Sram Red eTap AXS, czyli dwunastka na szosę!

Cały bezprzewodowy system Sram Red eTap AXS

Nowa grupa Srama to coś więcej niż po prostu zmiana generacji osprzętu, bo modyfikacji jest o wiele więcej. To cały system oparty na bezprzewodowej komunikacji, który pozwala konstruować napęd zgodnie z własnymi potrzebami i dołączyć do niego hamulce oraz obsługę sztycy teleskopowej. Elementy można ze sobą mieszać, dotyczy to nie tylko części typowo szosowych, ale też zębatek i przerzutek z grup AXS MTB. Poniżej widać trzy podstawowe zestawy „klasyczne” – 2×12 z hamulcami obręczowymi, 1×12 z hamulcami obręczowymi, np. do jazdy na czas oraz 2×12 z hydraulicznymi tarczówkami. Oprócz tego możliwe jest 1×12 z zębatką i przerzutką MTB z serii AXS (tryb 10-50). Korby mogą być też wyposażone w zintegrowany miernik mocy.

 

Sram Red eTap AXS

 

Sram Red eTap AXS

 

Sram Red eTap AXS

 

 

Detale techniczne Sram Red eTap AXS

To, co się zmienia, najłatwiej pokazać na zdjęciach. A zmienia się wszystko. W gruncie rzeczy nowa grupa jest kompatybilna tylko z komponentami z własnego ekosystemu. Większa ilość przełożeń sprawia, że zmieniła się odległość między zębatkami, inny – czytaj węższy – jest łańcuch, itd. Ba, zmienia się też wielkość zębatek i ilość zębów w koronkach.

 

Sram Red eTap AXS

 

Jedna przerzutka przednia ogarniająca wszystkie warianty koronek, konstrukcja YAW, ustawiająca się wraz z linią łańcucha.

 

Sram Red eTap AXS

 

Przerzutka tylna obsługująca 12 przełożeń, z wewnętrznym tłumikiem drgań z olejem (!), co ma powodować wyjątkowo cichą pracę. Przerzutka pracuje zarówno z napędami 1×12, jak i 2×12

 

Sram Red eTap AXS

 

Korba z dwoma tarczami ma „zmniejszone” zębatki, tak by dopasować do trybów, które zaczynają się już od 10 ząbków. Tu wariant średni, odpowiednik kompaktu – 48/35 z.

 

Sram Red eTap AXS

 

Łańcuch Flattop jest nie tylko węższy, ma też być ciuchy. Sprawdzimy!

 

Sram Red eTap AXS

 

Tryb ma 12 przełożeń, ale co istotne, zaczyna się od jeszcze mniejszej niż dotąd zębatki, ma teraz ona 10 ząbków. Tryb wymaga nowego sprzęgła XDR, które jest szersze niż XD.

 

Sram Red eTap AXS

 

Wszystkie środki suportu to… standard DUB, czyli pasujący tylko do korb Srama, jeśli chodzi o średnicę osi (29,99 mm), ale też do standardowych muf. Inne środki suportu nie pasują.

 

Sram Red eTap AXS

 

Łańcuch Flattop ma puste sworznie, ale też i wymaga specjalnej spinki

 

Sram Red eTap AXS

 

Przerzutka przednia została zoptymalizowana pod kątem użycia z szerszymi oponami i obręczami.

 

Sram Red eTap AXS

 

Do ustawiania charakterystyki pracy całego systemu służy aplikacja (systemy iOS i Android), dzięki której można indywidualnie zmieniać np. sekwencję zmian biegów zgodnie z preferencjami, ale też dokonywać update oprogramowania i kontrolować, czy wszystkie elementy są sprawne. Manetki to nadal oczywiście eTap, komunikujące się z resztą systemu bezprzewodowo. Z telefonem całość łączy się przez Bluetooth, z komputerkami przez ANT+.

 

Sram Red eTap AXS

 

Sram Red eTap AXS

 

Sram Red eTap AXS

 

Sram Red eTap AXS 

 

Nowa grupa może być uzupełniona o hamulce ze zmodyfikowanymi tarczami, zoptymalizowane do użytku na szosie. Dostępna też jest wersja mocowana na wielowpust Centerlock.

 

Ceny, wersje i wagi

Cen polskich jeszcze nie znamy, ale…. za nowość trzeba płacić. Za to dopłaty do mierników mocy są niewielkie.

Sram Red eTap AXS Sram Red eTap AXS Sram Red eTap AXS

 

Info: sram.com

 

Zainteresowani wersją MTB AXS? Wszystkie detale znajdziecie tutaj

 

 

Informacje o autorze

Autor tekstu: Grzegorz Radziwonowski

Zdjęcia: Sram

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »