Home Poradniki Warsztat Serwis łożysk: Niech się kręci!

Serwis łożysk: Niech się kręci!

0
469

ROZPOZNANIE

To, czy łożyska toczą się lekko w różnych miejscach roweru, najłatwiej sprawdzić, gdy nic nie odwraca naszej uwagi.

 

Aby sprawdzić łożyska w kołach, należy je w związku z tym w pierwszej kolejności zdemontować. W ten sposób można zauważyć od razu niewielkie problemy z toczeniem się.

Podobnie ze środkiem suportu. Należy najpierw zdjąć łańcuch z korby i tym samym odłączyć napęd.

 

W przypadku sterów należy sprawdzić zarówno pracę (zdjęcie na górze)…

 

 

… jak i luzy (z zaciśniętym przednim hamulcem, rower poruszamy do przodu i do tyłu).

 

Opanowanie

 

STERY

Aby uzyskać dostęp do łożysk zestawu sterowego, należy zdemontować najpierw widelec. Trzeba zdemontować przykrywkę sterów i mostek, a widelec wysunąć do dołu.

 

 

Jeśli to tylko możliwe, rezygnujemy z odrdzewiaczy i agresywnych środków czyszczących.

 

 

Na następnym etapie należy solidnie nasmarować miski i łożyska smarem. Resztki po montażu należy koniecznie wytrzeć, po to, by nie zbierały brudu.

 

Zapobieganie

 

Najlepsza droga zapobiegania zużyciu łożysk jest utrzymanie smarowania i upewnienie się, by nigdy nie pracowały „na sucho”. Oznacza to ostrożne obchodzenie sie z myjkami wysokociśnieniowymi, czyli nie należy bezpośrednio na łożyska kierować strumienia wody. W przypadku zaś słabo uszczelnionych łożysk należy używać smarów penetrujących bardzo ostrożnie, w przeciwnym wypadku środki smarujące zostaną błyskawicznie wypłukane.

 

 

Co na to ekspert?

 

MARCO, MECHANIK TEAMU BIKE ACTION ROCKY MOUNTAIN

Nowoczesne środki smarujące spełniają różnorodne zadania. Z jednej strony zapewniają lekką pracę łożysk i jednocześnie funkcjonują jako uszczelnienie przed skutkami działania warunków zewnętrznych. W przypadku łożysk zintegrowanych i środków suportu typu Press-Fit dodatkowo zapobiegają tez powstawaniu rezonansów. Tak zwane „cartridge”, czy tez łożyska maszynowe, maja poza tym nylonowe uszczelnienia, które dzięki smarowaniu pozostają elastyczne. Przy normalnym użytkowaniu zalecam wymianę łożysk co dwa, trzy lata albo co 16000–20000 kilometrów. Uwaga, przy smarowaniu w kombinacji z ramami karbonowymi nie każdy środek jest dobrze tolerowany przez żywice i może w dłuższym okresie prowadzić do uszkodzenia ramy! Warto sprawdzić to u producenta.

 

 

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Translate »