Branża rowerowa w czasach pandemii

Na początek miały być tylko opóźnienia w dostawach, ale kiedy wirus zaczął szaleć po Europie, a wydarzenia sportowe zostały odwoływane, okazało się, że jest to dopiero szczyt góry lodowej, z jaką będziemy się mierzyć, najprawdopodobniej, przez kilka kolejnych sezonów. 

 

Poniżej, w skrócie, obecna sytuacja w branży rowerowej na różnych rynkach. Nie wnikając w kalendarz wydarzeń sportowych, warto dodać, że zapadła wczoraj decyzja #MKOl w sprawie przełożonych Igrzysk Olimpijskich. Była to sytuacja bezprecedensowa i pierwsza w 124-letniej historii nowożytnego olimpizmu. Igrzyska rozpoczną się 23 lipca 2021, rok później, niż pierwotnie planowano, i potrwają do 8 sierpnia. Japonia w przygotowania do tej imprezy zainwestowała ok. 13 mld USD. Szacuje się, że w wyniku przełożenia będzie musiała wyłożyć kolejne 3 mld… 

 

Epidemia COVID-19 uderzyła w branżę rowerową w najgorszym dla niej czasie, w okresie największego popytu na rowery. Wiele sklepów, zajmujących się sprzedażą, jest zamkniętych, są to nie tylko małe sklepy lokalne, ale także duże sieci sportowe, zlokalizowane w galeriach handlowych, które, jak wiadomo, w tym czasie pozostają nieczynne. Dystrybucja w wielu krajach jest utrudniona, gdzieniegdzie nawet sparaliżowana, praktycznie przestała funkcjonować. 

 

Z natychmiastowym wsparciem ruszyły Confederation of the European Bicycle Industry – CONEBI i European Cyclists’ Federation, które we wspólnym oświadczeniu wzywają państwa członkowskie UE, aby zezwoliły na świadczenie usług naprawy rowerów, z zachowaniem wszelkich niezbędnych środków bezpieczeństwa przez cały czas trwania kryzysu COVID-19. #CONEBI i #ECF uważają, że w kontekście gwałtownego rozprzestrzeniania się COVID-19 w Europie należy zachęcać do korzystania z rowerów. 

 

POLSKA 

 

Wiadomości z Polski niestety nie są pozytywne, aczkolwiek w mojej ocenie sytuacja nie odbiega znacząco od tego, co dzieje się na pozostałych rynkach. Myślę, że chodzi tu raczej o sposób przekazu wiadomości i ogólnej sytuacji gospodarczej w naszym kraju. 

 

Sklepy rowerowe pozostają otwarte (ewentualne zmiany dzisiaj, wszyscy czekają na popołudniową konferencję). Informacje, jakie napływają ze sklepów, są skrajnie różne. Jedni notują rekordową sprzedaż, podczas gdy inni mogliby zamknąć sklepy na 4 spusty i nie poczuć różnicy. Daje się jednak zauważyć sprzedaż na wysokim poziomie rowerów z klasy premium i przestój w popycie na rowery do 2000 złotych. 

 

Dla producentów to sytuacja bezprecedensowa. Ograniczenia na rynkach zbytu, wycofywanie się dilerów z zamówień przedsezonowych i opóźnienia w płatnościach sprawiły, że firmy zmuszone są spowolnić produkcję i szukać oszczędności w każdy możliwy sposób. W przypadku dwóch największych producentów rowerowych oznacza to ogromną liczbę zwolnień. 

 

KROSS SA w swoim oświadczeniu, poinformował o zwolnieniu 25% pracowników firmy. 

W związku z zaistniałą sytuacją, mając na uwadze przyszłość Grupy KROSS, Zarząd KROSS SA, Kross Usługi sp. z o. o. oraz Kross Logistyka sp. z o. o. został zmuszony sięgnąć po zwolnienia grupowe. Niestety zapowiadana przez Rząd tzw. Tarcza Antykryzysowa nie będzie wystarczająca dla krótkosezonowej specyfiki branży rowerowej. Uruchomione zwolnienia dotkną ok. 25% pracowników firmy. Przeprowadzany proces nie jest łatwą decyzją, bo za każdym zwolnieniem kryją się bardzo trudne sytuacje osobiste i rodzinne. 

 

Podobnie jest w przypadku Arkus & Romet Group Sp. z o.o.

Zwolnienia dotyczą w pierwszej kolejności pracowników zatrudnionych na umowach o pracę na czas określony – czyli zatrudnionych bardzo często na krótkie, kilkumiesięczne okresy zatrudnienia, bo taka jest specyfika naszej branży. 

Ilość zwolnień w przypadku umów na czas określony dotyczy 63 pracowników, a łącznie redukcja zatrudnienia w Arkus & Romet Group w Podgrodziu do końca marca obejmie 124 pracowników. 

Jeśli chodzi natomiast o samą strukturę zwolnień to dotyczy ona nie tylko pracowników produkcji, ale również proporcjonalnie pracowników wszystkich działów firmy. 

 

 ANGLIA 

 

W miarę trwania pandemii wielu sprzedawców obserwuje załamanie handlu. Aczkolwiek Brompton jest wręcz przytłoczony popytem. „Ludzie myślą, że w ten sposób będą bardziej niezależni” – mówi Will Butler-Adams, CEO Brompton Bicycle – „Myślę, że sprzedaż w Wielkiej Brytanii w branży rowerowej prawdopodobnie wzrośnie o około 15%”. Podobnymi obserwacjami dzieli się Toby Clark z badań rynkowych Mintel oraz dom towarowy John Lewis & Partners. Również The London Cycle Workshop notuje dwukrotnie większy ruch niż w poprzednich sezonach, obsługując klientów, którzy starają się unikać transportu publicznego lub „tylko szukają czegoś do zrobienia”. 

 

Halfords został zakwalifikowany jako „niezbędna usługa” i ponownie otwiera ponad połowę swoich sklepów, zgodnie z najnowszymi środkami kontroli koronawirusa w Wielkiej Brytanii. Oznacza to, że co najmniej 300 z 460 punktów grupy zacznie oferować serwis rowerów oraz inne usługi. #Halfords, co nie powinno dziwić, donosi o wzroście sprzedaży rowerów treningowych – „Ludzie, którzy nie są w stanie wyjść, nadal chcą ćwiczyć w mieszkaniach”. 

 

Mimo to wartość akcji brytyjskiej sieci spadła o 100 GBP, ze 157,00 GBP do 57,75 GBP. 

 

HISZPANIA 

 

ORBEA #we’llbebackstronger ogłosiła 29 marca, że stosując się do rządowych zaleceń, zamyka fabrykę na kolejne 2 tygodnie i planuje jej ponowne otwarcie 13 kwietnia. Jokin Diez Barrio, menedżer ds. komunikacji, dodaje, że chociaż ministerialne rozporządzenie zamraża pracę wszystkich departamentów, to ich sieci społecznościowe i kanały cyfrowe będą nadal funkcjonować, a #Orbea500Challenge zostaje przedłużony. Ponadto dodaje, że przyszykowanych jest wiele innych niespodzianek na najbliższe dni, co w przypadku świetnego marketingu #Orbea, sprawia, że nie mogę się ich doczekać. 

 

HOLANDIA 

 

Grupa Pon wstrzymuje produkcję w swojej fabryce Koninklijke Gazelle w Holandii. Niepewność dostaw komponentów spowodowała, że #Gazelle postanowiła wstrzymać produkcję kilka dni temu. Już w połowie lutego firma przewidywała brak części, skracając codzienne godziny produkcji. Przedstawiciele Gazelle informują, że dostawy do dealerów będą kontynuowane zgodnie z planem, ponieważ dysponują wystarczającym stockiem rowerów. Firma nie wspomina o tym, jak długo może zagwarantować te dostawy… 

 

Pon Bike jest jednym z największych graczy na globalnym rynku rowerowym z wiodącymi międzynarodowymi markami, takimi jak Cervélo CyclesKalkhoff BikesSanta Cruz BicyclesFOCUS Bikes i Koninklijke Gazelle.

 

Kolejna wiodąca europejska firma rowerowa, Accell Group, która na początku marca poinformowała o wyroście sprzedaży w 2019 roku na poziomi 6.5%, w tej chwili anulowała wypłacenie akcjonariuszom nadchodzącej dywidendy z powodu wpływu koronawirusa na gospodarkę. Niewypłacenie dywidendy jest jednym z kroków, które mają na celu zapewnienie ciągłości działania firmy w nadchodzącym okresie. Opóźnienie w dostawie komponentów z Azji, w połączeniu ze spadkiem popytu w Europie, spowodowało, że firma musi aktywnie ciąć koszty. #Accell Group musiało również zmniejszyć zdolności produkcyjne rowerów o prawie 70%. Jak dotąd nie wpłynęło to na ich działalność w zakresie części i akcesoriów. 

 

Do Accell należy Accell Sud Europe – Lapierre/Haibike/Winora #Haibike, #Winora, GHOST Bikes GmbHBatavus KOGA – Love Your Bike, #Lapierre, #Raleigh, #Sparta, Babboe Cargobikes i #Carqon oraz marka akcesoriów #XLC. 

 

Jeżeli chodzi o sprzedawców detalicznych, coraz więcej holenderskich sklepów rowerowych oferuje „prywatne zakupy”. Oznacza to, że klienci mogą wchodzić pojedynczo po umówieniu spotkania. 

 

NIEMCY 

 

Miałam pominąć informację o targach rowerowych, ale obok tak dużego wydarzenia, jakim jest #EuroBike, trudno przejść obojętnie. Na obecną chwilę targi się odbędą i mimo obecnych ograniczeń i niepewności związanych z COVID-19 zespół EuroBike z Messe Friedrichshafen GmbH potwierdził, że przygotowania do EuroBike 2020 są kontynuowane zgodnie z planem. Według organizatorów mówienie o czymkolwiek w perspektywie dłuższej niż kilka dni pozostaje czystą spekulacją. Dodają także, że cierpliwość i solidarność są na porządku dziennym, jednak gdy epidemia minie, ważniejsze niż kiedykolwiek będzie spotkanie przedstawicieli branży, handlu i mediów, aby porozmawiać, wymienić pomysły oraz poznać produkty i usługi. 

 

Innego zdania jest natomiast Klaus Dittrich, prezes i dyrektor generalny Messe München, który poinformował o nieorganizowaniu tegorocznych targów Outdoor by ISPO. 

 

Rządowe środki ochrony przed pandemią znacznie ograniczają handel rowerami na głównych rynkach Derby Cycle, co potwierdza Arne Sudhoff z komunikacji korporacyjnej holdingu. Z tego powodu Derby Cycle, podległy holenderskiemu holdingowi #PON, wstrzymuje tymczasowo produkcję w zakładzie w Cloppenburg w Niemczech. 

 

WŁOCHY 

 

Spośród wszystkich krajów na świecie to Włochy toczą obecnie najbardziej dotkliwą wojnę z COVID-19. Na froncie stoją nie tylko lekarze i służby mundurowe, ale także firmy. W tym kilka rowerowych. Podczas gdy wiele z nich musiało zamknąć drzwi ze względu na rozporządzenia rządowe, Santini Cycling Wear postanowiło przekształcić swoją linię produkcyjną. Dzięki temu ruchowi powstawać ma dziennie 10000 masek ochronnych. 

 

Prototyp, który jest obecnie badany przez Politecnico di Milano, wykonany jest z poliestru i będzie wielokrotnego użytku. 

 

Zamiast pięknych korb Torno fabryka karbonowych komponentów #3T rozpoczęła produkcję zaworów do aparatów oddechowych. Magazyn 3T Bike tymczasowo przeniesiony został do Danii i stamtąd realizowane są wysyłki.  

 

„Do zeszłego weekendu pozwolono nam utrzymać fabrykę we Włoszech otwartą i nadal wysyłać rowery z naszego magazynu” – napisał dyrektor generalny 3T René Wiertz na stronie internetowej firmy – „Ale w weekend włoski rząd ogłosił, że na następne tygodnie wszystkie firmy muszą zaprzestać działalności, za wyjątkiem tych produkujących części do użytku medycznego. Wszystkie firmy miały 3 dni na przygotowanie się do całkowitego zamknięcia. Mniej więcej w tym samym czasie zorientowaliśmy się, że nasza fabryka karbonu może wyprodukować niezbędną cześć, która przy wykorzystaniu z maską nurkową Decathlon może pomóc w ratowaniu życia. To wynalazek lekarza z Brescii. I tak zaczęliśmy. Cieszymy się, że możemy się jeszcze bardziej przydać i dosłownie być małą częścią układanki. Przenieśliśmy również dużą część naszych włoskich zapasów do drugiego magazynu w Danii, kraju wciąż działającym i znacznie mniej dotkniętym przez wirusa”. 

 

Pracownicy oddziałów na Tajwanie i w Toronto działają głównie zdalnie.  

 

Warto dodać, że przy zakupie dowolnego modelu (Exploro, Strada, Strada Due) 3T przeznacza darowiznę w wysokości 500 euro dla Szpitala w Bergamo, a klient dodatkowo otrzymuje zestaw aerodynamicznych kół 2000 Discus 45 | 32 LTD z włókna węglowego ZA DARMO! 

 

STANY ZJEDNOCZONE 

 

Na tak duży i urozmaicony rynek przydałby się osobny artykuł. Sytuacja w #USA jest bardzo zróżnicowana, ograniczenia i kwarantanna różnią się drastycznie w zależności od stanu. Wiele firm musiało zawiesić swoją działalność ze względu na ograniczenia rządowe. Są to m.in. Cane Creek Cycling ComponentsBTI – Bicycle Technologies International, RockyMounts. W chwili obecnej mówi się o ponownym otwarciu po 13 kwietnia, ale biorąc pod uwagę sytuację w Stanach, ta data może ulec zmianie.

 

Sposób działania zmienił także sam SRAM, LLC, który obecnie promuje drop shipment, jako program zapewniający spójny mechanizm wspierania rynku amerykańskiego.

 

Quality Bicycle Products (jeden z największych dystrybutorów części i akcesoriów rowerowych w branży rowerowej) również zmienia politykę sprzedaży, tymczasowo zezwalając na wysyłkową sprzedaż rowerów SalsaSurly Bikes, All-City i Civia, które dotychczas dostępne były wyłącznie z odbiorem osobistym w sklepie. Ta tymczasowa zmiana ma umożliwiać sprzedawcom detalicznym ciągłą sprzedaż rowerów, bez konieczności bezpośredniego kontaktu. 

 

SZWAJCARIA 

 

Szwajcarskie przedsiębiorstwa mogą skorzystać z rządowego wsparcia, które pomaga chronić miejsca pracy. Dla pracodawcy oznacza to spowolnienie działań, ponieważ pracownik wykonuje tylko część etatu, ale dzięki temu zachowana jest ciągłość zatrudnienia. Wypłata za część etatu, kiedy pracownik ma przymusowe wolne, pokrywana jest przez rząd. Z takiego rozwiązania skorzystał m.in. Scott Sports SA

 

#BMC znalazło kreatywne rozwiązanie, aby zaprezentować swoją ofertę 2021 swoim globalnym dystrybutorom. „Zamiast narażać naszych pracowników i partnerów biznesowych, zdecydowaliśmy się na ekskluzywną cyfrową prapremierę produktów BMC 2021”- powiedział dyrektor generalny BMC David Zurcher. Firmy uruchomiły własną telewizję BMC we współpracy z NTT Global Networks i NTT DATA Services

 

SZWECJA 

 

22 marca zarząd Thule Group ogłosił wycofanie wcześniej przekazanej propozycji dywidendy. Środki finansowe mają być rodzajem poduszki finansowej. 

 

„Oczekuje się, że wybuch koronawirusa wpłynie negatywnie na naszą działalność od drugiej połowy marca ze względu na spadającą sprzedaż” – stwierdził zarząd. „Jednak nasza decyzja została podjęta przede wszystkim w świetle panujących warunków na rynku globalnym i obecnej niepewności co do możliwych przyszłych skutków ekonomicznych spowodowanych rozprzestrzenianiem się koronawirusa”.

W ubiegłym miesiącu wartość akcji Thule Group spadła o 33%. 

 

TAJWAN 

 

Tajwan wzorowo chroni się przed atakiem wirusa. Opóźnienia w produkcji będą wyłącznie wynikiem opóźnień dostaw z Chin. Największy producent, #Giant Group, w opublikowanym niedawno komunikacie prasowym poinformował o rekordowym wzroście przychodów (5,3% – 2,1 mld USD) w 2019. Firma ma nadzieję, że te historyczne przychody pomogą zminimalizować wpływ wirusa na jej globalną działalność, aczkolwiek Giant Bicycles 捷安特 przygotowuje się na nadchodzący trudny rok. W czerwcu ubiegłego roku wartość akcji Gianta osiągnęła najwyższy poziom 257 NTD a najniższy tydzień temu 23 marca, spadając do 116 NTD. Wartość powoli rośnie i wczoraj kurs poszybował o 19% do góry, osiągając cenę 138,50 NTD. 

 

Cóż, na koniec nie pozostaje mi nic innego, jak dodać, że największym wygranym w tym kryzysie będzie Zwift

 

A tych, którzy regularnie odwiedzają stronę worldometers, zachęcam do oderwania się od dramatycznych danych i zajrzenia na zakładkę: https://www.worldometers.info/bicycles/

 

 Na podstawie:

bike-eu.com

bicycleretailer.com

rzeszow.wyborcza.pl

infoprzasnysz.com

 

Artykuł ukazał się po raz pierwszy na portalu linkedin.com i opublikowaliśmy go za zgodą autorki.

Informacje o autorze

Autor tekstu: Kasia Giger

Zdjęcia:

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »