Dziennik Treningowy 2015

Przykładowe zestawy ćwiczeń możecie powielać w danym miesiącu, z niewielkim wzrostem objętości (10-20%), w następujących po sobie tygodniach. Plany treningowe przygotowane zostały z myślą o tych, którym zimowe kręcenie było w tym roku obce. Innymi słowy, zakładamy, że nie ćwiczyliście zimą w ogóle lub zaledwie sporadycznie (0-3 h tygodniowo), a marzec jest pierwszym miesiącem w roku, kiedy zaczynacie regularnie wsiadać na rower.
Waszym celem przez następne sześć miesięcy będzie dojście i utrzymanie stanu formy pozwalającej na swobodne pokonywanie odległości rzędu 50-80 km, sporadyczne 100-120 km i incydentalnie na starty w zawodach (4-7 razy w sezonie, na dystansach 35-50 km MTB lub 70-90 km szosa).

W planach bazujemy na siedmiu strefach treningowych Andrew Coggana, fizjologa wysiłku. Aby je wyznaczać, musicie oczywiście przeprowadzić (najlepiej po pierwszych dwóch tygodniach lekkich treningów i 1-2 dniach wolnych) 20-minutowy test terenowy. Dzięki średniemu wynikowi tętna i/lub mocy z testu wyznaczycie zakresy stref treningowych. 

 

Protokół testu

20 min – rozgrzewka, kadencja komfortowa
5 min – wysiłek na 7-9 RPE (subiektywny poziom odczuwanego wysiłku w 10-stopniowej skali Borge`a)
10 min – przerwa odpoczynkowa, luźne kręcenie
20 min – maksymalny wysiłek, jaki jesteś w stanie utrzymać w tym czasie. Wykonaj test na płaskim odcinku szosy, bez skrzyżowań/świateł, o niskim poziomie ruchu drogowego, na trasie, do której będziesz mógł wracać w kolejnych testach. Pierwsza minuta to wkręcenie się na obroty, kolejne 19 minut utrzymanie wysiłku, na kadencji komfortowej, zbliżonej do wyścigowej.
Rozjazd i powrót do domu. 

Próg LTHR: 100% średniego tętna z 20-minutowej próby. Jeśli np. uzyskałeś HRAVG=175, próg LTHR=175.
Próg FTP (W): 95% średniej mocy (nie mylić ze znormalizowaną NP) z 20-minutowej próby. Jeśli np. uzyskałeś WAVG­=280, próg LT=280*95%=266.
Testy powtarzajcie co 6-8 tygodni, najlepiej na koniec tygodnia odpoczynkowego. 
 

 

Strefa

Cel strefy

% FTP

% LT

RPE

S1

Regeneracja

<55%

<68

<2

S2

Wydolność tlenowa

56-75%

69-83%

2-3

S3

Tempo

76-90%

84-94%

3-4

S4

Próg

91-105%

95-105% (tętno może nie być osiągalne w pierwszej minucie wysiłku)

4-5

S5

VO2max

106-120%

>106%

6-7

S6

Pojemność beztlenowa

>121%

nie stosuje się

>7

S7

Moc nerwowomięśniowa

nie stosuje się

nie stosuje się

maksymalny

 

W treningu możecie stosować pomiar mocy, tętna lub bazować na odczuciu wysiłku (RPE). Jeśli jesteście początkującymi kolarzami (staż 0-2 lat), radzimy zastosować w przygotowaniach treningowych schemat: dwa tygodnie treningu, jeden tydzień odpoczynkowy. Podczas mikrocykli regeneracyjnych objętość zmniejszamy o ok. 30-50% (w zależności od samopoczucia) w stosunku do ubiegłego tygodnia. Czyli jeśli w drugim tygodniu pracy trenowaliśmy 10 h, przez kolejne 7 dni odpoczynkowych wykonajmy 5-7 h treningu o zmniejszonej intensywności.
Jeśli natomiast możecie pochwalić się dłuższym stażem na rowerze (>3 lat regularnych treningów), proponujemy wariant ambitny: trzy tygodnie treningu, jeden tydzień odpoczynkowy. Redukcja objętości w mikrocyklu regeneracyjnym jest taka sama (30-50%).
Ujęcie w planie treningowym odpoczynku jest niezwykle istotne, ma na celu akumulację obciążeń, regenerację włókien mięśniowych i przywrócenie homeostazy organizmu, w związku z czym nie warto z niego rezygnować.

Uwaga!
Przed każdym treningiem wykonajcie 10-20-minutową rozgrzewkę w S1-S2, kadencja komfortowa, a po jego zakończeniu rozjazd (takie same założenia). Im bardziej intensywny będzie Wasz trening, tym dłuższa powinna być rozgrzewka. Do dzieła! 

Arek Kogut, autor planów treningowych w Dzienniku Treningowym 2015, jest pierwszym w Polsce trenerem kolarstwa certyfikowanym przez UCI. Z wyczynowym ściganiem związany od 13 lat. Współpracę oferuje kolarzom szosowym, MTB i triathlonistom. 
Całość planów treningowych – od marca do sierpnia – znajdziecie w BIKE 3/2015. 
 

Informacje o autorze

Autor tekstu: Arek Kogut

Zdjęcia: Scott

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »