Czym różni się przełajówka od gravela?

Choć gravelbike’i to teoretycznie nowy gatunek, klasyczne przełajówki nie zasypiają gruszek w popiele i ewoluują. Podstawową różnicą między nimi pozostała jedynie geometria, no i przełożenia, bo rozwiązania techniczne są te same. I choć w Pucharze Świata nadal będziemy mogli zobaczyć rowery na starych, dobrych cantileverach, jest to gatunek zdecydowanie wymierający. Praktycznie wszystkie nowe konstrukcje, takie jak Trek Crockett, wyposażone są w hamulce tarczowe. Konsekwentnie pojawiają się też i osie sztywne w piastach, szczególnie z przodu. Co ciekawe, dużo dzieje się w dziedzinie napędu. Obok Shimano Di2, cenionego za bezobsługowość (kochają je mechanicy zawodowców, którzy w końcu nie muszą wymieniać pancerzy i linek po każdym wyścigu), najnowszy krzyk mody to napędy Srama 1×11. Po Force1, zaprezentowanym w ubiegłym sezonie, kolejnym wariantem jest Rival1, czyli budżetowa wersja rozwiązania. Na nim właśnie złożyliśmy nasz rower. Wystarczy właściwie dobrać przełożenia, z myślą o ściganiu, założyć lekkie koła (w naszym przypadku jest to para Aeolus 3 D3 TLR Disc Bontragera z karbonowymi obręczami) i już można ruszać w teren! 
 

A co, jeśli ściganie się znudzi? Kilka modyfikacji, np. szerokie opony szosowe oraz podniesienie kierownicy, i gravelbike gotowy!

 

Rower przełajowy gotowy do ścigania – hydrauliczne hamulce, napęd 1×11 i koła na oponach bezdętkowych

 

Długi mostek już jest, kolumna podkładek pozwala na dobranie pozycji, włącznie z supersportową


 

Oś 15 mm usztywnia przód roweru, sprawdza się w parze z hamulcami tarczowymi

Przerzutka tylna Rival1 może obsługiwać tryby do 42 z, tu wariant optymalny do przełajów 11-36 z

 

Manetki Rival 1 kryją w sobie hydraulikę hamulców

 

 

Pojedyncza tarcza z przodu ma specjalny kształt zębów zapobiegający spadaniu łańcucha

 

 

W tym egzemplarzu użyto lekkich karbonowych kół Bontragera Aeolus 3 TPL i bezdętkowych opon

Informacje o autorze

Autor tekstu:

Zdjęcia:

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »