Praprzodek
Ciekawe, czy ktoś z was zgadnie, z którego roku pochodzą te dwa rowery. Tak, to także Scalpele, tyle, że odpowiednio z 2001 i 2012 roku, czyli pierwszy model w ogóle i pierwszy na kołach 29 cali. Jak widać trochę czasu minęło. Podczas gdy pierwszy już na pierwszy rzut oka bardziej przypomina narzędzie tortur niż rower do ścigania – przynajmniej z dzisiejszej perspektywy – to drugi już bardziej może może odpowiadać współczesnym gustom. Nie zmienia to faktu, że najnowszy Scalpel to już zupełnie inny sprzęt, bo zmieniło się, poza nazwą, bardzo wiele. Wspominaliśmy o tym przy okazji prezentacji tutaj.
Scalpel SE
Dla przypomnienia – nowy Scalpel dostępny jest w dwóch wariantach. Podstawowy, bez oznaczeń, to maszyna o skoku 100 na 100 mm, wyśrubowana do granic możliwości i stuningowany do ścigania się przede wszystkim w XC. Wariant SE, testowany przez nas, ma skok 120 na 120 mm i pomimo identycznej praktycznie konstrukcyjnie ramy z sprawą zwiększenia skoku, masywniejszego widelca, grubszym oponom, podniesionej kierownicy i sztycy teleskopowej zdecydowanie bliżej mu do roweru trailowego. Albo downcountry, bez względu na to, co to znaczy.
Testowany przez nas rower to najtańsza wersja, czyli Scalpel Carbon SE 2, kosztujący 18699 zł. Oprócz niego dostępny jest damski model w tej samej cenie i na tym samym poziomie wyposażenia oraz werihne Carbon SE 1, za 24999 zł. Jedynka ma na pokładzie Shimano XT 1×12, hamulce Shimano XT i przed wszystkim karbonowe koła Hollowgram.
Obydwa rowery mają takie same zawieszenie Rock Shoxa – nowym Sidem z goleniami 35 z przodu i Sidem Lux z tyłu
Rower został zgrabnie i skromnie podpisany – kto wie ten wie
Na ramie znalazła się tabelka z wskazówkami ciśnienia w tłumiku – przydatne!
Zaślepiony otwór to nie miejsce na linkę do przedniej przerzutki lecz do blokady tłumika
Główny punkt obrotu został zgrabnie ukryty. Osłona od góry ma zapobiegać dostawaniu się błota w zakamarki rami
Najciekawszy element to oczywiście elastyczne fragmenty widełek FlexPivot
Tłumik jest ściskany za pomocą całego układu dźwigni
Środek suportu nadal trwa wiernie przy standardzie 30 – to PF30
Jak widać rura podsiodłowa bardzo się rozszerza, by pomieścić główny punkt obrotu
Jedna z pierwszych styczności z nowym Sidem z grubymi goleniami. Ten model ma 120 mm soku.
W środku znalazła się m.in. sprężyna powietrzna DebonAir, golenie mają 35 mm
Tu widać że przewidziano opcję do doprowadzenia linki do blokady tłumika
Na pokładzie wersji SE 2 znalazły się też tanie hamulce Shimano, z przodu tarcza 180 mm
Napęd to SRAM SX Eagle, 1×12, czyli podstawowy wariant napędu dwunastkowego Srama
Z przodu znalazła się odpowiednia korba, z dodatkowym zabezpieczeniem łańcucha przed spadaniem
Rower seryjnie wyposażony jest też w wygodne chwyty ESI
Koła zbudowano w oparciu o piasty Deore i obręcze No Tubes Crest, to solidna propozycja
Rower ma też odpowiednio grube opony Maxxisa, Ardenta Race z przodu i Recona Race z tyłu
Seryjnie wyposażony jest też w sztycę regulowaną (skok 125 mm w rozmiarze M) i siodło Fabric
Sztyca to model DownLow Cannondale
Kompletna specyfikacja
- Rama: All-New, 120mm travel, BallisTec Carbon, Proportional Response Tuned, FlexPivot Chainstay, PF30-83, Tapered Headtube,Speed Release 12mm thru axle, Ai Offset, Stash compatible
- Widelec: New RockShox SID 35
- Damper: New RockShox SID LUX
- Obręcze: Stan’s NoTubes Crest S1, 32h, tubeless ready
- Piasty: (F) Shimano Deore 15×110 (R) Shimano Deore, 12×148
- Szprychy: Stainless Steel, 14g
- Opony: (F) Maxxis Ardent Race, 29 x 2.35″, EXO Protection, tubeless ready (R) Maxxis Recon Race, 29 x 2.25″, EXO Protection, tubeless ready
- Pedały: brak
- Korba: Truvativ Stylo 6K DUB, 34T, Ai offset
- Suport: SRAM DUB PF30 MTB83
- Łańcuch: SRAM SX Eagle, 12-speed
- Kaseta: SRAM PG-1230, NX Eagle, 11-50, 12-speed
- Przerzutka tył: SRAM SX Eagle
- Manetki: SRAM SX Eagle, 12-speed
- Kierownica: Cannondale riser, butted 6061 Alloy, 31.8mm, 5° rise, 9° sweep, 760mm
- Gripy: ESI Silicone 32mm Grips
- Mostek: Cannondale 3, 6061 Alloy, 31.8, 7°
- Stery: Integrated Sealed Bearing, Tapered
- Hamulce: Shimano MT500 hydraulic disc, 180/160mm RT54 rotors
- Klamki hamulcowe: Shimano MT500 hydraulic disc
- Siodełko: Fabric Scoop Radius Sport, steel rails
- Sztyca: Cannondale DownLow Dropper, internal routing, 31.6, 100mm (S), 125mm (M-L), 150mm (XL)
- Rozmiary: SM, MD, LG, XL
- Kolor: Saber (SBR)
Więcej informacji: .cannondalebikes.pl