PROSTOTA NA BOGATO
Pierwsze wrażenie? Piękno ukryte w prostocie. Od razu w oczy rzuca się ostra jak maczeta górna rura, która płynnie przechodzi w górną część wahacza. Zresztą jest to wizytówką tego modelu. Do tego cały rower pomalowano w czarny mat i jedynie dla kontrastu znajdziemy odrobinę szarego (niestety lakier jest słabej jakości i bardzo szybko się rysuje, warto więc przed pierwszą jazdą okleić rower folią). Stylistyka jak w nowym BMW X6. Bogato, bo i cena za rower słuszna, w tej wersji trzeba wyłożyć 5299 euro.
Pierwsze wrażenie? Piękno ukryte w prostocie. Od razu w oczy rzuca się ostra jak maczeta górna rura Izzo.
ZAWIESZENIE
Amortyzator, tłumik i sztyca ze stajni Foxa to wybór oczywisty. Nic lepiej nie pasuje do czarnego jak złota Kashima. Chociaż kolor w tej sytuacji to ledwie dodatek, w końcu chodzi przede wszystkim o jakość pracy. Przedni amortyzator Fox Float 34 ze skokiem jedynie 130 mm przy odpowiedniej regulacji absolutnie nie ogranicza w żadnym terenie, a w polskich warunkach nie ma również mowy o tym, żeby zabrakło skoku. To w końcu rower z grupy trail, a nie enduro czy freeride.
Taka sama sytuacja jest z tyłem, gdzie do dyspozycji również mamy wyłącznie i aż 130 mm skoku blokowanego z manetki Twistloc. Jako gość, który zdecydowanie preferuje zjazdy (podjazdy to raczej przykry obowiązek), żeby dojechać na zjazd, w pierwszej chwili uznałem, że blokowanie w ten sposób ramy to jedynie dodatkowy przewód przed kierownicą i zbędny gadżet. Po 6 dniach, 150 km i 6500 m w pionie z korby moja opinia zmieniła się diametralnie. Pełna blokada skoku w rowerze typu trail to absolutny „must have”.
Blokada tłumika w gripie nie jest idealna, łatwo ją niechcący uruchomić.
KOMPONENTY
Za napęd w YT odpowiada karbonowy Sram X01 Eagle, który z kasetą 11–50 i perfekcyjnie płynną pracą biegów pozwala podjechać wszystko i wszędzie. Mimo że YT dysponuje sztycą swojej produkcji, designerzy i tak zdecydowali się na wybór jednej z najbardziej niezawodnych na rynku, czyli Fox Transfer, która w nowej wersji działa jeszcze płynniej, a typowy luz jest praktycznie niewyczuwalny. Zaskakuje niektórych może szerokość kierownicy, która w serii ma 760 mm, co znacznie przekłada się na nerwowość prowadzenia podczas zjazdów rowerem w ciężki teren.
Wśród komponentów spod znaku Sram znalazły się również hamulce z nowej serii G2, które okazały się najsłabszym punktem roweru. O ile sam model jest bardzo dobry (i tak jak w poprzednich latach posiada świetną regulację skoku klamki działającą o wiele lepiej niż w hamulcach Shimano), o tyle zastosowanie organicznych klocków odbiera cały urok. Hamulce w mokrych warunkach i po dłuższym zjeździe wyczuwalnie traciły moc, a klamka robiła się nieco gumowa.
Bardzo lekkie koła DT Swiss mają wybitny wpływ na prowadzenie roweru.
ROZWIĄZANIA TECHNOLOGICZNE
Konstruktorzy spod znaku YT, żeby skonstruować rower jeszcze bardziej wszechstronny i uniwersalny, zastosowali rozwiązanie typowe dla modeli marki (jak np. w YT Jeffsy), czyli zmienną geometrię poprzez obrócenie tulejek montażowych tłumika. Dzięki czemu możemy albo nieco wypłaszczyć rower i nadać mu bardziej agresywny charakter, albo nieco spionizować główkę i podnieść suport. Zabieg trwa chwilę i pozwala na zmianę w zakresie 0,5 stopnia, przy czym wyjściowy kąt główki to 66 stopni i z takim kątem odbywał się test roweru. W temacie ramy warto jeszcze wspomnieć o stosunkowo krótkim tyle, wynoszącym zaledwie 432 (aż do rozmiaru L), dzięki czemu rower znakomicie wyrywa się do manuala, co w technicznym terenie jest bardzo przydatne. Jedynie rowerzyści z dużym rozmiarem stopy mogą odczuwać krótką odległość piasty od suportu.
Cały rower pomalowano w czarny mat i jedynie dla kontrastu znajdziemy odrobinę szarego.
PODSUMOWANIE
Katalogowa waga roweru bez pedałów wynosi zaledwie 12 kg w rozmiarze M i jest tak niska głównie za sprawą bardzo lekkiego zestawu kół DT Swiss XMC 1200 (1435 g zestaw) na karbonowych obręczach. Nasza testówka w rozmiarze L (bez pedałów) ważyła dokładnie 12,35 kg.
CENA: 5299 euro
SKOK: 130/130 mm
ROZMIAR KÓŁ: 29”
Wydając 23 000 zł (5299 euro x 4,4 zł) otrzymujemy piękny, bardzo lekki rower ze świetnym zawieszeniem, perfekcyjnie działającym osprzętem, ale nieco słabym lakierem i kiepskimi hamulcami. Mimo tych drobnych mankamentów, z którymi łatwo się uporać, producent oddaje w nasze ręce uniwersalną maszynę do jazdy na co dzień.
Dowiedz się więcej na: yt-industries.com
Zobaczcie naszą prezentację modelu
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:
Nieprzewidywalne warunki i heroiczna walka o medale MŚ w DH w Leogangu