Canyon Lux custom, na którym Dorota Juranek wygrała Carpatia Divide – na komponentach Race Face
Jak testowaliśmy?
Na tyle lekkie, by nie bać się podjeżdżania, ale jednocześnie tak wytrzymałe, że bez problemu zniosą ostrzejszą jazdę. Testowaliśmy je na przestrzeni kilku miesięcy. Przejechały etapówkę bikepackingową Carpatia Divide. Dlaczego to istotne? Ponieważ imprezy tego typu oznaczają ekstremalne obciążenie. Rower (11,8 kg) + bagaż (17 kg stale przytwierdzone do roweru) + użytkownik (60 kg) dają masę większą, niż musi znieść set XC. Na koniec włożyliśmy je do roweru enduro, wytrzymały i tę próbę.
Kross Moon Custom do testów m.in. Srama AXS i widelca Marzocchi
Konstrukcja i działanie
Recepta Race Face na koła wydaje się prosta – 28 szprych Sapim Laser z przodu i z tyłu, zaplecione na trzy krzyże, obręcze z karbonu jednokierunkowego o wewnętrznej szerokości 26 mm (31 mm zewnętrzna) oraz firmowe piasty Vault. Nietypowe rozwiązania techniczne kryją się w piastach. Różne wysokości kołnierzy sprawiają, że wszystkie szprychy mają tę samą długość (!), co ułatwia ich wymianę w razie potrzeby. Sprzęgło wyposażone jest w 6 zapadek z podwójnymi ząbkami, co z kolei sprawia, że 120 punktów zaczepienia oferuje minimalny luźny skok sprzęgła, wynoszący tylko 3 stopnie. Efektowny dźwięk jest tylko dodatkiem. Koła standardowo oferowane są w wymiarze Boost (110×15, 148×12 mm). Piasty są też rozbieralne bez użycia narzędzi, choć końcówki, np. Torque Cup do widelców RockShoxa, trzeba dokupić oddzielnie. Fabrycznie są też przystosowane do opon tubeless – mają założone opaski i wentyle.
Po założeniu opon (dwa różne sety, XC i enduro – Wolfpack Trail/Race i Michelin Wild Enduro) bez problemu przetrwały cały okres testowania. 26 mm szerokości wewnętrznej pozwala swobodnie używać nowoczesnych opon XC o szerokości 2,2-2,3 cala; daje też wystarczająco dobre podparcie gumom enduro 2,4 cala. Udane jest sprzęgło, 3 zapadki działające zawsze na raz pozwalają sprawnie korzystać z szybkiego zaprzęglania. Tak być powinno. Sprzęgło jest też łatwo demontowalne bez użycia narzędzi i wymienialne. Tylko ta cena…
Plusy
+szybkie sprzęgło, tylko 3 stopnie
+lekka konstrukcja z typowych komponentów
+prosta konwersja do innych systemów
+masa
Minusy
-wysoka cena
Ocena: Super 8/10
Waga: 1555 g,
Cena: 8768 zł, gregorio.pl
Obydwie obręcze są asymetryczne
Fabrycznie oczywiście koła przystosowane są do tubelessów
Piasty są nie tylko efektowne
Ale i praktyczne – dzięki różnej wysokości kołnierzy wszystkie szprychy mają taką samą długość
Z przodu końcówki są wymienne
Także z tyłu wymiana sprzęgła jest elementarnie prosta
Solidne sprzęgło dostępne jest we wszystkich możliwych standardach MTB