Trek Fuel EX - As wszystkich tras

Poradnik e-MTB: Silniki i baterie

Jednostka napędowa jest sercem roweru e-MTB. System wspomagania uzależniony jest od kategorii roweru, a co za tym idzie, obszaru zastosowań. Decyzję o wyborze odpowiedniego najlepiej poprzedzić jazdą próbną. Poniżej przedstawiamy przegląd silników elektrycznych.



SILNIKI e-MTB

 

Bosch Performance CX

e-MTB-Bateria-Bosch

 

Waga: 3,9 kg
Moc: 518 W
Tryby wspomagania: 4

Najbardziej znany i sprawdzony silnik na rynku. Mocny, wytrzymały, stabilny. Niezmiennie idealny dla rowerzystów wysokogórskich. Dostępny z lekką, zewnętrzną lub zintegrowaną, baterią Powertube.

 

Brose Drive S Mag

 

e-MTB-Bateria-Brose

 

Waga: 2,9 kg
Moc: 493 Watt
Tryby wspomagania: 4 (możliwa konfiguracja)

Cichy silnik płynnie oddaje dużą moc. Brose wysoko zawiesił poprzeczkę. Przede wszystkim za sprawą wysokiego momentu napędowego. Jak dotąd jednostki Brose montowane są w rowerach tylko dwóch marek: Specialized i Rotwild.

 

Fazua Evation

 

e-MTB-Bateria-Fazua

         

 

Waga: 3,3 kg (z akumulatorem)
Moc: 313 W
Tryby wspomagania: 3

 

Silnik z minimalnym wspomaganiem punktuje niską wagą i niewielką przestrzenią niezbędną do jego zabudowania. Najwyższa wydajność wspomagania nie była tu założeniem pierwszorzędnym. Jednostka montowana przez wiele marek, np.: Focus, Lapierre, Bulls i Fantic

 

Panasonic GX0

 

e-MTB-Bateria-Panasonic

                       

 

Waga: 2,95 kg
Moc: 600 W
Tryby wspomagania: 4 (możliwa konfiguracja)

W tym roku Panasonic wprowadził na rynek topowy model GX0. Silnik montowany jest w niektórych modelach marki Flyer. Jeszcze nie mieliśmy okazji do przetestowania tej jednostki.

 

Rocky Mountain Powerplay

 

e-MTB-Bateria-Rocky Mountain Powerplay

 

Waga: bd.
Moc: 472 W
Tryby wspomagania: 3 (możliwa konfiguracja)

 

Konstrukcja własna Rocky Mountain, kultowego producenta rowerów rodem z Kanady. Niestety silnik montowany jest tylko w rodzimych produktach. A szkoda, bo ta niekonwencjonalna jednostka napędowa płynnie oddaje dużą moc.

 

Shimano Steps E8000

 

e-MTB-Bateria-Shimano Steps

 

Waga: 3,0 kg
Moc: 445 W
Tryby wspomagania: 4 (możliwa konfiguracja)

Silnik e-MTB montowany równie często jak Bosch. Spotykany w rowerach z wyższej półki cenowej. Kom- paktowy, lekki i wystarczająco mocny. Ale nie jest tak stabilny i mocny na podjazdach jak Bosch.

 

TQ Systems

 

e-MTB-Bateria-TQ Systems

 

Waga: 4,4 kg
Moc: 734 W
Tryby wspomagania: 5 (możliwa konfiguracja)

Prawdziwy mocarz. 120 Nm momentu obrotowego, taką wartością nie może pochwalić się żaden inny. Niemiecka produkcja, szlachetne wykończenie. Haibike Flyon stanowi przykład znakomitego roweru, w którym zdecydowano się na konstrukcję TQ.

 

Yamaha PW-X

 

e-MTB-Bateria-Yamaha

 

Waga: 3,1 kg
Moc: 485 W
Tryby wspomagania: 5 (możliwa konfiguracja)

 

PW-X spędza sen z powiek producentom Boscha i Shimano. Silnik ma duży moment obrotowy i moc, którą oddaje w płynny sposób. Znajdziemy go w wielu modelach Haibike. Niektórzy producenci zabudowują słabszą wersję PW.

 

BATERIE e-MTB

 

Wszyscy mówią dziś o integracji. Ale to zewnętrzna, nasadzana na ramę bateria ma najwięcej zalet. W kwestiach wyglądu najwyżej oceniane są oczywiście rozwiązania zintegrowane.

 

ZEWNĘTRZNA

 

e-MTB-Bateria

 

To rozwiązanie najprostsze, najbardziej funkcjonalne, a przy tym najlżejsze. Bateria zlokalizowana jest na dolnej rurze. Dzięki temu mamy do niej łatwy dostęp przy wymianie. Ponadto taka konstrukcja nie osłabia sztywności ramy. Dla niektórych wadą może być niezgrabny wygląd. Ot, taki jednogarbny wielbłąd.

 

ZINTEGROWANA

 

e-MTB-Bateria

 

Obecnie najbardziej popularny kierunek to akumulatory zintegrowane. Dolna rura uformowana jest na wzór połówki skorupy, w której wnętrzu ukrywa się baterię. Zaletą tego rozwiązania jest elegancki, przyjemny dla oka wygląd, wadą natomiast fakt, że takie konstrukcje zawsze zmagają się z nadwagą.

 

ZINTEGROWANA NA STAŁE

 

e-MTB-Bateria_norco_sight

 

Eleganckie rozwiązanie, które nie osłabia ramy. Akumulator został na stałe wkomponowany w dolną rurę (np. Rocky Mountain, Norco). Baterię można ładować tylko w rowerze. Niestety odpada możliwość stosowania baterii zapasowych.

 

Przeczytaj również: 

 

First Ride: Test Canyon Strive CF 6.0 

Prezentacja: Fuji SLM 29 2.1 2020

30 lat testów rowerowych w Bike

Skrzynia biegów Shimano opatentowana

Komentarze do artykułu