OCTANE ONE GRIDD. AGRESYWNA SZUTRÓWKA

W kategoriach rowerowych gravel raz jest bardziej szosą, raz bardziej przełajem, w zależności od autorskiej interpretacji terminu. Octane One, jako pochodna firmy z korzeniami MTB, zdefiniowała gravela bardziej jako agresywną przełajówkę, bo takie jest też sportowe geo, nie oddając nic z klasycznego, szosowego wzorca, poza „barankiem”.

 

 

 

octane one gridd

 

Tu zdecydowanie należą się brawa – model wygląda bardzo dobrze, czyste linie i ten kolor!

 

 

 

W smerfnie niebieskiej aluminiowej ramie znajdziemy widelec z karbonowymi ramionami, jednorzędową grupę Sram Apex, mechaniczne tarczówki BB7 i worek komponentów opatrzony logo Octane One. Obie osie kół są sztywne, co ucieszy fanów szybkiej jazdy w zakrętach. Miejsca na gumy z bieżnikiem jest dużo zarówno w ramie, jak i widelcu; spokojnie wejdzie opona do 700x40c. Rama w rozmiarze L jest przyzwoicie długa, na Griddzie zajmujemy więc mocno pochyloną pozycję.

 

 

 

octane one gridd

 

WIDELEC

z osią sztywną to zdecydowanie mocny (i sztywny!) element tego roweru. Zapewnia precyzję prowadzenia.

 

 

 

Atrybuty

Gięta kierownica bez flary jest żywcem wyjęta z szosówki i trochę szkoda, że producent nie zdecydował się zamontować modnego „baranka” z odchylonymi na zewnątrz rogami. W czasie typowo szosowej jazdy Gridd zostaje w tyle, co oczywiste. Jednorzędowy napęd zmusza do jazdy bardziej nerwowej, a prędkości maksymalne na zjazdach są mocno ograniczone kombinacją jednej zębatki przy korbie w rozmiarze 42 z i małej koronki kasety 11–42 z. W praktyce okupujemy dwa ostatnie tryby kasety, polegając mocno na wysokiej kadencji.

 

 

 

octane one gridd

 

SERYJNA KORBA

Ma tarczę o wielkości 42 zębów. To uniwersalna wielkość, ewentualnie do turystyki można założyć mniejszą zębatkę.

 

 

Przełożenia pod górę

Tego problemu nie ma w czasie jazdy pod górę. Dysponując przełożeniem 1:1, możemy swobodnie atakować nawet bardzo strome podjazdy, luźno pedałując z siodła, przepychając się nawet na technicznych odcinkach na słabej jakości powierzchni. Mechaniczne tarcze Avida mają bardzo duży zapas mocy, klamki pracują sztywno i jasno definiują punkt hamowania. Życie może mieć problem ze stworzeniem takiej sytuacji, w której miałyby zawieść. Dość powiedzieć, że po raz pierwszy nie żałowałem, że nie są to hamulce hydrauliczne.

 

 

 

octane one gridd

 

AVID BB7

Naszym zdaniem nadal najlepsze mechaniczne hamulce tarczowe.

 

 

 

Opony i toczenie

Opony Kenda Flintringe to, delikatnie mówiąc, nie jest mój faworyt, nawet mimo ich dość niskiej wagi. Drobny i wyraźny bieżnik może i nada się w teren, za to niska odporność na przebicie sprawiła, że w trosce o własne nerwy zmieniłem je na przełajowe Continentale Speed King CX o identycznych wymiarach. I nagle stało się jasne, że Gridd skrywa w sobie drugą duszę, której trzeba pomóc się wydostać. Mocniej napompowane opony o zdecydowanie oszczędniejszym bieżniku odblokowały jeszcze lepsze przyspieszenia, a i utrzymanie wysokiej prędkości na asfalcie nie było specjalnie trudne.

 

 

 

octane one gridd

 

DO POMYLENIA…

Oś sztywna, tarczówki, duży tryb. MTB? Nie, to gravel!

 

 

Niemniej to tego typu gravel, który lepiej odnajdzie się w roli uniwersalnej przełajówki, z możliwością montażu bagażnika lub szybkiej adaptacji do roli roweru turystycznego za pomocą sakw bikepackingowych, albo w roli roweru do jazdy na co dzień.

 

 

Info 7anna.pl

Cena 4999 zł

Waga 10,46 kg (z oryginalnymi oponami)

Wielkości ram S, M, L, XL

Rura podsiodłowa/górna/sterowa 560/ 570/170 mm

Stack/Reach/STR 587/391 mm/1,50

Rozstaw osi/Wyprzedzenie 1025/60 mm

Korba Sram Apex 1 (42 z, GXP)

Hamulce Avid BB7 (160/160 mm)

Napęd Sram Apex 1

Koła/opony (waga) piasty Octane One/opony Kenda Flintrige 700x35c (seryjne) (przód/tył 1760/2605 g)

 

 

Tekst ukazał się w TOUR 3/2018

 

Jego wersję elektroniczna znajdziecie w eKiosk

 

Informacje o autorze

Autor tekstu: Łukasz Kopaczyński

Zdjęcia: Łukasz Kopaczyński

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »