Home Nowości Cannondale Habit LT 2 w pierwszym teście

Cannondale Habit LT 2 w pierwszym teście

0
6001

Kiedy Cannondale zaprezentował pierwszą generację modelu Habit, a ja mogłem go przetestować na kultowych ścieżkach Schwarzwaldu, tuż obok Freiburga, gdzie mieści się centrum badawcze marki, spodobał mi się na tak bardzo, że poważnie zastanawiałem się nad nabyciem własnej sztuki. Nowa generacja sprawiła, że ten sentyment trwa, a nawet uległ pogłębieniu. Choć rowery się zmieniają, Habit może się pochwalić tym, że kontynuuje dziedzictwo.

Najważniejsze, dla przypomnienia – Habit LT to bardziej agresywna wersja wszechstronnego roweru, ze zwiększonym skokiem zawieszenia i geometrią, która wspomaga ostrzejszą jazdę. Rower ma 140 mm skoku z tyłu i widelec 150 mm oraz geometrię enduro, tym samym jasne się staje, że Habit LT jest przeznaczony do poważnej jazdy.

Rama Cannondale Habit LT

Cannondale Habit LT jest dostępny zarówno z ramą z włókna węglowego, jak i z aluminium nazwanego Smartform C1, wszystko w zależności od wybranego poziomu specyfikacji. Oprócz zmniejszonej masy ramy z włókna węglowego, obie ramy Habit LT mają te same cechy.

Jedną z kluczowych cech wyróżniających obu ram jest zawieszenie i geometria Proportional Response. Zabieg ten dostosowuje oba te elementy do typowego wzrostu i wagi rowerzysty w każdym rozmiarze ramy, aby zapewnić użytkownikom w pełnym zakresie rozmiarów ten sam poziom osiągów w terenie.

Co to oznacza w praktyce? Nie tylko proporcjonalne długości częśći ramy, ale też odpowiednią charakterystykę pracy zawieszenia. Cannondale poza tym zdecydował, że Habit LT ma 55-milimetrową linię łańcuchaby uzyskać większy prześwit na opony (odsunięcie korby od ramy), ma uniwersalny hak przerzutki SRAM UDH, gwintowany środek suportu i wewnętrzny system prowadzenia przewodów DirectLine, ułatwiający życie i wygłuszający rower.

Geometria Cannondale Habit LT

W modelu Habit LT wprowadzono kilka znaczących zmian w geometrii w porównaniu z poprzednimi modelami, przy czym największą zmianą jest zwiększenie zasięgu (reach) o 20 mm w każdym z nich. Dzięki czemu nasz średni rozmiar ma nowoczesny, ale nie przesadzony zasięg wynoszący 450 mm. Habit 2023 jest oferowany w rozmiarach XS (jako jedyny ma koła 27,5″) do XL, zaczynając od zasięgu 400 mm aż do 510 mm. Cannondale pod względem geometrii także sięga po tzw. geometrię progresywną – kąt widelca ma 64,7 stopnia, a rura podsiodłowa ustawiona jest pod kątem 77,1 stopnia. Ta ostatnia liczba dotyczy rzeczywistego kąta ustawienia, bo rower nadal ma charakterystycznie pochyloną rurę podsiodłową, mocno wygiętą w łuk ku przodowi.

O co chodzi ze wspomnianym Proportional Response Design? Koncepcja ta proporcjonalnie (no jasne) dodaje 10 mm do tylnych widełek w rozmiarach L i XL, aby zapewnić wyższym rowerzystom lepszą pozycję między kołami. Rozmiary od XS do M mają długość 435 mm tylnego trójkąta, a L i XL – 445 mm. Rozstaw kół w rozmiarze M wynosi 1204 mm.

Zawieszenie Cannondale Habit LT

System zawieszenia z czterema zawiasami w modelu Habit LT zapewnia 140 mm skoku tylnego koła. Dzięki Proportional Response Design Cannondale dostosowuje kinematykę do każdego rozmiaru ramy, zakłądając, że osoby mniejsze bądź większe zwykle też różnią się wagą, tym samym wymagają różnych charakterystyk amortyzacji. Amortyzatory są również tuningowane oddzielnie dla każdego rozmiaru, więc każdy powinien uzyskać najlepszą możliwą wydajność sprzętu.

Specyfikacja modelu testowego

Nasz model LT 2 to opcja z aluminiową ramą, w której zastosowano stop SmartForm C1 firmy Cannondale. Zawieszenie jest obsługiwane przez RockShoxy, z tylnym amortyzatorem Super Deluxe Select i widelcem RockShox Lyrik Select o skoku 150 mm.

Niemal wszystkie części układu napędowego są dostarczane przez Shimano, z wyjątkiem korby Race Face. Przerzutka XT jest połączona z manetką SLX, aby zapewnić zdrowy kompromis pomiędzy ceną i jakością. Hamulce są również zgodne ze jednolitą specyfikacją Shimano, nasz rower miał czterotłoczkowe hamulce SLX z przednią tarczą 203 mm i tylną 180 mm. Obręcze WTB ST i30 są splecione z przednią piastą Shimano MT400 i tylną MT510. Na koła założono Maxxiy, z 2,5-calowym EXO+ Minion DHF z przodu i 2,5-calowym EXO+ Dissector z tyłu.

Cannondale zastosował w tej konstrukcji komponenty własne, w tym kierownicę Three Risers o wzniosie 15 mm. Sztyca Cannondale DownLow dma skok dostosowany do rozmiaru ramy, w M jest to 150 mm. Ta wersja Habita LT oznaczona 2 jest dostępna katalogowo oprócz czarnego w jaskrawym kolorze Laguna Yellow i kosztuje 22599 zł (obecnie obowiązuje cena specjalna 19099 zł).

Pełną specyfikację znajdziecie na stronie cannondalebikes.pl

Warunki testowe

Brno i jego okolice to prawdziwy rowerowy raj, bez problemu znajdziecie tam trasy wszelkiego typu, w tym na rower MTB. Oprócz tych oficjalnych, takich jak Singletrail Moravsy Kras, miejscowe pagórki usiane są całą siecią ścieżek budowanych przez zapalańców. Na jednej z takich tras, w pobliżu Jinacovic, gdzie mieści się aspire.eu, dystrybutor Cannondale i GT, mogliśmy sprawdzić sprzęt – oprócz Sensora (test tutaj) był to nowy Habit LT. Pojedyncza pętla liczyła około 100 metrów podjazdu w pionie, a sam zgrabny i bardzo pokręcony singielek około kilometra.

Wrażenia z jazdy

Jak zawsze, konfiguracja rozpoczęła się od ustawienia amortyzatorów, a ponieważ oba RockShoxy należą do modeli podstawowych, było to dość proste. Wystarczyło wyregulować ciśnienie pompką na tyle, by uzyskać 30% skoku i można było ruszać. Jak zwykle jako punkt wyjścia potraktowaliśmy z przodu tabelkę na widelcu – praktyczna rzecz!

Po dopasowaniu kokpitu i kultowym teście parkingowym, okazało się, że docieranie hamulców nie jest konieczne – te już wcześniej były używane i nieoczekiwanie ostre. Różnica w stosunku do wersji SLX z dwoma tłoczkami jest zauważalna natychmiast.

Rower praktycznie od razu pasował niemal idealnie, chciałoby się powiedzieć jak rękawiczka – tym razem warunek był tylko jeden, że była to M’ka! Nie były konieczne żadne dodatkowe regulacje poza typowymi preferencjami typu kąt ustawienia dźwigni hamulca czy wysokość siodła.

Zaczęliśmy od podjeżdżania, gdzie mogliśmy sprawdzić, że przyczepność tylnego koła jest doskonała, a tył dobrze tłumi drgania i większe uderzenia, nawet jeśli weźmiemy pod uwagę, że wyposażono go w podstawowy tłumik. Na tle czułego tyłu przód wyraźnie domagał się więcej pracy w ustawieniach. Tym razem jednak nie mieliśmy na to czasu, sam teren także nie był wybitnie wymagający, bo pozbawiony większych kamieni, tym samym można było skoncentrować się po prostu na jeździe.

Ze względów oczywistych – brak wyższego wzrostu – trudno wypowiadać się nam na temat tego jak jeździ Habit LT w większym rozmiarze, z dłuższymi widełkami, ale w przypadku wielkości M nie ma na co narzekać. Rower jest dobrze wyważony pomiędzy przodem i tyłem, dotyczy to zarówno masy, jak i długości przedniego, jak i tylnego trójkąta. Ostre zakręty na stromym zboczu, także te pozbawione band, nie sprawiały problemu, bo całością łatwo się kieruje. Nabrane prędkości tylko stabilizuje całość, sprawiając, że jedzie się jeszcze pewniej. Tym bardziej, że na suchym podłożu parka gum Maxxisa, pięknie okrągłą za sprawą szerokich obręczy, ładnie zapewniała przyczepność. Czy tak będzie także w błocie? Z chęcią to sprawdzimy, testując rower dłużej!

Zobacz także

3 2 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Translate »