Nowości Shimano 2017 w grupach MTB

 

 

 

DEORE M6000

 

Ci, którzy czekali na awans Deore do ligii jedenastek, muszą jeszcze trochę zaczekać. Pozostawienie grupy M6000 w wariancie z dziesięcioma biegami oznacza, że Shimano może nie planować dalszego rozwoju swoich 11-biegowych napędów i ich pogoni za topową grupą Srama, Eagle, uzbrojoną w dwanaście przełożeń. Tym samym grupa pozostanie w kategorii 2X i 3X, omijając popularny układ z jedną zębatka przy tarczy, nie zagrażając tym samym sąsiedniej grupie SLX.

 

Nowe M6000 to korby, manetki, obydwie przerzutki, kaseta i hamulce przeprojektowane niemal od zera. Korby występują nie tylko w układzie dwu- oraz trzyrzędowym, można również wybrać rozmiar zębatek – dla korb 2X są to 38/28 z., 36/26 z. oraz 34/24 z., a dla 3X tylko jedna opcja – 40/30/22 z. Odpowiedni zakres przełożeń ma zapewnić nowa kaseta 11-42 z. Co ciekawe, będzie ona kompatybilna ze wszystkimi korbami M6000. W ofercie cały czas pozostają klasyczne kasety 11-32/34/36 z. Dwie nowe przerzutki, RD-M6000, oferowane będą w wariancie z wózkiem średnim i długim (GS i SGS). Wyposażono je w sprzęgło Shadow RD+ redukujące ruch wózka w czasie jazdy w terenie, znane z innych przerzutek Shimano wyższych grup. Hamulce M6000 otrzymały przede wszystkim nowe zaciski, z tłokami wyposażonymi w osłonę termiczną i kompatybilnymi z okładzinami Ice Technologies z radiatorami rozpraszającymi ciepło. Nowe są także dźwignie, które – tradycyjnie dla grupy Deore – nie posiadają beznarzędziowej regulacji położenia dźwigni, jak SLX. Grupę dopełniają nowe manetki oraz piasty z mocowaniem tarczy Centerlock i opcjonalną przednią osią w standardzie 15×100 E-thru.

 

Ponadto Shimano uzupełnia listę produktów o kilka komponentów, przede wszystkim rozszerzających kompatybilność już istniejących grup. Warto wspomnieć o nowej kasecie CS-M7000 o zakresie 11-46 z., który do tej pory dostępny był jedynie w wariancie Deore XT, czyli jako CS-M8000. To dobra wiadomość dla tych, którzy szukali systemowej kasety o jeszcze szerszym zakresie, niż standardowe 11-42 i zarazem tańszej, niż XT. Pojawiają się również nowe koła klasy Deore XT, dostosowane do standardu Boost, oraz pozagrupowe hamulce MT500, konstrukcyjnie bliźniacze z modelem Deore, i korby dla napędów 2×11, które również bazują na designie i konstrukcji korb Deore M6000. Nietrudno zgadnąć, że będą to produkty oferowane przede wszystkim na rynku OEM, pozwalające na zachowanie kompatybilności napędów przy zastosowaniu nieco tańszych komponentów.


 

 

NOWE UKŁADY NAPĘDÓW DLA ALIVIO, ACERY I ALTUSA

 

Nie, dziesiątka jeszcze nie zawita do grup klasy popularnej. W zamian za to, Shimano proponuje wariant 2×9 i nową kasetę 11-36 o oznaczeniu CS-HG400/201-9. Grupa Alivio otrzyma nową korbę z zębatkami 36/22 z. w systemie Hollowtech II (oznaczenie FC-M4050), a Acera analogiczną, mocowaną na kwadrat (oznaczenie FC-M3000). Miłym dodatkiem jest wprowadzenie przerzutek przednich Side Swing do niższych grup, czym Shimano dąży do ujednolicenia standardów mocowania przednich przerzutek nawet w MTB klasy średniej.

 

W grupie Altus M2000 zobaczymy przede wszystkim nową kasetę Megalite o zakresie 11-36 w dziewięciu zębatkach oraz nową tylna przerzutkę w standardzie Shadow.

 

Dostępność nowych komponentów określono na maj 2017 roku; komponenty Altus mają być dostępne już w kwietniu.  


 

 

Nowe korby mają nawiązywać designem do wyższych grup. Szczególnie widoczne jest to w korbach dwurzędowych, gdzie pająk zębatek przyjął kształt charakterystycznego „X”. 


 

 

Przerzutka przednia Side Swing grupy Deore to nie nowość, podobnie jak i tylne, wyposażone w sprzęgło Shadow+. Obydwa rozwiązania stosowano wcześniej, jednak wizualnie są to nowe, odświeżone komponenty. 


 

 

Nowe hamulce i nowe piasty – te drugie technologicznie pozostają niemal bez zmian, z wyjątkiem zastosowania osi w nowych standardach. 


 

 

Najistotniejsze zmiany w grupach Alivio i Acera to dodanie wariantów 2x do już istniejących napędów. 


 

 

Altus w nowych szatach. 

Informacje o autorze

Autor tekstu: Łukasz Kopaczyński

Zdjęcia: Shimano

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »