Test: koła Race Face Next SL – sprawdzone w XC i enduro

Firma Race Face, wprowadzając nowy zestaw kół Next SL, użyła nazwy „down country”. Określiła tym samym ich przeznaczenie – od agresywnego XC (wystarczy wspomnieć PŚ) po jazdę na ścieżkach. Next SL mają być kołami do wszystkiego.



Tuning Canyon

 

Canyon Lux custom, na którym Dorota Juranek wygrała Carpatia Divide - na komponentach Race Face

 

Jak testowaliśmy?

Na tyle lekkie, by nie bać się podjeżdżania, ale jednocześnie tak wytrzymałe, że bez problemu zniosą ostrzejszą jazdę. Testowaliśmy je na przestrzeni kilku miesięcy. Przejechały etapówkę bikepackingową Carpatia Divide. Dlaczego to istotne? Ponieważ imprezy tego typu oznaczają ekstremalne obciążenie. Rower (11,8 kg) + bagaż (17 kg stale przytwierdzone do roweru) + użytkownik (60 kg) dają masę większą, niż musi znieść set XC. Na koniec włożyliśmy je do roweru enduro, wytrzymały i tę próbę.

 

 

Kross Moon Custom cały rower

 

Kross Moon Custom do testów m.in. Srama AXS i widelca Marzocchi

 

Konstrukcja i działanie

Recepta Race Face na koła wydaje się prosta – 28 szprych Sapim Laser z przodu i z tyłu, zaplecione na trzy krzyże, obręcze z karbonu jednokierunkowego o wewnętrznej szerokości 26 mm (31 mm zewnętrzna) oraz firmowe piasty Vault. Nietypowe rozwiązania techniczne kryją się w piastach. Różne wysokości kołnierzy sprawiają, że wszystkie szprychy mają tę samą długość (!), co ułatwia ich wymianę w razie potrzeby. Sprzęgło wyposażone jest w 6 zapadek z podwójnymi ząbkami, co z kolei sprawia, że 120 punktów zaczepienia oferuje minimalny luźny skok sprzęgła, wynoszący tylko 3 stopnie. Efektowny dźwięk jest tylko dodatkiem. Koła standardowo oferowane są w wymiarze Boost (110x15, 148x12 mm). Piasty są też rozbieralne bez użycia narzędzi, choć końcówki, np. Torque Cup do widelców RockShoxa, trzeba dokupić oddzielnie. Fabrycznie są też przystosowane do opon tubeless – mają założone opaski i wentyle.

 

Po założeniu opon (dwa różne sety, XC i enduro - Wolfpack Trail/Race i Michelin Wild Enduro) bez problemu przetrwały cały okres testowania. 26 mm szerokości wewnętrznej pozwala swobodnie używać nowoczesnych opon XC o szerokości 2,2-2,3 cala; daje też wystarczająco dobre podparcie gumom enduro 2,4 cala. Udane jest sprzęgło, 3 zapadki działające zawsze na raz pozwalają sprawnie korzystać z szybkiego zaprzęglania. Tak być powinno. Sprzęgło jest też łatwo demontowalne bez użycia narzędzi i wymienialne. Tylko ta cena... 

 

 

Plusy

+szybkie sprzęgło, tylko 3 stopnie

+lekka konstrukcja z typowych komponentów

+prosta konwersja do innych systemów

+masa

 

Minusy

-wysoka cena

 

Ocena: Super 8/10 

Waga: 1555 g,

Cena: 8768 zł, gregorio.pl

 

 

Obydwie obręcze są asymetryczne

 

 

Fabrycznie oczywiście koła przystosowane są do tubelessów

 

 

Piasty są nie tylko efektowne

 

 

Ale i praktyczne - dzięki różnej wysokości kołnierzy wszystkie szprychy mają taką samą długość

 

 

Z przodu końcówki są wymienne

 

 

Także z tyłu wymiana sprzęgła jest elementarnie prosta

 

 

Solidne sprzęgło dostępne jest we wszystkich możliwych standardach MTB

 

 

 

 

Komentarze do artykułu