Tłumiki RockShox 2023 zaskakują możliwościami regulacji

Bardzo dobry amortyzator z przodu to jedno, ale jeśli chcesz, aby zawieszenie twojego roweru było odpowiednio zbalansowane, musi posiadać odpowiedni tłumik z tyłu. Nowe tylne amortyzatory Deluxe i Super Deluxe otrzymały podobne aktualizacje jak widelce Pike, Lyrik i ZEB z rocznika 2023.

Największe zmiany w tłumikach Rockshoxa na rok 2023

  • tłumik RCT2 z prawdziwie niezależną regulacją High Speed Compression (HSC) i Low Speed Compression (LSC)
  • system sprężyn powietrznych DebonAir+ z dwoma różnymi puszkami do wyboru
  • precyzyjna regulacja sprężyny powietrznej za pomocą tokenów w komorze pozytywnej i negatywnej
  • opcjonalna hydrauliczna kontrola dobicia

W całej oferowanej gamie większość najlepszych nowych technologii znajduje się w najwyższych modelach, które są również jedynymi, jakie można kupić na rynku wtórnym, więc na nich się skupimy.

Tłumiki Rockshox Deluxe 2023

Linia Deluxe to opcja z wszystkimi elementami konstrukcyjnymi w jednej linii, oferująca zarówno modele ze sprężyną powietrzną, jak i sprężyną stalową. W powietrznym Deluxe znajduje się nowa sprężyna powietrzna DebonAir+, która daje wiele możliwości tuning.

W amortyzatorze mogą być zastosowane dwie różne puszki – choć, co bardziej prawdopodobne, zrobi to producent ramy. Większa jest progresywna, tym samym pozwala zmienić kinematykę sprzętu z liniowym przełożeniem, mniejsza jest liniowa, aby utrzymać bardziej liniowe przełożenie sprężyny w rowerach progresywnych, by wykorzystać cały skok. To jednak nie koniec, bo następnie można dostosować zarówno pozytywne, jak i negatywne objętości sprężyn powietrznych, za pomocą tokenów (tak, mogą być tu i tu!).

Model Deluxe Ultimate oferuje wszystkie opcje regulacji z oddzielną blokadą i regulacją kompresji przy niskich prędkościach oraz pokrętłem regulacji odbicia. Tak zupełnie na marginesie – dostępny jest również amortyzator Deluxe Coil do użytku OEM, co daje większej ilości marek możliwość zamontowania sprężyny stalowej w większej ilości ram.

A co z IFP?

Podczas gdy nowe widelce używają IFP ze sprężyną stalową, amortyzatory pozostają przy IFP z azotem. Tak dla informacji, minusem tego rozwiązania jest to, że potrzebne są naprawdę szczelne uszczelki, aby gaz nie wydostawał się na zewnątrz, a te powodują tarcie, więc tłok nie może poruszać się tak swobodnie lub reagować tak szybko. Ponieważ jednak potrzebne jest ciśnienie zwrotne, aby zapobiec kawitacji, a amortyzatory poddawane są znacznie większemu ciśnieniu niż widelce (dzięki przełożeniom dźwigni), potrzebne jest to solidne uszczelnienie. Co zrobił RockShox? Uszczelka stawia opór tylko wtedy, kiedy zaczyna się poruszać, więc RS używa dodatkowej sprężyny, aby ułatwić jej ruch, coś w rodzaju ujemnej sprężyny IFP.

Tłumiki Rockshox Super Deluxe 2023

Linia Super Deluxe zwiększa możliwości tuningowe dzięki nowemu tłumikowi RC2T. Podobnie jak w nowych widelcach, obwody tłumienia kompresji całkowicie oddzielają je dla dużych i małych prędkości, oferując bardziej precyzyjną kontrolę nad ich działaniem.

Obwód dla małych prędkości (LSC) ma duże pokrętło, podczas gdy regulacja dla dużych prędkości (HSC) działa za pomocą narzędzia. Oba mają po pięć kliknięć, co nie brzmi może imponująco, ale Rockshox twierdzi, że są to „znaczące” zmiany. Oddzielna dźwignia blokady znajduje się naprzeciwko pokrętła LSC, a pokrętło odbicia daje 15 kliknięć regulacji. Podstawowa charakterystyka tłumienia kompresji jest ustalana przez markę roweru na podstawie kinematyki każdej ramy i znajduje się w samym środku zakresu regulacji amortyzatora, dzięki czemu istnieje maksymalna możliwość regulacji w obu kierunkach.

Największą nową zmianą jest Hydraulic Bottom Out (HBO) – hydrauliczna kontrola dobicia – z opcjami zarówno stałymi, jak i regulowanymi. Jej działanie polega na stopniowym zamykaniu przepływu oleju tłumiącego w ostatnich 20% skoku, co czyni tłumik bardziej progresywnym i zapobiega ostremu wyhamowaniu. Należy zauważyć, że ma to wpływ jedynie na stopień tłumienia kompresji, a nie na krzywą sprężyny, jednak oba te elementy działają wspólnie jako narzędzie tuningowe.

W amortyzatorach powietrzne HBO jest stałe, ale jako opcja. Warto wybrać model w nie wyposażony, jeśli planuje się loty i konkretne uderzenie i chce się mieć lepszą kontrolę nad dobiciem bez konieczności dodawania tokenów. W innych przypadkach ta funkcja będzie zbędna.

W amortyzatorach sprężynowych funkcja HBO jest regulowana. Otwarta pozwala uzyskać typowo liniowe działanie sprężyny. W razie potrzeby większe tłumienie HBO umożliwia uzyskanie większej odporność na dobicie.

Oszołomieni mnogością opcji i ustawień? Zawsze warto sprawdzić nową aplikację Rockshox Trailhead – appka pomoże ustawić i dostroić rower, wystarczy wpisać swoją wagę i model amortyzatora. Aplikacja łączy także z instrukcjami obsługi i serwisowania sprzętu.

Info: sram.com/rockshox

Zobacz także

Informacje o autorze

Autor tekstu: Grzegorz Radziwonowski

Zdjęcia: RockShox, Grzegorz Radziwonowski

3 KOMENTARZE

1 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Janusz
Janusz
9 miesięcy temu

artykół pewnie zlecony przez firme aspire żeby nakrecic sprzedaż. Jeszcze troche i suntur będzie lepszy od tego czegoś i aż dziwne, że to mówie. Nie da się czytać tych bredni, prosze spojżeć na rysunek przekroju nowego sdlx i pokazać mi gdzie za ifp jest sprężyna? Bo jeśli mówimy o sprężynie w komprze negatywnej to ona ma troche inne zadanie i działa głównie do momentu osiągnięcia sagu.

Screenshot_20230722-090852_Adobe Acrobat.jpg
Janusz
Janusz
9 miesięcy temu

Artykuł wygląda jak ny był napisany na zlecenie firmy aspire. Prosze mi wskazac na rysunku przekroju dampera gdzie w ifp jest ta magiczna sprężyna? Bo ta w komorze negatywnej odpowiada za coś innego i działa tylko mniej więcejdo osiągnięcia sagu

Screenshot_20230722-090852_Adobe Acrobat.jpg

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »