Test: Canyon Strive CF 6.0 – first ride

Strive od początku był maszyną mocno usadowioną w kategorii enduro. Ostatnio Canyon dopieścił Spectrala, wypuścił freeride’owego Torque, kwestią czasu było więc, że zabierze się za flagowego Strive’a zgodnie z aktualnymi trendami z tej półki rowerów, czyli nastawieniem na ściganie.



Postęp nie rewolucja

Od razu należy jednak wspomnieć, że rewolucji nie ma. Nie ma zaskakującej geometrii i nieoczekiwanych zmian. Niemcy to nie Amerykanie. Jest za to solidny, dobrze zaprojektowany rower toczący się na 29-calowych kołach ze skokiem 160/150 mm. We wszystkich sześciu wariantach wyposażenia mamy ramy karbonowe. A trzeba zaznaczyć, że najniższa wersja CF 5.0 zaczyna się od ok. 13 tys. złotych. Największą zmianą, oprócz rozmiaru kół, którą wprowadził Canyon, jest system zmiany geometrii Shape Shifter, sterowany z kierownicy manetką zintegrowaną z manetką do sztycy. Wcześniejszy system nie był doskonały i nie pozwalał na tak płynne zmiany w trakcie jazdy. Obecnie po wciśnięciu jednej z manetek (nazwanych pieszczotliwie „Click” i „Clack”) i dociśnięciu mocniej zawieszenia geometria zmienia się na bardziej podjazdową lub zjazdową – obniża się lub podwyższa wysokość suportu i zmienia skok zawieszenia (150/125 mm). Trzeba przyznać, że jest to odczuwalne, zachęca do używania i zabawy ze zmianą nawet w trakcie krótkich podjazdów po to, by następnie szybko przejść na geometrię zjazdową.

 

Canyon Strive CF 6.0

 

W testowanej wersji CF 6.0 mamy w zupełności wystarczającą grupę GX Eagle (w której denerwuje jedynie szybka utrata precyzji zmiany biegów nawet po drobnych strzałach w przerzutkę) oraz hamulce Guide Sram R. Osobiście wolę mocniejsze CODE, montowane w wyższych wersjach wyposażenia. „Erki” nie sprawiały jednak żadnych problemów, nie zapowietrzały się i wystarczały na trasach wokół Ślęży i w Srebrnej Górze. Zawieszenie RockShoxa działa bez zarzutu. Do dyspozycji jest nowy Lyrik, którego bardzo szybko udało mi się ustawić pod siebie, oraz Super Deluxe RCT, znany i w miarę bezproblemowy tłumik. Właściwie jedyne, co mi przeszkadzało w rowerze, to kokpit G5 z 78-centymetrową kierownicą. Po prostu nie wygląda dobrze (szczególnie mostek), ale to już kwestia gustu. I jeszcze jedno, trzeba uważać na przydługie koszyki na bidon, ponieważ końcówka bidonu lubi ocierać się czasem o obudowę wahacza.

 

Jak to jeździ?

W Strive’a da się bardzo szybko wjeździć, może właśnie dlatego, że geometrią nie odstaje jakoś spektakularnie od typowych „endurówek”. Kilka regulacji zawieszenia i czujecie, jakbyście go już kiedyś dosiadali. Strive bardzo dobrze podjeżdża! Zaskakujące jak na maszynę do ścigania się w dół. Nie ma problemów zarówno przy długich uphillach, jak i przy szybkich i stromych podjazdach na odcinkach, na których z pomocą przychodzi właśnie Shape Shifter. Nie podbija przedniego koła, a tył się nie ślizga. Prawdziwa zabawa zaczyna się jednak na zjeździe! Rower prowadzi się pewnie, jest podatny na szybkie zwroty, skidy i pompowanie na korzeniach i kamieniach. Nie zapomnijcie tylko przełączyć Shape Shiftera…

 

Jedne z najbardziej znanych opon Maxxisa (DHRII w rozmiarze 2,4) zapewniają odpowiednią trakcję, można więc naprawdę swobodnie wklejać się w naturalne zakręty. Naszą testówkę „zamleczyliśmy”, jeździłem na niskich ciśnieniach w okolicy 1,4 bara przy wadze 72 kg. Aluminiowe obręcze DT Swiss nie ucierpiały, są całe. A jak już jesteśmy przy kołach, należy podkreślić, że zapewniają naprawdę przyzwoitą sztywność. Na co dzień jeżdżę na karbonowych obręczach, aluminium zawsze będzie więc sprawiało wrażenie miękkiego, tu jednak nie miałem z tym problemu, rozsądna obręcz za rozsądną cenę. I w końcu kwestia „rejsingowego” DNA. Czytałem, że Strive nie jest idealnym rowerem do ścigania, tymczasem wszystkie jego cechy temu przeczą. Wymagający użytkownik, dokonując kilku niewielkich modyfikacji, z powodzeniem wystartuje w zawodach enduro o takim charakterze, jak w Polsce czy Czechach. Strive da radę. A jeśli wybieracie się na EWS, wybierzcie wyższy model i dorzucie mu sprężynę.

 

Canyon Strive to dosyć uniwersalny rower enduro. Spokojnie można na nim startować w zawodach, nie odczuwając żadnych deficytów. Będzie też dobrym kompanem na dłuższe wycieczki, nawet te z bolesnymi wspinaczkami na szczyty. Jeśli ktoś dostrzeże braki w tej wersji, zawsze może sięgnąć po jeden z czterech wyższych setów – do wyboru do koloru.

 

 

Canyon Strive CF 6.0

 

 

Canont Strive CF 6.0

 

 

Specyfikacja

canyon.com/pl-pl/

Cena: 15 999 zł 

Materiał/rozmiar: karbon/S/M/L/XL 

Masa bez pedałów: 15,1 kg

Widelec/tłumik: RockShox Lyric RC/RockShox Super Deluxe RCT

Korba/napęd: Truvativ Descendant 6K/Sram GX Eagle 12s

Przełożenia/szer. kierownicy: 32, 10-50/780 mm

Hamulce/rozmiar tarczy: SRAM Guide R/180 mm

Sztyca/średnica/skok: Iridium Dropper/31,6 mm/150 mm

Koła: DT Swiss E1900, opony Maxxis DHRII 29x2,4

Reach/Stack/bb drop: 440/631/36 mm

29 cali | 160/150 mm | 15,1 kg (bez pedałów)

 

  • Geometria

     

     

     
      SMLXL
     
    WYSOKOŚĆ
    < 168 CM168 - 178 CM178 - 188 CM> 188 CM
    A
    WYSOKOŚĆ SIODŁA
    625 - 725 MM664 - 782 MM679 - 797 MM724 - 842 MM
    B
    DŁUGOŚĆ RURY PODSIODŁOWEJ
    400 MM440 MM455 MM500 MM
    C
    DŁUGOŚĆ GÓRNEJ RURY
    601 MM627 MM660 MM695 MM
    D
    WYSOKOŚĆ GŁÓWKI RAMY
    95 MM100 MM110 MM130 MM
    E
    KĄT GŁÓWKI
    66-67,5°66-67,5°66-67,5°66-67,5°
    F
    KĄT PODSIODŁOWY
    73,5°73,5°73,5°73,5°
    G
    DŁUGOŚĆ RUREK ŁAŃCUCHOWYCH
    435 MM435 MM435 MM435 MM
    H
    BAZA KÓŁ
    1.169 MM1.196 MM1.230 MM1.268 MM
    I
    STACK
    626 MM631 MM640 MM658 MM
    J
    REACH
    415 MM440 MM470 MM500 MM
     
    PRZEKROK
    778 MM782 MM788 MM795 MM
     
    OFFSET SUPORTU
    36 MM36 MM36 MM36 MM
     
    PODKŁADKI POD MOSTKIEM
    20,0 MM20,0 MM20,0 MM20,0 MM
     
    DŁUGOŚĆ MOSTKA
    40 MM40 MM40 MM40 MM
     
    SZEROKOŚĆ KIEROWNICY
    780 MM780 MM780 MM780 MM
     
    DŁUGOŚĆ KORB
    165,0 MM165,0 MM165,0 MM165,0 MM
     
    ROZMIAR KORONKI
    32323232
     
    ŚREDNICA SZTYCY
    30,9 MM30,9 MM30,9 MM30,9 MM
     
    DŁUGOŚĆ SZTYCY
    400 MM447 MM447 MM447 MM
     
    MAKSYMALNA GŁĘBOKOŚĆ WSUNIĘCIA SZTYCY
    223 MM271 MM271 MM271 MM
     
    MINIMALNA GŁĘBOKOŚĆ WSUNIĘCIA SZTYCY
    123 MM153 MM153 MM153 MM
     
    WHEEL SIZE
    29"29"29"29"
     
    ŚREDNICA TARCZY HAMULCOWEJ
    200 MM200 MM200 MM200 MM
     
    SKOK WIDELCA
    160 MM160 MM160 MM160 MM
     
    SKOK TYLNEGO ZAWIESZENIA
    150 MM150 MM150 MM150 MM

 

To również może cię zainteresować
 

 

Komentarze do artykułu