Złożone przez Specialized wnioski patentowe sugerują prace nad radykalną wersją klasycznej konstrukcji ramy double-diamond. Niedawno opublikowany patent szczegółowo opisuje „element rozporowy” łączący rurę podsiodłową i rurę dolną, aby zwiększyć komfort jazdy.
Firma Specialized opublikowała niedawno patent przedstawiający nową i dość radykalnie wyglądającą koncepcję ramy, która została przeanalizowana przez firmę Wheelbased (link tutaj). Konstrukcja ramy zawiera coś, co nazywają „rozpórką”, i usuwa sekcję dolnej rury podsiodłowej.
Historia firmy Specialized zawiera wiele innowacyjnych projektów. Niektóre pamiętne przykłady z ostatniej dekady to, na przykład wczesne wersje roweru czasowego Shiv, który wykorzystywał zintegrowany stożek przedni i został zakazany przez UCI. Wycofany z produkcji rower szosowy aero Venge również wykazał radykalne odejście od wcześniej przyjętej konstrukcji pojazdu do jazdy po gładkim asfalcie. Z kolei, najnowszy Diverge STR został wyposażony we własną technologię zawieszenia Spiecialized, Future Shock zarówno z przodu, jak i z tyłu roweru.

W nowym projekcie nie ma już dolnej części rury podsiodłowej (Źródło zdjęcia: Specialized)
Omawiany patent nie został jeszcze przyznany i został opublikowany 2. stycznia 2023 r., chociaż został złożony 12. lipca 2021 r.
Rozszyfrowując długi i skomplikowany żargon użyty w patencie, wydaje się, że Specialized uważa, że usunięcie dolnej części rury podsiodłowej i zastosowanie „rozpórki” w celu połączenia rury podsiodłowej i dolnej może zwiększyć ugięcie w celu poprawy komfortu jazdy bez pogorszenia jej jakości.

„Jak pokazują wyniki testów, główna część ramy wykazywała zwiększenie ugięcia pionowego o 172% i o 75% ugięcia poziomego w rejonie siodła, podczas testu sztywności pionowej, w porównaniu z konwencjonalną ramą. Zwiększając ugięcie pionowe w większym stopniu niż ugięcie poziome, poprawia się komfort jazdy bez znacznego zwiększania pochylenia siodełka do tyłu.”

„Test sztywności poziomej wykazał spadek sztywności ramy głównej prototypu 18 o 24%, w porównaniu z ramą konwencjonalną, co nie ma istotnego wpływu na właściwości jezdne (np. prowadzenie, przenoszenie siły itp.), ale dostarcza dowodów, że konstrukcja ramy dobrze radzi sobie z obciążeniami/naprężeniami powstającymi podczas testu sztywności poziomej, który uważa się za skorelowany z rzeczywistą jazdą”.
Alternatywne projekty ram, które odchodzą od tradycyjnego modelu „podwójnego diamentu” nie są rzadkością i co jakiś czas pojawia się przykład nowego, radykalnego podejścia.
Zobacz także