Amortyzatory RockShox 2023 i wszystko co chcecie o nich wiedzieć

Dla uważnych śledzących nowinki techniczne było oczywiste, że po elektronicznym Flight Attendancie RockShox wypuści kolejną generację zawieszenia, bo zbyt wiele dokonano w nim zmian konstrukcyjnych, na czele z wyglądem. I oto jest nowa generacja amortyzatorów Pike i Lyrik, wyposażona w niektóre funkcje Flight Attendanta, ale nie zapomniano i o ZEBie. Wszystkie amortyzatory mają przeprojektowany tłumik, a ponadto otrzymały mechaniczne usprawnienia, które można znaleźć w wersji Flight Attendant.

RockShox nie ograniczył się jednak tylko do przedniej części roweru, bo w menu 2023 znalazło się także wiele tylnych amortyzatorów. Fanów ostrej akcji najbardziej ucieszą Super Deluxe Coil Ultimate z oddzielnym tłokiem progowym oraz amortyzator DH z zewnętrznie regulowaną hydraulicznie kontrolą dobicia. Najbardziej zauważalną wewnętrzną zmianą jest oddzielenie regulacji kompresji przy wysokich i niskich prędkościach oraz większe zachodzenie na siebie tulei, przez co korpusy tłumików sprężynowych mają być mocniejsze o 21%.

Nowe zawieszenie RockShox 2023 w akcji – Małopolska JoyRide Fest – podsumowanie testu wkrótce!

Nowa konstrukcja widelców RockShox 2023

Mamy dla was dobrą i złą wiadomość. Nowości jest naprawdę dużo, ale zarezerowane są one wszystkie na raz dla najwyższej serii Ultimate. Dobra wiadomość jest taka, że można wybierać spośród trzech różnych modeli o odmiennych przeznaczeniach, czyli tak jak dotąd Pike, Lirik i ZEB. Czym różnią się widelce RockShox Ultimate, poza ostrzejszymi liniami dolnych części widelców Pike i Lyrik oraz koroną naśladującą ZEBa, od pozostałych? W zasadzie wszystkim. Technologie są takie same we wszystkich trzech seriach Pike, Lyrik i ZEB, jednak w każdym z nich oddzielnie zostały poprawione objętości sprężyn powietrznych i konstrukcje, aby dostosować sztywność każdego widelca do jego idealnego zastosowania. Zarówno Pike, jak i Lyrik zachowały golenie 35 mm, podczas gdy konstrukcja ZEBa pozostała praktycznie niezmieniona, z wyjątkiem zaworów wyrównujących ciśnienie z tyłu dolnej części widelca, które obecnie znajdują się we wszystkich modelach widelców Ultimate.

Aby lepiej zróżnicować segmenty każdego z widelców, RockShox ograniczył skok w nowych Pike’ach i Lyrikach, co pozwoliło zoptymalizować stosunek sztywności konstrukcji do ich masy, odpowiedni dla typów rowerów, w których będą montowane – dotyczy to także sprężyn powietrznych. Zakres skoku wynosi 120-140 mm dla Pike i 140-160 mm dla Lyrika, w krokach co 10 mm, a zmiana skoku wymaga zastosowania sprężyn powietrznych o określonej długości. Jedynie ZEB zachowuje szerszy zakres 160-190 mm.

Detale techniczne Pike Ultimate

  • Opcje skoku: 120, 130, 140 mm
  • Przeprojektowana konstrukcja z goleniami 35 mm
  • Charger 3 posiada całkowicie nowy wewnętrzny tłok pływający (IFP)
  • Regulacja kompresji dużych prędkości, małych prędkości i odbicia dla małych prędkości
  • Głowice ButterCups z obydwu stron
  • Sprężyna powietrzna DebonAir+ o zwiększonej objętości powietrza
  • Pakiet Ultimate Bushing Package maksymalizuje nakładanie się tulei
  • Zawory wyrównujące ciśnienie powietrza gromadzące się w dolnych częściach goleni
  • Olej tłumiący Maxima Plush zmniejsza tarcie i wyciszający amortyzator
  • Kolory czarny błyszczący lub specjalny srebrny błyszczący
  • Błotnik RockShox do przykręcenia sprzedawany oddzielnie
  • Sugerowana cena detaliczna: 1139 Euro

Detale techniczne Lyrik Ultimate

  • Opcje skoku: 140, 150, 160 mm
  • Przeprojektowana konstrukcja z goleniami 35 mm
  • Charger 3 posiada całkowicie nowy wewnętrzny tłok pływający (IFP)
  • Regulacja kompresji dużych prędkości, małych prędkości i odbicia dla małych prędkości
  • Głowice ButterCups z obydwu stron
  • Sprężyna powietrzna DebonAir+ o zwiększonej objętości powietrza
  • Pakiet Ultimate Bushing Package maksymalizuje nakładanie się tulei
  • Zawory wyrównujące ciśnienie powietrza gromadzące się w dolnych częściach goleni
  • Olej tłumiący Maxima Plush zmniejsza tarcie i wyciszający amortyzator
  • Kolor czarny błyszczący lub specjalny „Heavy Meadow”.
  • Błotnik RockShox do przykręcenia sprzedawany oddzielnie
  • Sugerowana cena detaliczna: 1196 Euro

Detale techniczne ZEB Ultimate

  • Opcje skoku: 160, 170, 180, 190 mm
  • Konstrukcja wokół goleni 38 mm
  • Charger 3 posiada całkowicie nowy wewnętrzny tłok pływający (IFP)
  • Regulacja kompresji dużych prędkości, małych prędkości i odbicia dla małych prędkości
  • Głowice ButterCups z obydwu stron
  • Sprężyna powietrzna DebonAir+ o zwiększonej objętości powietrza
  • Pakiet Ultimate Bushing Package maksymalizuje nakładanie się tulei
  • Zawory wyrównujące ciśnienie powietrza gromadzące się w dolnych częściach goleni
  • Olej tłumiący Maxima Plush zmniejsza tarcie i wyciszający amortyzator
  • Kolory czarny błyszczący lub specjalny szary
  • Odbojnik RockShox do przykręcenia sprzedawany oddzielnie
  • Sugerowana cena detaliczna: 1253 Euro

Tłumik Charger 3

„RockShox zaczął od czystej kartki”, jak można przeczytać w materiałach prasowych, ale wewnętrzny tłok pływający (IFP) to rozwiązanie stosowane już wcześniej przez firmę, tyle, że przez ostatnie 10 lat nie używana w jej widelcach, gdzie podobną rolę tzw. bladder czyli dodatkowy gumowy zbiornik. W modelu Charger 3 wybrano IFP ze względu na możliwość przepływu oleju przez otwór w tłumiku, co pozwoliło inżynierom na „odłączenie” kompresji przy wysokich i niskich prędkościach, dzięki czemu każda regulacja jest niezależna od siebie. Normalnie jedna z nich miałaby niewielki wpływ na drugą i w ten sposób zmieniałaby charakterystykę.

Wszystkie widelce Pike, Lyrik, ZEB Ultimate i Select+ są standardowo wyposażone w Charger 3. Tłumik można zamontować w każdym ZEBie, ponieważ jego konstrukcja się nie zmieniła, ale poza tym będzie pasował tylko do Pike’ów i Lyrików z sezonu 2023. Do dyspozycji jest 15 kliknięć LSC (Low Speed Compression), 5 kliknięć HSC (High Speed Compression) i 18 kliknięć regulacji odbicia. Wiele wysiłku włożono w to, aby Charger 3 był tak cichy, jak to tylko możliwe, a część tego sukcesu jest wspierana przez olej tłumiący Maxima Plush.

Pomimo tego, że procedura odpowietrzania uległa zmianie ze względu na nowy tłumik, do serwisu Charger 3 nie potrzeba żadnych nowych narzędzi, a wszystkie instrukcje serwisowe można znaleźć na stronie RockShoxa.

ButterCups

To nic innego jak „magiczne” małe elastomery, zderzaki, które znajdują się na dole obydwu goleni, aby wygładzić drgania, gdy widelec zaczyna się poruszać. Redukują one drgania o wysokiej częstotliwości o 20% i nie jest to liczba, którą RockShox po prostu wymyślił – zespół testujący zmierzył to podobno za pomocą czujników.

ButterCups oferują 4 mm skoku i są przeznaczone wyłącznie dla tej samej grupy widelców, do których pasuje amortyzator Charger 3 – Pike i Lyrik 2023 oraz ZEB. Zestaw ButterCups dodaje około 40 gramów do widelca, ale nowy Pike i Lyrik mają niższą masę całkowitą.

Sprężyna powietrzna DebonAir+

Aluminiowa sprężyna DebonAir+, montowana we wszystkich widelcach Pike, Lyrik i ZEB z sezonu 2023, ma większą objętość niż jej poprzedniczka DebonAir C1 i skupia się na lepszej absorpcji małych nierówności i utrzymywaniu skoku (amortyzatory mają nie osiadać). Nowa sprężyna jest wyposażona w zderzaki ButterCup i może być również montowana w widelcach ZEB od rok modelowego 2021.

Zawory wyrównujące ciśnienie

Te małe przyciski uwalniają niepożądane ciśnienie powstałe wewnątrz widelca przy dużej zmianie wysokości lub zmianie temperatury, aby wszystko działało jak najlepiej. Myślisz, że twój widelec potrzebuje odpowietrzenia, ponieważ jest sztywniejszy? Wystarczy je przycisnąć, a potem przetrzeć zawory szmatką, aby usunąć resztki oleju, a wszystko powinno wrócić do normy. Znajdują się one nad górnymi tulejami i nie przyjmą brudu ani wody. Ponadto widelce z serii 2023 Select i Base (Pike, Lyrik i ZEB) mogą zostać zmodernizowane by zamontować zawory bezpieczeństwa – oczywiście wymaga to wymiany dolnych goleni.

Tuleje Ultimate i usztywniacze piasty Torque Caps

Na poziomie Ultimate długość tulei w odlewach dolnych widelców została zwiększona o 53%. RockShox podaje, że zapewnia to lepsze podparcie goleni, zmniejszając tarcie i rozkładając obciążenie w miejscu styku goleni i tulei. Tuleje Ulitmate są instalowane fabrycznie tylko w widelcach 2023, więc aby dokonać tego ulepszenia, konieczna jest wymiana odlewów dla widelców poziomu Select.

Torque Caps to przykręcane do goleni dolnych adaptery, które ułatwiają wkładanie kół ze standardowymi osiami. Dla przypomnienia – poszerzone końcówki piast, specyficzne dla RockShoxa, pozwalają dodatkowo usztywnić konstrukcję (większa powierzchnia podparcia), ale dostępne są tylko w niektórych kołach.

W części drugiej naszego przeglądu nowości RockShoxa 2023 znajdują się tłumiki.

Więcej informacji: sram.com

Zobacz także

Informacje o autorze

Autor tekstu:

Zdjęcia:

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne