Cały bezprzewodowy system Sram Red eTap AXS
Nowa grupa Srama to coś więcej niż po prostu zmiana generacji osprzętu, bo modyfikacji jest o wiele więcej. To cały system oparty na bezprzewodowej komunikacji, który pozwala konstruować napęd zgodnie z własnymi potrzebami i dołączyć do niego hamulce oraz obsługę sztycy teleskopowej. Elementy można ze sobą mieszać, dotyczy to nie tylko części typowo szosowych, ale też zębatek i przerzutek z grup AXS MTB. Poniżej widać trzy podstawowe zestawy „klasyczne” – 2×12 z hamulcami obręczowymi, 1×12 z hamulcami obręczowymi, np. do jazdy na czas oraz 2×12 z hydraulicznymi tarczówkami. Oprócz tego możliwe jest 1×12 z zębatką i przerzutką MTB z serii AXS (tryb 10-50). Korby mogą być też wyposażone w zintegrowany miernik mocy.
Detale techniczne Sram Red eTap AXS
To, co się zmienia, najłatwiej pokazać na zdjęciach. A zmienia się wszystko. W gruncie rzeczy nowa grupa jest kompatybilna tylko z komponentami z własnego ekosystemu. Większa ilość przełożeń sprawia, że zmieniła się odległość między zębatkami, inny – czytaj węższy – jest łańcuch, itd. Ba, zmienia się też wielkość zębatek i ilość zębów w koronkach.
Jedna przerzutka przednia ogarniająca wszystkie warianty koronek, konstrukcja YAW, ustawiająca się wraz z linią łańcucha.
Przerzutka tylna obsługująca 12 przełożeń, z wewnętrznym tłumikiem drgań z olejem (!), co ma powodować wyjątkowo cichą pracę. Przerzutka pracuje zarówno z napędami 1×12, jak i 2×12
Korba z dwoma tarczami ma „zmniejszone” zębatki, tak by dopasować do trybów, które zaczynają się już od 10 ząbków. Tu wariant średni, odpowiednik kompaktu – 48/35 z.
Łańcuch Flattop jest nie tylko węższy, ma też być ciuchy. Sprawdzimy!
Tryb ma 12 przełożeń, ale co istotne, zaczyna się od jeszcze mniejszej niż dotąd zębatki, ma teraz ona 10 ząbków. Tryb wymaga nowego sprzęgła XDR, które jest szersze niż XD.
Wszystkie środki suportu to… standard DUB, czyli pasujący tylko do korb Srama, jeśli chodzi o średnicę osi (29,99 mm), ale też do standardowych muf. Inne środki suportu nie pasują.
Łańcuch Flattop ma puste sworznie, ale też i wymaga specjalnej spinki
Przerzutka przednia została zoptymalizowana pod kątem użycia z szerszymi oponami i obręczami.
Do ustawiania charakterystyki pracy całego systemu służy aplikacja (systemy iOS i Android), dzięki której można indywidualnie zmieniać np. sekwencję zmian biegów zgodnie z preferencjami, ale też dokonywać update oprogramowania i kontrolować, czy wszystkie elementy są sprawne. Manetki to nadal oczywiście eTap, komunikujące się z resztą systemu bezprzewodowo. Z telefonem całość łączy się przez Bluetooth, z komputerkami przez ANT+.
Nowa grupa może być uzupełniona o hamulce ze zmodyfikowanymi tarczami, zoptymalizowane do użytku na szosie. Dostępna też jest wersja mocowana na wielowpust Centerlock.
Ceny, wersje i wagi
Cen polskich jeszcze nie znamy, ale…. za nowość trzeba płacić. Za to dopłaty do mierników mocy są niewielkie.
Info: sram.com
Zainteresowani wersją MTB AXS? Wszystkie detale znajdziecie tutaj