w zakrętach. Miejsca na gumy z bieżnikiem jest dużo zarówno w ramie, jak i widelcu; spokojnie wejdzie opona do 700x40c. Rama w rozmiarze L jest przyzwoicie długa, na Griddzie zajmujemy więc mocno pochyloną pozycję.
WIDELEC
z osią sztywną to zdecydowanie mocny (i sztywny!) element tego roweru. Zapewnia precyzję prowadzenia.
Atrybuty
Gięta kierownica bez flary jest żywcem wyjęta z szosówki i trochę szkoda, że producent nie zdecydował się zamontować modnego „baranka” z odchylonymi na zewnątrz rogami. W czasie typowo szosowej jazdy Gridd zostaje w tyle, co oczywiste. Jednorzędowy napęd zmusza do jazdy bardziej nerwowej, a prędkości maksymalne na zjazdach są mocno ograniczone kombinacją jednej zębatki przy korbie w rozmiarze 42 z i małej koronki kasety 11–42 z. W praktyce okupujemy dwa ostatnie tryby kasety, polegając mocno na wysokiej kadencji.
SERYJNA KORBA
Ma tarczę o wielkości 42 zębów. To uniwersalna wielkość, ewentualnie do turystyki można założyć mniejszą zębatkę.
Przełożenia pod górę
Tego problemu nie ma w czasie jazdy pod górę. Dysponując przełożeniem 1:1, możemy swobodnie atakować nawet bardzo strome podjazdy, luźno pedałując z siodła, przepychając się nawet na technicznych odcinkach na słabej jakości powierzchni. Mechaniczne tarcze Avida mają bardzo duży zapas mocy, klamki pracują sztywno i jasno definiują punkt hamowania. Życie może mieć problem ze stworzeniem takiej sytuacji, w której miałyby zawieść. Dość powiedzieć, że po raz pierwszy nie żałowałem, że nie są to hamulce hydrauliczne.
AVID BB7
Naszym zdaniem nadal najlepsze mechaniczne hamulce tarczowe.
Opony i toczenie
Opony Kenda Flintringe to, delikatnie mówiąc, nie jest mój faworyt, nawet mimo ich dość niskiej wagi. Drobny i wyraźny bieżnik może i nada się w teren, za to niska odporność na przebicie sprawiła, że w trosce o własne nerwy zmieniłem je na przełajowe Continentale Speed King CX o identycznych wymiarach. I nagle stało się jasne, że Gridd skrywa w sobie drugą duszę, której trzeba pomóc się wydostać. Mocniej napompowane opony o zdecydowanie oszczędniejszym bieżniku odblokowały jeszcze lepsze przyspieszenia, a i utrzymanie wysokiej prędkości na asfalcie nie było specjalnie trudne.
DO POMYLENIA…
Oś sztywna, tarczówki, duży tryb. MTB? Nie, to gravel!
Niemniej to tego typu gravel, który lepiej odnajdzie się w roli uniwersalnej przełajówki, z możliwością montażu bagażnika lub szybkiej adaptacji do roli roweru turystycznego za pomocą sakw bikepackingowych, albo w roli roweru do jazdy na co dzień.
Info 7anna.pl
Cena 4999 zł
Waga 10,46 kg (z oryginalnymi oponami)
Wielkości ram S, M, L, XL
Rura podsiodłowa/górna/sterowa 560/ 570/170 mm
Stack/Reach/STR 587/391 mm/1,50
Rozstaw osi/Wyprzedzenie 1025/60 mm
Korba Sram Apex 1 (42 z, GXP)
Hamulce Avid BB7 (160/160 mm)
Napęd Sram Apex 1
Koła/opony (waga) piasty Octane One/opony Kenda Flintrige 700x35c (seryjne) (przód/tył 1760/2605 g)
Tekst ukazał się w TOUR 3/2018.
Jego wersję elektroniczna znajdziecie w eKiosk.