Nukeproof Megawatt Carbon RS gotowy na EWS-E

Zapewne mogliście się zastanawiać co to za rower, który widzieliście na zdjęciach i relacjach w sieci 28 września, take u nas. Nukeproof Megawatt Carbon RS został stworzony wokół układu napędowego SRAM Powertrain, który miał premierę kilka dni temu. Zobaczcie premierowy test tej maszyny.

Nowy Megawatt Carbon to rower, z którego inżynierowie i projektanci Nukeproofa są piekielnie dumni. Opracowany i zaprojektowany w Irlandii Północnej, wykorzystuje najnowszą i najlepszą technologię eMTB, obudowaną ramą z karbonu, przeznaczoną do pokonywania najbardziej wymagających tras na świecie. 

Wykonany z włókna węglowego i posiadający wiele nowych funkcji, Nukeproof Megawatt był rozwijany przez dwa lata jako stanowisko testowe dla pierwszego w swoim rodzaju układu napędowego Eagle Powertrain firmy SRAM – zintegrowanego ekosystemu napędu roweru elektrycznego, który współpracuje ze SRAM Eagle AXS Transmission, co dało nowy układ napędowy w jednym spójnym pakiecie. To partnerstwo dało inżynierom Nukeproof wyjątkową okazję dopasowania nowego Megawatt Carbon do systemu SRAM jak ulał. 

Megawatt Carbon to rower e-enduro z kołami w układzie mullet, zbudowany na utytułowanej w wyścigach platformie Mega ze skokiem 170 mm z przodu i z tyłu. To projekt, który udoskonalany jest od ponad dekady.

Niuanse i szczegóły

Bijącym sercem Megawatt Carbon jest nowy układ napędowy SRAM Eagle Powertrain. Zasilany przez całkowicie nową jednostkę napędową, wytwarzającą moment obrotowy 90 Nm i akumulator 720 Wh (maksymalnie), napęd, łączy silnik Eagle Transmission i bezprzewodową przerzutkę AXS, w jeden pakiet, który działa idealnej harmonii.

Dwie podstawowe cechy systemu to opcjonalna funkcja Autoshift i Coastshift. Rowerzysta może nadal zmieniać biegi ręcznie za pomocą manetki, ale funkcja Autoshift pozwala rowerowi zmieniać biegi w tle, aby zmaksymalizować działanie silnika i pozwolić użytkownikowi skupić się na szlaku przed nim. Funkcja Coastshift umożliwia zmianę biegów bez rotacji korb; rozwiązując odwieczny problem nieodpowiednich biegów, gdy zjazd niespodziewanie przechodzi w ostry podjazd.

Nukeproof: „Spokojna i stabilna, a jednocześnie zabawowa i zwinna geometria Megawatta zyskała reputację niezawodnej w terenie, w którym większość rowerów walczy o przyczepność.” Nie chciano utracić tych cech, więc została jedynie nieznacznie zmodyfikowany w porównaniu z istniejącym Megawattem. Zawieszenie jest czułe na małe nierówności, ale zapewnia wsparcie przy większych uderzeniach – co możemy potwierdzić pod pierwszych testach.

W oparciu o opinie rowerzystów zachowano najlepsze funkcje z poprzednich modeli, dodając nowe, między innymi takie jak schowek pod pokrywą silnika na niezbędne rzeczy na szlaku i ulepszone, wewnętrzne prowadzenie linek. 

Testy i rozwój

W Nukeproof od dawna wierzy się, że najlepszym sposobem na rozwój nowych projektów jest wystawianie ich na testy na najwyższym poziomie. W przypadku nowego Megawatt Carbon nie było inaczej. 

Rower testowy SRAM Megawatt był używany i rozwijany podczas zawodów E-Enduro World Series 2022 wspólnie z zespołem Nukeproof-SRAM Factory Racing. Michael Cowan, szef firmy i północno-irlandzki zjazdowiec, wywalczył zwycięstwo podczas zawodów EWS-E100 2022 w Tweed Valley na prototypowym rowerze. Z kolei, Yannick Pontal z programu testowego BlackBox firmy SRAM zdobył tytuł mistrzowski w klasyfikacji generalnej E-Enduro World Series 2022, korzystając z układu SRAM Powertrain. 

Od zalanych deszczem gór Irlandii Północnej po palący upał słoweńskiego lata, Megawatt Carbon przetrwał tysiące kilometrów testów w warunkach odbiegających od idealnych – a wszystko po to, aby zapewnić wydajność i niezawodność. 

Rezultatem jest maszyna e-enduro, która jest prosta, przyjemna i jeździ jak rakieta. Według twórców to najlepszy rower, jaki kiedykolwiek zaprojektował Nukeproof. 

Koncepcja i design 

Jak wszystkie projekty Nukeproof, Megawatt Carbon powstał na kartkach szkicownika. Oparty na kluczowych punktach połączeń części zawieszenia, geometrii i elementach konstrukcyjnych Mega, pozostaje wierny temu, co użytkownicy kochają w Mega, ale zawiera wiele nowych, sprytnych funkcji. 

Przykładem tego jest łatwo demontowalna bateria Megawatt Carbon, niezbędna funkcja podczas epickich wypraw lub ważnych zawodów, kiedy jej wymiana jest konieczna. Zamiast stosować dużą pokrywę akumulatora np. z boku dolnej rury, co mogłoby zwiększać wagę i zmniejszać wytrzymałość ramy, obrócono silnik, aby akumulator 720 Wh (maksymalnie) mógł wysunąć się przez otwór w dolnej części rury dolnej. Takie rozwiązanie chroni akumulator, dzięki szczelnej komorze, a jednocześnie zapewnia łatwy dostęp celem konserwacji, wymiany i transportu. 

Projektanci Nukeproofa nieskromnie uważają, że nowy projekt ramy jest dość przyjemny dla oczu… coś z tym jest 😉

Dlaczego nowy Megawatt tak wygląda? 

• Utrzymano punkty połączenia elementów zawieszenia w podobnych pozycjach, aby zachować koncepcję projektową Mega (wersji analogowej)

• Rama została zaprojektowana tak, aby umożliwić umieszczenie bidonu o pojemności 500ml wewnątrz przedniego trójkąta 

• Udoskonalono kształty ram, co pozwoliło zoptymalizować wytrzymałość i wagę 

• Ustawienie silnika pozwoliło stworzyć mechanizm łatwego demontażu akumulatora bez osłabiania struktury ramy

Co nowego?

• koła w układzie mullet

• skok 170 mm P/T

• w pełni karbonowa konstrukcja

• typ roweru: enduro

• rozmiary: S – XXL

Nowa tabela rozmiarów dla idealnego dopasowania

Chociaż w ostatnich latach ludzie prawdopodobnie znacząco nie urośli, ani nie skurczyli się, z pewnością zmieniły się wymiary rowerów. Aby zapewnić idealnie dopasowanie zarówno dla naszych zawodników, jak i klientów, nowy Megawatt występuję teraz w pięciu rozmiarach ram: S – XXL 

Przesunięcie i wysokość siodła

Podobnie jak w analogowym Mega — nisko, długo, stromo i płasko 

• Geometria została stworzona wokół przesunięcia siodełka dla każdego rozmiaru, aby zoptymalizować rozkład ciężaru na siedząco – co jest jeszcze ważniejsze w przypadku roweru elektrycznego 

• Efektem są bardziej strome efektywne kąty rur podsiodłowych dla każdego rozmiaru ramy, szczególnie w przypadku większych jej rozmiarów i wyższych rowerzystów. Skutkuje to również większymi wartościami reach. 

Szczegóły konstrukcyjne ramy

  • Wykonana w całości z włókna węglowego serii T700/800
  • Wymienna bateria 
  • Wewnętrzne prowadzenie kabli w dedykowanych kanałach
  • Zintegrowany wyświetlacz AXS Bridge
  • Kompatybilność z bidonem o pojemności do 500 ml 
  • Duży prześwit w tylnym trójkącie, nawet dla opon 2,5”
  • Zintegrowany schowek na narzędzia w osłonie silnika i ramy 
  • Punkty mocowania akcesoriów pod górną rurą
  • Konstrukcja rura podsiodłowej zoptymalizowana pod względem maksymalizacji zagłębienia sztycy regulowanej
  • Zintegrowane, gumowe osłony dla poszczególnych części ramy: DT, CS, SS 
  • Piasta tylna Boost 148mm 
  • Zestaw przezroczysty folii ochronnych ochrony lakieru 
  • Zintegrowana prowadnica łańcucha 
  • Kompletny zestaw łożysk max bearing

Przełożenie zawieszenia (Leverage ratio)

Przełożenie zawieszenia to stosunek długości odcinka jaki pokonuje tylne koło, do wartości skoku samego amortyzatora podczas pełnych cykli zawieszenia. Nowy Carbon Megawatt jest ewolucją obecnych, sprawdzonych platform Megawatt/Mega. Zwiększono nieco przełożenie w początkowej fazie skoku, aby poprawić czułość zaczynając od początku do połowy fazy ugięcia. Od połowy do końca ruchu tylnego koła progresja zwiększa się stopniowo, aby poprawić wsparcie w środku i końcu skoku oraz uwydatnić skoczny i zabawowy charakter roweru. 

W rezultacie wzrósł również skok do 172 mm. 

• Progresywność nowego, karbonowego Megawatt – 24% 

• Progresywność dotychczasowego, aluminiowego Megawatt – 22% 

Anti-squat i Anti-rise

Anti-Squat to mechaniczna odporność zawieszenia na ściskanie pod wpływem sił działających wzdłuż łańcucha generowanych przez rowerzystę. Zwiększono anti-squat z 92% do 102% (w SAGu) na biegach podjazdowych, co pomaga rowerowi utrzymać się w wysoko w skoku podczas pokonywania stromych, technicznych podjazdów. 

Wartość czynnika anti-rise odpowiada za stopień, w jakim zawieszenie roweru opiera się siłom, powstającym podczas użycia tylnego hamulca. Wartość anti-rise została utrzymana na podobnym podobny poziomie – wysoki % na początku skoku pomaga zachować zrównoważone wyczucie hamowania i zachowania roweru. Niższa wartość anti-rise przy większym ugięciu zawieszenia ułatwia jego ruch podczas przyjmowania sporych i dużych uderzeń.

Krzywa ruchu osi tylnego koła to linia, jaką pokonuje ona podczas ugięcia zawieszenia, mierzona względem określonego punktu przedniego trójkąta ramy. Nowy układ zawieszenia wpłynął na krzywą ruchu osi, zapewniając jej dalszą odsunięcie do tyłu przy ugięciu o wartości 65 mm. 

Ceny modeli

Megawatt Carbon RS/PRO 297

Rozmiary: S – XXL

Zalecana cena detaliczna

Megawatt Carbon RS – 11.999,99 EUR

Megawatt Carbon PRO – 10.499,99 EUR

Pierwsza jazda

Testowany Nukeproof Megawatt Carbon był flagową wersją RS i miał odpowiednią specyfikację. Zaczynając od widelca RockShox ZEB Ultimate, który wygładza wszystkie nierówności, dzięki wysokiej klasy tłumikowi Charger 3.0.

Jest on połączony z zupełnie nowym amortyzatorem Vivid Ultimate z tyłu. Jak można oczekiwać od RockShox, zawieszenie działa doskonale i oferuje łatwą regulację. Używaliśmy dwóch różnych egzemplarzy roweru w rozmiarze M na przestrzeni trzech dni i za kadym razem przed jazdą zawieszenie było regulowane do wagi użytkownika.

Przerzutka nowej bezprzewodowej grupy osprzętu SRAM X0 Eagle Transmission jest przykręcona bezpośrednio do ramy i jest bardzo wytrzymała. Nie jest jednak zasilana z własnego akumulatora, jak ma to miejsce w przypadku „konwencjonalnego” układu napędowego Transmission, ale jest podłączona bezpośrednio do głównego akumulatora. W ten sposób nigdy nie zapomnisz naładować dodatkowego akumulatora. Co jak się skończy prąd? Przerzutka ma działać jeszcze prez 2 godziny po tym jak padnie wspomaganie!

Megawatt Carbon RS jest wyposażony w potężne czterotłoczkowe hamulce SRAM CODE RSC Stealth. Zbiorniki nowych modeli Stealth ustawione są bardziej równolegle do kierownicy, dzięki czemu przewody hamulcowe tworzą mniej łuku. Hamulce są połączone z tarczami 220/200 mm (p/t).

W przypadku pozostałych komponentów Nukeproof polega na dobrej jakości produktach własnych. Wspornik kierownicy Nukeproof Horizon 45 mm jest zaciśnięty na karbonowej kierownicy Horizon V2 o szerokości 800 mm. Aluminiowe koła Horizon Pro są wyposażone w opony Continental Kryptotal FR Super Soft z przodu i Kryptotal RE z mieszanką Soft z tyłu. Obie opony są w wersji DH!

Rower jest dobrze wyważony, o czym najłatwiej przekonać się na podjazdach. Jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że ma przeciętną – czytaj normalną długość (zasięg w rozmiarze M wynosi typowe 455 mm), wystarczy usiąść i zacząć pedałować. To od użytkownika zależy, czy użyje automatyki SRAM Powertrain, czy też nie. Dopóki teren nie jest bardzo trudny, śmiało można zaufać funkcji Autoshift, na wrednych kamieniach czy korzeniach zawsze można przejąć kontrolę i zacząć wybierać biegi samodzielnie – zupełnie jak w sportowym samochodzie. Zawieszenie jest sprawne i czułe, co zdecydowanie pomaga. Intensywnie pedałując można wyczuć jego lekki bujanie, ale dodatkowa moc silnika uspokaja pracę całości.

Gdy szlak skręci w końcu w dół, od razu można poczuć się jak w domu. Ciężar ciała jest równomiernie rozłożony między przednią i tylną osią, dzięki czemu jest to łatwy rower dla początkujących. Prowadzenie jest intuicyjne i zwinne – jest zauważalnie bardziej zwrotny niż można by się spodziewać po większości eMTB z silnikiem o pełnej mocy.

Wysoki przód w parze z pluszowym zawieszeniem i miękkimi oponami powoduje, że rower trzyma dobrze dzikie linie, śmiało można zaryzykować manewry wymagające sporej dozy odwagi, by następnie stwierzdzić, że wcale nie było to na tym rowerze takie trudne. Coast Shift, czyli zmiana biegu bez pedałowania pozwala dobrać przełożenie do zmiennego tempa, ale wskazana jest ostrożność wtedy, gdy kierunki góra/dół zmieniają się szybko, wówczas może być pomocna redukcja do lżejszego biegu, jeśli system nie nadąży. Automatyka na pewno pomoże tym z mniejszym doświadczeniem – którzy i tak rzadziej zapuszczając się na bardzo trudne ścieżki.

Podsumowanie

Udana, wyważona i przyjazna geometria sprawia, że nowy Nukeproof Megawatt Carbon to propozycja interesująca zarówno dla początkujących jak i zaawansowanych. Ci pierwsi szczególnie skorzystają z automatycznej zmiany biegów – którą zawsze można wyłączyć – a wszyscy z pluszowego zawieszenia.

Informacje o autorze

Autor tekstu: Grzegorz Radziwonowski

Zdjęcia: Rupert Fowler

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »