Demontujemy akumulator i wyświetlacz
Aby zapobiegać zwarciom, przed czyszczeniem roweru demontujemy akumulator i ewentualnie (nie we wszystkich elektrykach przewidziano taką opcję) wyświetlacz. Wyświetlacze Shimano Steps, jak w naszym rowerze, nie wymagają demontowania. Nie trzeba specjalnie chronić punktów kontaktowych, ale dobrze jest je zabezpieczyć przed bezpośrednim strumieniem wody.
UWAGA! UNIKAMY MYJEK CIŚNIENIOWYCH!
Mycie silnym strumieniem wody pod ciśnieniem szkodzi każdemu rowerowi, a w szczególności sprzętowi e‑MTB. Podobne myjki powodują, że wilgoć dostaje się do każdego łożyska i są w stanie pokonać uszczelnienia nawet zamkniętych silników.
Usuwamy pierwszą warstwę brudu
Nadaje się do tego wąż ogrodowy albo przenośna myjka (niezbyt ostry strumień). Spryskujemy cały rower, ale unikamy bezpośredniego spryskiwania kontaktów! Dostępnych jest wiele środków do usuwania brudu, także specjalne, przeznaczone do sprzętu e-MTB, np. firmy Tunap.
Szorujemy sprzęt z użyciem gąbki
Kto nie chce stosować specjalnych środków, może użyć płynu do naczyń, wiadra i gąbki. W tym przypadku nie musicie się specjalnie przejmować detalami, szorować można wszystko.
Czyścimy napęd
Specjalnej troski wymagają łańcuch, tryb i przerzutka, włącznie z kółeczkami. Tu często gromadzi się brud, co w każdym rowerze, także e-MTB, prowadzi do szybkiego upośledzenia zmiany biegów. Do czyszczenia tych elementów dostępne są specjalne wąskie szczotki. Jeśli ich nie macie, znów przyda się kuchenna gąbka i szczotka. Po czyszczeniu ponownie spryskujemy rower wodą.
Polerujemy na sucho
Sprawdzi się stary T-shirt. Zaczynamy od ramy i polerujemy tak długo, aż będzie sucha. Następnie zajmujemy się widelcem i tłumikiem. Dopiero na końcu skupiamy się na „brudnych” częściach, takich jak przerzutka i łańcuch. Zanim podłączycie z powrotem akumulator (i ewentualnie wyświetlacz), osuszcie również kontakty za pomocą niestrzępiącej się szmatki.
Smarujemy napęd i zawieszenie
Do smarowania łańcucha dostępne są niezliczone rodzaje środków – oleje, woski i spraye o różnej gęstości. Najważniejsze jest, by w ogóle ich używać, zważywszy na szczególnie duże obciążenie w przypadku sprzętu e-MTB. Troski domagają się także golenie i uszczelnienia amortyzatorów. I w tym przypadku dostępne są specjalne środki różnych firm.
SMARY A HAMULCE TARCZOWE
Pamiętajcie, że należy unikać kontaktu smarów z tarcza‑ mi hamulcowymi. Nawet niewielkie ilości, np. podczas spryskiwania goleni widelca, są w stanie sprawić, że hamulce będą piszczeć, a nawet całkiem przestaną działać. Myjemy jak najszybciej! Nie czekamy z myciem, aż błoto wyschnie. Nawet jeśli jest to irytujące, mycie naj‑ lepiej przeprowadzić od razu po powrocie z wycieczki.
Szybki serwis przedwyprawowy
Krótki przegląd trwa zaledwie pięć minut, a przeprowadzony raz w miesiącu potrafi zapobiec poważnym problemom.
Okładziny hamulcowe
Rzut oka z góry pozwala ocenić sytuację. Im bliżej znajdują się tarczy, tym większe ich zużycie. Jeśli znajdują się tuż przy tarczy, konieczna jest wymiana.
Zacisk hamulca
Mimo zabezpieczeń pod wpływem wibracji potrafi się luzować. Sprawdzamy dokręcenie za pomocą imbusa. Zgubiona śruba może zepsuć każdą wyprawę.
Kierownica i mostek
Jeśli kierownica przekręci się w czasie jazdy, może być niebezpiecznie. Dlatego też dokręcenie należy regularnie sprawdzać. Najlepiej kluczem dynamometrycznym.
Pedały
Sprawdzamy bloki, czy nie są zapchane. Jeśli wypięcie jest trudne, ustawiamy mniejszą siłę wypinania. Ale uwaga, niezamierzone wypięcie także jest niebezpieczne.
Elektronika w elektryku
Z zasady wszystkie obszary, gdzie płynie prąd, są dobrze chronione przed wilgocią. Po deszczu, myciu albo przejeździe przez wodę kontakty powinny zostać osuszone i potraktowane sprayem do kontaktów. W ten sposób nie dojdzie do utraty przewodzenia.
Styki
Osuszamy je za pomocą szmatki wciągającej wodę albo papieru. Należy zwracać uwagę na to, by na kontaktach nie pozostały żadne włókna. Następnie smarujemy je za pomocą specjalnego sprayu, który zapewni przepływ prądu, wypiera też resztki wilgoci i zapobiega śniedzeniu styków.
Przewody i akumulator
Po ostrej jeździe należy sprawdzić wszystkie połączenia. Akumulator trzeba sprawdzić pod kątem zewnętrznych uszkodzeń i wyczyścić za pomocą wilgotnej szmatki. Akumulatorów litowo-jonowych nie należy rozbierać! W razie uszkodzenia należy udać się do fachowca.
Magnes na szprychy
Drobiazg, który potrafi zepsuć całą przyjemność z jazdy. Jeśli się przekręci albo odległość do czujnika jest zbyt duża, silnik może przestać działać. Dlatego też przed każdą jazdą należy go sprawdzić. Zalecana odległość wynosi od 5 do 17 mm. Zawsze można zabrać ze sobą zapasowy. W nowszych modelach często jest zintegrowany z tarczą – super.
Środki smarujące
OLEJ DO ŁAŃCUCHA
Oleje wysokiej jakości z dodatkami takimi jak grafit albo wosk podnoszą żywotność łańcucha i jednocześnie go konserwują.
SMAR
Do stosowania tylko w miejscach, które poruszają się powoli albo powinny być chronione przed wilgocią, takich jak łożyska sterów czy przeguby w zawieszeniu.
BRUNOX DEO
Klasyczny smar do amortyzatorów ze Szwajcarii, do goleni z przodu i tłoka z tyłu. Zwykłe oleje penetrujące mogą uszkodzić uszczelnienia.
OLEJ SILIKONOWY
Obniża tarcie, chroni tworzywa sztuczne i metal. Dobrze nadaje się do pedałów SPD i przegubów przerzutek.
SPRAY DO STYKÓW
Do wszystkich miejsc, które przewodzą prąd: kontaktów akumulatora i jednostki sterującej. Zapobiega korozji nalotowej i pokrywaniu się miedzi patyną.
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ: