WARSZTAT POD PRĄDEM: Szybki serwis

Analogowy czy elektryczny, pewne zasady pozostają bez zmian. Rower po prostu należy serwisować regularnie. Przypominamy, jak to zrobić.



Demontujemy akumulator i wyświetlacz

 

Czyszczenie roweru

 

Aby zapobiegać zwarciom, przed czyszczeniem roweru demontujemy akumulator i ewentualnie (nie we wszystkich elektrykach przewidziano taką opcję) wyświetlacz. Wyświetlacze Shimano Steps, jak w naszym rowerze, nie wymagają demontowania. Nie trzeba specjalnie chronić punktów kontaktowych, ale dobrze jest je zabezpieczyć przed bezpośrednim strumieniem wody.

 

UWAGA! UNIKAMY MYJEK CIŚNIENIOWYCH!

Czyszczenie roweru

Mycie silnym strumieniem wody pod ciśnieniem szkodzi każdemu rowerowi, a w szczególności sprzętowi e‑MTB. Podobne myjki powodują, że wilgoć dostaje się do każdego łożyska i są w stanie pokonać uszczelnienia nawet zamkniętych silników.

 

Usuwamy pierwszą warstwę brudu

 

Czyszczenie roweru

 

Nadaje się do tego wąż ogrodowy albo przenośna myjka (niezbyt ostry strumień). Spryskujemy cały rower, ale unikamy bezpośredniego spryskiwania kontaktów! Dostępnych jest wiele środków do usuwania brudu, także specjalne, przeznaczone do sprzętu e-MTB, np. firmy Tunap.

 

Szorujemy sprzęt z użyciem gąbki

 

Czyszczenie roweru

 

Kto nie chce stosować specjalnych środków, może użyć płynu do naczyń, wiadra i gąbki. W tym przypadku nie musicie się specjalnie przejmować detalami, szorować można wszystko.

 

Czyścimy napęd

 

Czyszczenie roweru

 

Specjalnej troski wymagają łańcuch, tryb i przerzutka, włącznie z kółeczkami. Tu często gromadzi się brud, co w każdym rowerze, także e-MTB, prowadzi do szybkiego upośledzenia zmiany biegów. Do czyszczenia tych elementów dostępne są specjalne wąskie szczotki. Jeśli ich nie macie, znów przyda się kuchenna gąbka i szczotka. Po czyszczeniu ponownie spryskujemy rower wodą.

 

Polerujemy na sucho

 

Czyszczenie roweru

 

Sprawdzi się stary T-shirt. Zaczynamy od ramy i polerujemy tak długo, aż będzie sucha. Następnie zajmujemy się widelcem i tłumikiem. Dopiero na końcu skupiamy się na „brudnych” częściach, takich jak przerzutka i łańcuch. Zanim podłączycie z powrotem akumulator (i ewentualnie wyświetlacz), osuszcie również kontakty za pomocą niestrzępiącej się szmatki.

 

Smarujemy napęd i zawieszenie

 

Czyszczenie roweru

 

Do smarowania łańcucha dostępne są niezliczone rodzaje środków – oleje, woski i spraye o różnej gęstości. Najważniejsze jest, by w ogóle ich używać, zważywszy na szczególnie duże obciążenie w przypadku sprzętu e-MTB. Troski domagają się także golenie i uszczelnienia amortyzatorów. I w tym przypadku dostępne są specjalne środki różnych firm.

 

Czyszczenie roweru

 

SMARY A HAMULCE TARCZOWE

Czyszczenie roweru

Pamiętajcie, że należy unikać kontaktu smarów z tarcza‑ mi hamulcowymi. Nawet niewielkie ilości, np. podczas spryskiwania goleni widelca, są w stanie sprawić, że hamulce będą piszczeć, a nawet całkiem przestaną działać. Myjemy jak najszybciej! Nie czekamy z myciem, aż błoto wyschnie. Nawet jeśli jest to irytujące, mycie naj‑ lepiej przeprowadzić od razu po powrocie z wycieczki.

 

 

Szybki serwis przedwyprawowy

 

Krótki przegląd trwa zaledwie pięć minut, a przeprowadzony raz w miesiącu potrafi zapobiec poważnym problemom.

Okładziny hamulcowe

Rzut oka z góry pozwala ocenić sytuację. Im bliżej znajdują się tarczy, tym większe ich zużycie. Jeśli znajdują się tuż przy tarczy, konieczna jest wymiana.

Zacisk hamulca

Mimo zabezpieczeń pod wpływem wibracji potrafi się luzować. Sprawdzamy dokręcenie za pomocą imbusa. Zgubiona śruba może zepsuć każdą wyprawę.

Kierownica i mostek

Jeśli kierownica przekręci się w czasie jazdy, może być niebezpiecznie. Dlatego też dokręcenie należy regularnie sprawdzać. Najlepiej kluczem dynamometrycznym.

Pedały

Sprawdzamy bloki, czy nie są zapchane. Jeśli wypięcie jest trudne, ustawiamy mniejszą siłę wypinania. Ale uwaga, niezamierzone wypięcie także jest niebezpieczne.

 

Elektronika w elektryku

 

Z zasady wszystkie obszary, gdzie płynie prąd, są dobrze chronione przed wilgocią. Po deszczu, myciu albo przejeździe przez wodę kontakty powinny zostać osuszone i potraktowane sprayem do kontaktów. W ten sposób nie dojdzie do utraty przewodzenia.

 

Styki

 

Czyszczenie roweru

 

Osuszamy je za pomocą szmatki wciągającej wodę albo papieru. Należy zwracać uwagę na to, by na kontaktach nie pozostały żadne włókna. Następnie smarujemy je za pomocą specjalnego sprayu, który zapewni przepływ prądu, wypiera też resztki wilgoci i zapobiega śniedzeniu styków.

 

Czyszczenie roweru

 

Przewody i akumulator

 

Czyszczenie roweru

 

Po ostrej jeździe należy sprawdzić wszystkie połączenia. Akumulator trzeba sprawdzić pod kątem zewnętrznych uszkodzeń i wyczyścić za pomocą wilgotnej szmatki. Akumulatorów litowo-jonowych nie należy rozbierać! W razie uszkodzenia należy udać się do fachowca.

 

Czyszczenie roweru

 

Magnes na szprychy

 

Drobiazg, który potrafi zepsuć całą przyjemność z jazdy. Jeśli się przekręci albo odległość do czujnika jest zbyt duża, silnik może przestać działać. Dlatego też przed każdą jazdą należy go sprawdzić. Zalecana odległość wynosi od 5 do 17 mm. Zawsze można zabrać ze sobą zapasowy. W nowszych modelach często jest zintegrowany z tarczą – super.

 

Środki smarujące

 

OLEJ DO ŁAŃCUCHA

Czyszczenie roweru

Oleje wysokiej jakości z dodatkami takimi jak grafit albo wosk podnoszą żywotność łańcucha i jednocześnie go konserwują.

 

SMAR

Czyszczenie roweru

 

Do stosowania tylko w miejscach, które poruszają się powoli albo powinny być chronione przed wilgocią, takich jak łożyska sterów czy przeguby w zawieszeniu.

 

BRUNOX DEO

Czyszczenie roweru

 

Klasyczny smar do amortyzatorów ze Szwajcarii, do goleni z przodu i tłoka z tyłu. Zwykłe oleje penetrujące mogą uszkodzić uszczelnienia.

 

OLEJ SILIKONOWY

Czyszczenie roweru

 

Obniża tarcie, chroni tworzywa sztuczne i metal. Dobrze nadaje się do pedałów SPD i przegubów przerzutek.

 

SPRAY DO STYKÓW

 

Czyszczenie roweru

Do wszystkich miejsc, które przewodzą prąd: kontaktów akumulatora i jednostki sterującej. Zapobiega korozji nalotowej i pokrywaniu się miedzi patyną.

 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

 

Nowy elektryczny ścieżkowiec Giant Trance X E+ Pro 29

Trek Rail 9.7

Giant Reign  E+ 2 Pro

Kross Soil Boost 2.0

Canyon Spectral:ON CF 9.0

Cannondale Habit Neo 2

Komentarze do artykułu