Nowy Canyon Ultimate ma jeździć jeszcze szybciej

Nowy Canyon Ultimate piątej generacji wygląda tak samo jak poprzedni – przynajmniej dopóki nie zagłębimy się w szczegóły. Ale to właśnie tam znajdziemy subtelne udoskonalenia, które poprawiają aerodynamikę, integrację, sztywność, wytrzymałość, a nawet komfort dzięki większemu prześwitowi na opony. Nie każdy chce lub potrzebuje aerodynamicznego roweru szosowego, a nowy Ultimate jest przeznaczony dla takich właśnie osób.

Canyon Ultimate gen 5

Canyon nazywa swój rower Ultimate „ukoronowaniem” swojej oferty szosowej, bo znajdziemy w nim równowagę nowoczesnych funkcji z bardziej klasycznym wyglądem (lekkiej!) ramy. Jest to rower, który mam na konie zwycięstwa w wyścigach Pro Tour od 2007 r., mistrzostwa świata w kolarstwie szosowym od 2009 r., a nawet zwycięstwa w ostatniej edycji Vuelta.

Dzięki szerokiej gamie 8 rozmiarów (39 cm XXXS – 60 cm XXL) i cenie, która zaczyna się od równowartości 2700 euro i pnie się do 11 000 euro, to może być dosłownie rower dla każdego, od zwykłych weekendowych szosowców po profesjonalnych zawodników World Tour.

Co nowego w Canyonie Ultimate?

Canyon chciał sprawić, że Ultimate będzie szybszy, ale zdecydował się zachować tradycyjny układ rur ramy, który odróżnia ten rower od ich aerodynamicznego Aeroada. Mając na uwadze to ograniczenie, zlecono ekspertom od aerodynamiki, firmie Swiss Side, wprowadzenie zmian w rowerze, które pozwoliły zmniejszyć opór o 10 W w stosunku do ramy 4 generacji.

Optymalizacja kształtu rur ramy była minimalna, aby zachować pożądany profil ogólny, ale małe ulepszenia przyczyniły się do zmniejszenia oporów powietrza.

Przykłady? Podniesienie przedniej części widełek łańcuchowych wraz z poprawionym wewnętrznym prowadzeniem linek sprawiło, że widełki tylne płynnie przechodzą w haki. Kształt korony widelca jest bardziej okrągły, połączony z poziomą krawędzią główki ramy, co złagodziło turbulencje przepływu powietrza pochodzące od obracającego się przedniego koła, a także zmniejszyło wagę, dzięki zmniejszeniu ilości materiału potrzebnego do wypełnienia starszej korony. Wybrano także bardziej aerodynamiczny kształt rury podsiodłowej. Ba – oczywiście dostajemy także w pełni wewnętrzne prowadzenie przewodów.

Jeśli chodzi o integrację, nowy Ultimate otrzymał tę samą aerodynamiczną trzy częściową regulowaną kierownicę i wspornik Aerocockpit CP18 z włókna węglowego, co Aeroad, z możliwością regulacji szerokości w zakresie +/-20 mm i w pełni wewnętrznym prowadzeniem przewodów.

Efektem końcowym było zmierzone średnie 218 W oporu dla kompletnego Ultimate vs 202 W dla najnowszego Aeroada w tunelu aerodynamicznym GST z Swiss Side. Canyon wspomna również, że Aeroad jest o 11 W szybszy niż Tarmac SL7.

Sztywniejszy, bardziej wytrzymały i z większym prześwitem na opony

Oprócz zmian na zewnątrz, unowocześniona konstrukcja karbonowa doprowadziła do zwiększenia sztywności główki ramy o 15%, co poprawia precyzję prowadzenia. Jednocześnie kluczem pozostaje całodzienny komfort, a Canyon twierdzi, że nowy kokpit pomaga poprawić ergonomię, natomiast większe opony zwiększają komfort i kontrolę. Oficjalnie nowy Ultimate ma prześwit na opony do 32 mm (w oparciu o standardowe 4 mm prześwitu na ramę). To raczej konserwatywne szacunki.

Kolejnym dużym usprawnieniem wewnątrz jest dodatkowe wzmocnienie z włókna węglowego w kluczowych strefach narażonych na duże obciążenia, takich jak górna część górnej rury, cała górna rura przed wspornikiem siodła, górna część wsporników siodła i miejsce, w którym widełki łączą się ze środkiem suportu. Dzięki dodaniu około 30 g dodatkowego węgla w tych miejscach, Canyon twierdzi, że nowy Ultimate jest znacznie bardziej wytrzymały i posłuży kolarzom jeszcze dłużej.

Canyon nie mówi o tym, że nowy Ultimate jest lżejszy niż poprzedni – zamiast tego podaje, że topowy rower CFR Di2 jest już nielegalny w myśl przepisów UCI, przy masie 6,3 kg z miernikiem mocy i ultralekkimi kołami DT Mon Chasseral.

Szczegóły techniczne i geometria

Dwa najwyższe poziomy ram węglowych nowego Canyona Ultimate są wyposażone wyłącznie w elektroniczną zmianę biegów i w pełni zintegrowane kokpity. Jednak bardziej przystępna cenowo linia SL dodaje ramę w wersji do mechanicznej zmiany biegów z konwencjonalnymi otworami do prowadzenia przewodów po bokach rury głównej. Te ramy (dostępne tylko w 2 kompletnych modelach) są poza tym identyczne i mogą być ulepszone do w pełni zintegrowanego systemu bezprzewodowego.

Rama zawiera również nową wstawkę IPU, który ogranicza obrót kokpitu, aby nie uszkodzić przypadkowo wewnętrznych przewodów hamulcowych. W ramach przejścia na aerodynamiczny wspornik siodła, przesunięto również klinowy zacisk sztycy z powrotem do wnętrza głównego trójkąta.. Rower jest wyposażony w mocowania Flat Mount, 12-milimetrowe osie z pojedynczą zdejmowaną dźwignią/narzędziem oraz środek suportu Press Fit.

Zasadniczo geometria nowego Ultimate jest identyczna z geometrią nowego Aeroada, opracowaną z myślą o stworzeniu płynnego przejścia dla zawodowców, chcących przesiąść się z jednego roweru na drugi. Rama jest jednak o kilka mm wyższa, a całkowity rozstaw osi wynosi +/- kilka mm w zależności od rozmiaru, dodając kilka mm do długości widełek w największych trzech rozmiarach, aby zapewnić bardziej spójne odczucia z jazdy, podczas gdy najmniejsze rozmiary są nieco bardziej wypłaszczone, aby pomóc zmieścić większe opony.

Geometria roweru jest jednym z miejsc, gdzie sprawy stają się nieco bardziej skomplikowane, ponieważ różni się ona nieco w zależności od poziomu specyfikacji. Topowa rama CFR jest dostępna w ograniczonym zakresie 7 rozmiarów (2XS-2XL) i ma do wyboru tylko koła 700c. Ramy CF SLX dodają ósmy rozmiar (3XS), który ma mniejsze koła 650b. Rowery CF SL mają szerszy zakres 8 rozmiarów, ale z kołami 650b dla rozmiarów 3XS i 2XS.

Wersje i ceny nowy Canyon Ultimate

Jest tyle opcji, że każdy znajdzie coś dla siebie bo dostajemy w sumie 11 modeli i wszystkie są już dostępne w magazynie. Nowy Canyon Ultimate jest dostępny w trzech różnych wersjach karbonowych ram (CFR, CF SLX i CF SL) wszystkie mają dokładnie taki sam kształt zewnętrznych rur i każdy z nich ma możliwość wyboru malowania.

Najwyższy poziom CFR jest dostępny jako kompletny rower lub nowy zestaw z ramą. Kupując zestaw rama plus hamulce Canyon Ultimate CFR za 5000 euro, otrzymasz ramę, widelec, kokpit, wspornik siodła oraz zestaw bezprzewodowych przerzutek i hamulców Shimano Dura-Ace Di2, które są już zainstalowane. Potem wystarczy dostarczyć wybrany przez siebie układ napędowy, koła i dodatki Di2, nie martwiąc się o układanie wszystkiego w środku.

Ultimate CF SL 7 z mechaniczną zmianą biegów otwiera niższą półkę cenową w cenie 2700€ z mechanicznym Shimano 105 i aluminiowymi kołami DT, podczas gdy Ultimate CFR ETAP zamyka ją w cenie 11 000 euro, z SRAM Red eTap AXS i kołami Zipp 353 NSW na pokładzie.

Info: canyon.com

Informacje o autorze

Autor tekstu: Grzegorz Radziwonowski

Zdjęcia: Canyon

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »