Nowy, epicki Specialized Epic World Cup

Pamiętacie jak byliśmy na nieoficjalnym otwarciu sklepu Specialized Soho, podczas którego mieliśmy szansę zobaczyć trzy nowe modele, jeszcze przed ich oficjalną premierą? Pierwszym z nich był intrygujący Sirrus i Sirrus X. Drugi, to poniżej opisane najnowsze wcielenie Epica. Natomiast ostatni to… na tego newsa będziecie musieli jeszcze chwilę poczekać 😉

Nowa generacja modelu Epic wyglądała na szybką, nawet stojąc w bezruchu w stojaku podczas prezentacji ;> Rama roweru kryjącego się pod kryptonimem World Cup narodziła się z wysłuchania opinii zawodników teamu Specialized World Cup i ich dążenia do znalezienia idealnego roweru na najtrudniejsze trasy zawodów Puchary Świata. Członkowie ekipy nie będą już musieli wybierać między sztywniakiem Epic a fullem Epic. Teraz kolarze Specialized mogą mieć to, co najlepsze z obu światów, w jednym rowerze.

Pierwsze pytanie, które pojawia się w głowie każdego, brzmi: „ile to ma skoku?” Nowy Specialized Epic World Cup ma 75 mm ugięcia tylnego koła oraz 110 mm przedniego. Zespół projektowy Specialized stworzył nowego Epica World Cup z myślą o maksymalnym przeniesieniu mocy, wymagających trasach i ogólnej wydajności. Kombinacja 75/110 mm jest kwintesencjądwóch światów i w zależności od ustawienia nowego, tylneamortyzatora, można uzyskać nieco „więcej” niż 75 mm skoku.

Specialized stworzył Epic World Cup, aby zapewniał na szlaku taką samą sztywność, wagę i responsywność jak hardtail. Kinematyka zawieszenia była priorytetem, podobnie jak stworzenie ramy, która zachowuje właściwości sztywniaka bez poświęcania wydajności zawieszenia (więcej o tym później).

Redukcja wagi

Nowy Epic World Cup jest lekki. Jego rama waży zaledwie 1765 gramów (pomalowana, z amortyzatorem i całym osprzętem). Zespół projektowy Specialized skupił się na uczynieniu ramy lekką bez wpływu na sztywność suportu, sztywność skrętną i ogólną ramy.

Rozpoczynając swój największy projekt symulacyjny w historii, zespół inżynierów Specialized stworzył ponad 100 000 wirtualnych wariacji ram podczas całego procesu projektowania. W przypadku tego wirtualnego roweru testowego zespół przeanalizował konstrukcję suportu, przedniego trójkąta i ogólną sztywność – trzy kluczowe parametry, które dają wgląd w to, jak rama będzie się zachowywać i działać.

Rama Epic World Cup ma górne rurki tylnego trójkąta o mniejszym przekroju, ale znacznie bardziej wzmocnioną dolną i górną rurę. Te elementy płynnie zwężają się do suportu i rury podsiodłowej, nadając ramie wyrafinowany wygląd, ale także wpływając na sztywność i jakość jazdy.

Rozłożenie sztywności

Koncepcja projektu Epic World Cup polega na równym rozkładzie sztywności od tyłu do przodu ramy. Poziom sztywnościbezpośrednio wpływa na prowadzenie, reakcję i ogólną jakość jazdy. Zamontowanie amortyzatora bezpośrednio w górnej rurze zapewnia najlepszą sztywność ramy od tyłu do przodu bez uszczerbku dla elementów łączących jej elementy. Zespół projektowy uważa, że ma to bezpośredni wpływ na „efekt płużenia”, polegający na wyprowadzeniu roweru od granicyprzyczepności i uzyskaniu maksymalnej kontroli.

RockShox SID WCID albo ZPWC (Zintegrowany Projekt World Cup)

Zapomnijcie o starym Brainie i przywitajcie nowego WCID! Nie ma co rozpaczać… pewne podobieństwa zastały zachowane. Epic World Cup to pierwszy rower Specialized z amortyzatorem zintegrowanym w górnej rurze, który został opracowany w bardzo specyficzny sposób.

Nowy amortyzator SID WCID został stworzony wspólnie z firmąRockShox i wygląda uderzająco podobnie do… FOXa w TrekuSupercaliber. Tak, pierwsze wrażenie jest słuszne… Jednak RockShox SID WCID z Epica World Cup ma kilka charakterystycznych cech, które czynią z niego zupełnie inną konstrukcją.

Wracając jednak do Specialized… Zespół inżynierów zdecydował się na umieszczenie amortyzatora w górnej rurze, aby zapewnić szybką reakcję na pedałowanie typową dla hardtaila przy niewielkim skoku zawieszenia, wynoszącym zaledwie 75 mm. Ugięcia wystarczy, aby wytłumić nieduże dropy i kamieniste sekcje szlaku. W połączeniu z widelcem RockShox SID Ultimate o skoku 110 mm, Epic World Cup poradzi sobie z trudnym terenem i większymi uskokami.

Specialized twierdzi, że: „Ze względu na przemyślanącharakterystykę Epic World Cup, ze swoimi 75 mm skoku zachowuje się jak rower ze znacznie większym ugięciem. Kiedy kolarz jedzie na sztywnym ustawieniu zawieszenia, odnosi wrażenie poruszania się na rowerze ze skokiem 100 mm i 25% ugięcia wstępnego.

Aktywny tył o krótkim skoku zachowuje zrywność towarzyszącąhardtailowi – uczucie, gdy naciska się na pedały i rower rwie do przodu. Zwykle trudno to uzyskać w maszynie z tylną amortyzacją, ale Specialized uważa, że udało się im się to osiągnąć. Jednakże wraz z żwawością pojawia się sztywność i szorstkość jazdy… i tu na pierwszy plan wychodzi tuning amortyzatora. Nowy RockShox SID WCID oferuje trzy opcje ustawień sprężyny powietrznej.

RockShox SID WCID

Podobnie jak w amortyzatorach z technologią Brain, RockShox SID WCID przechodzi od ustawienia Sztywnego (Firm), przezŚrednie (Medium) do Aktywnego (Active), za sprawą przestawienia pokrętła (na korpusie amortyzatora).

Ustawienie sztywne „No Gulp” to najmocniejsze, najbardziej żwawe odczucie z jazdy, najbardziej „hardtailowe”. To ustawienie zakłada zerowe ugięcie zawieszenia i zapewnia wrażenie jazdy narowerze ze skokiem 100 mm przy faktycznej jego wartości 75 mm dzięki brakowi SAGu.

– Średnie ustawienie „Half Gulp” zapewnia uczucia jazdy na hardtailu z lekką elastycznością i wysoką wydajnością. Bardziej płaska charakterystyka pracy sprężyny powietrznej gwarantujezrównoważone wrażenia z jazdy dzięki zwiększonemu ciśnieniuw komorze negatywnej, co przyczynia się do gładszej jazdy.

Ustawienie aktywne „Full Gulp” to najbardziej pluszowa opcja, optymalne dla ostrzejszych tras. To ustawienie wymaga najmniejszej siły początkowej potrzebnej do zainicjowania ruchu zawieszenia ze względu na maksymalne, zalecane ciśnienie w komorze negatywnej.

Cechy Specialized Epic World Cup

– Skok: przód 110 mm, tył 75 mm.

– Maksymalny rozmiar zębatki korby: 36z

– Maksymalny rozmiar opony: 2,35″

– Waga ramy: 1765 g (model S-Works pomalowany z amortyzatorem i całym osprzętem)

– Dostępne modele: Epic World Cup S-Works, Epic World Cup Pro, rama Epic World Cup S-Works

– Dostępne rozmiary: XS (tylko jako rama), S, M, L, XL

Informacje o autorze

Autor tekstu: informacja prasowa x Kacper Lepieszkiewicz

Zdjęcia: Specialized

2 KOMENTARZE

4 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Michael
Michael
11 miesięcy temu

Ale wiocha. Spec kopiuje Treka. I nic tu gadanie, kiedyś liderzy innowacji a dziś zaczyna to wyglądać jak droga po najniższej linii oporu i marketing, który pozwoli wycisnąć ile się da kasy. Epic to Brain. Epic to nie sztywniak. Teraz fanom marki łatwiej będzie odejść do konkurencji bo to zaprezentowali to nic nowego a wtórność. Niestety. Sam mam 2 Epic’ki, pierwszy jeszcze w Alu M5 i ostatni z Brain, jak widać, w carbonie. Kolejny będzie Cannondale.

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »