NOWOCZESNY NERD
W zasadzie mówimy tu o modelu, który znalazł się w kolekcji 2019, ale dostępny jest dopiero od czerwca. Pierwszy raz mogliśmy go obejrzeć niedawno, podczas przeprowadzania wywiadu z braćmi Godźkami. Rower jest o tyle nietypowy, że ma inne zawieszenie niż cała linia Snabb i Define NS-a (to klasyczny jednozawiasowiec), ale i zupełnie różne koła przednie i tylne. 29 cali z przodu i 27,5 z tyłu wpisuje się w światowe trendy. Rower ma też nowoczesną geometrię -64 stopnie z przodu i 77 z tyłu. Nerd występuje w grupie bardziej zwyczajnych braci na kołach 29 cali, my jednak jeździliśmy na HD, w dodatku w idealnych, bikeparkowych warunkach. Co godne podkreślenia, HD jest dostępny w tylko jednym, ekonomicznym wariancie wyposażenia, kosztuje 7999 zł.
PIERWSZA JAZDA
Podstawowy kompromis związany z tym modelem to napęd 1×10, ale w bike parku się tego nie czuje, ponieważ nie trzeba podjeżdżać. Za to docenia się 160 mm skoku z przodu i aż 180 mm z tyłu.
W każdej sytuacji rower ma zapas skoku. Nieoczekiwanie sprawnie działa też widelec X-Fusion Trace 29 RC, który zaczyna mieć problemy dopiero przy bardzo dużych prędkościach, gdy tłumienie nie nadąża. Tylne koło 27,5 sprawia, że rower chętnie skręca, naprawdę można docenić zalety tego rozwiązania, jednocześnie większy przód, raz rozkręcony, bezproblemowo trzyma kierunek. Pomagają też solidne, błędoodporne opony Maxxisa. Odczuwalna była długość wahacza, dzięki której nie pozostaje wybitnie sztywny, ale nasz egzemplarz był już długo i intensywnie testowany. Jeśli chcecie sprawdzić, jak jeździ mieszanka kół, to obecnie najtańsza znana nam opcja. Zdecydowanie warto!
SYNONYM RC, SKOK 100 MM I MUŚNIĘCIE ENDURO
Nie da się ukryć, że nie jest to typowy rower do XC. Widać w nim wpływy genów zjazdowych. Kąt widelca wynoszący 67 stopni jest niespotykany w tym typie rowerów. Rozstaw kół? 1223 mm w rozmiarze L, Reach 500! Nic dziwnego, że zjazdy nie wzbudzają specjalnych obaw, tym bardziej że długą ramę skompensowano za pomocą mostka 80 mm. Za pochylenie pozycji odpowiada prosta kierownica i odwrócony mostek. Teoretycznie Synonym przypomina inne nowe konstrukcje XC, takie jak np. BMC Fourstroke, ale jest w porównaniu z nimi jeszcze bardziej ekstremalny. Ważne, że na pokładzie nie zabrakło sztycy teleskopowej! Podobnie jak możliwości zdalnej blokady zawieszenia jednym ruchem manetki. Rower w wyższej wersji RC 1 ma ważyć niewiele więcej niż 10 kg, dostępna będzie też wersja RC 2 z prostszego karbonu, trochę cięższa, ale i tańsza.
SYNONYM TR, SKOK 120 MM, KIERUNEK ŚCIEŻKI
TR to druga wersja Synonyma, na bazie tej samej ramy, którą napompowano do postaci ścieżkowca. Dłuższy tłumik i widelec sprawiają, że rower ma 120 mm skoku. W rowerze znajdziemy też krótszy mostek (tym razem 60 mm w rozmiarze L), zmienia się również wartość Reach, spadając do 491 mm. Jednocześnie wypłaszczenie widelca wynosi 66 stopni, inne przeznaczenie podkreśla też podniesiona kierownica. Ciekawostką jest, że w rowerze zachowano jednak opcję blokady zawieszenia z kierownicy. To w zasadzie jednozawiasowiec, bo w miejsce przegubu Horst Linka zastosowano elastyczne elementy widełek tylnych. Także ten model dostępny będzie w dwóch wariantach wyposażenia.
Zgrabne wyprowadzenie przewodów – w tym do tłumika
Ale też do hamulca tylnego – przewód poprowadzony wewnątrz rurek wahacza
Wszystko jest pięknie uporządkowane, duże „okienko” ułatwia dostęp
Wstawka poprzeczna w wahaczu usztywnia tył, łącznik (rocker) także jest jednoczęściowy
Najmodniejsza opcja obecnie – odwrócony tłumik – jednocześnie obniża punkt środka ciężkości
Firmowy mostek NS Bikes
Pierwsza jazda
Na wersji TR mogliśmy wykonać pełną, rozciągniętą pętlę z użyciem wyciągu w przepięknych okolicznościach przyrody Południowego Tyrolu. Geometria zdecydowanie z innej kategorii, a szczególnie rozstaw kół powodują, że zjazd czarną trasą okazał się możliwy, choć opony Ikon do endurowych nie należą. W testowanym ustawieniu rower był twardy, ale dowiedzieliśmy się, że ostatecznie będzie bar- dziej komfortowy. Za to na stromych sekcjach przydaje się wysoka kierownica oraz widelec Foxa 34 z przodu (w RC jest to 32). Oczywiście, puryści będą narzekać na ograniczone możliwości na podjazdach, ale tu specjalistą jest Synonym RC. TR będzie idealny na 90% polskich ścieżek, także górskich!
Dowiedz się więcej na: nsbikes.com
Przeczytaj również: