Początek nowej ery Fulcrum Speed 42 i 57

Nowe koła Fulcrum Speed 42 i 57 mają stanowić marki początek nowej ery dla marki. Speed 42 i 57 stanowią zwieńczenie procesu obejmującego ponad 4000 godzin testów w tunelu aerodynamicznym, laboratorium i na szosach. Przetestowano siedem wersji obręczy w różnych konfiguracjach, aby uzyskać najlepsze osiągi pod względem aerodynamiki, oporów toczenia, lekkości i prowadzenia, bez uszczerbku dla bezpieczeństwa. Koła poznaliśmy dokładnie na przedpremierowej prezentacji we Włoszech, na modelu 42 mogliśmy też jeździć.

Ma być to ewolucja bez kompromisów – nowe obręcze (wyższe, szersze, lżejsze i bardziej aerodynamiczne), nowe piasty i nowe szprychy tworzą system kół, który waży 1410 gramów dla wersji 42 mm i 1495 gramów dla wersji 57 mm. 

Grafika również została całkowicie przeprojektowana i odzwierciedla nową tożsamość marki, kryjącą się pod hasłem Form Function Fulcrum. Minimalistyczny design zawiera nowe ikony, które dostarczają wszystkich informacji technicznych o produkcie.

SPECYFIKACJA TECHNICZNA

Obręcze

Nowe koła Speed są dostępne w dwóch wersjach, z profilami 42 mm i 57 mm, które zastępują poprzednie rozmiary 40 mm i 55 mm, a szerokość wewnętrzna obręczy została zwiększona z 19 mm do 23 mm.

Nowe szersze felgi w połączeniu z oponami 28 mm zapewniają – jak zapewnia firma – „poziom wydajności bez kompromisów, przy optymalnej „penetracji” aerodynamicznej, oporze toczenia i komforcie”. Fulcrum podaje, że średnia przewaga aerodynamiczna, mierzona w tunelu aerodynamicznym przy wietrze wiejącym z przodu, została zwiększona o 10% w porównaniu do felgi o wewnętrznej szerokości felgi 19 mm.

Pomimo wyższego profilu, znacznie poprawiono prowadzenie. Firma Fulcrum przeprowadziła specjalny projekt badawczy, aby zdefiniować wzór uwzględniający energię rozpraszaną przez koło podczas zmian kierunku oraz odkształcenie zginające w oparciu o przechylenie i nachylenie. Zmierzone dane potwierdziły, że nowy Speed odnotował poprawę aż o 17% w porównaniu do poprzedniej generacji.

Wewnętrzny kanał obręczy nie posiada żadnych otworów dzięki technologii montażu MOMAG, która pozwala na uzyskanie obręczy bezdętkowej 2-WAY FIT , bez konieczności stosowania taśmy na obręcz, a obecność tradycyjnego haka zapewnia maksymalną kompatybilność ze wszystkimi oponami na rynku oraz maksymalne bezpieczeństwo.


OPONA + BUTYLOWA DĘTKA WEWNĘTRZNAOPONA + DĘTKA TPUTUBELESS
OPORY TOCZENIA++++++++++
KOMFORT+++++++++++
LEKKOŚĆ+++++++++
ŁATWOŚĆ UŻYCIA+++++++++

Tabela porównująca osiągi systemów opon kompatybilnych z Speed.

Brak otworów w kanaleobręczy pozwala zachować tę samą sztywność na całym obwodzie i uzyskać większą odporność na uderzenia. Pomagają w tym również otwory na nyple, które powstają w formie, bez konieczności wiercenia felgi jak w przypadku tradycyjnych kół, co osłabia konstrukcję przecinając włókno węglowe. 

Obręcz jest zbudowana z żywic i włókien wykonanych zgodnie ze specyfikacjami Fulcrum, gdzie w przeciwieństwie do poprzednich wersji używamy nowej mieszanki kompozytowej FF100 (włókna jednokierunkowe o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie) dla Speed 42 i 57. Dzięki licznym eksperymentom uzyskano mieszankę włókien, która wraz z ich prawidłowym ułożeniem i precyzyjną kontrolą żywicy pozwala stworzyć produkt zachowujący odpowiednią elastyczność w terenie i doskonałe wrażenia z jazdy, jak zapewnia firma.

Ponadto zastosowano opatentowany system DRSC ™ (Directional Rim-Spoke Coupling). Specjalny wspornik z tworzywa sztucznego jest zatopiony w karbonie, pomiędzy nyplami a obręczą, aby zapewnić większą sztywność i trwałość systemu, rozkładając naprężenia nypla na większym obszarze bardziej równomiernie i unikając potencjalnej korozji galwanicznej. 

Wewnętrzne wykończenie kanału uzyskano w technologii C-LUX, obręcz jest polerowana by zapewnić łatwy montaż oraz osadzenia opony, natomiast zewnętrzne wykończenie felgi uzyskano w technologii DIMF (Direct Inmold Matt Finish), która ma matowe wykończenie. Rezultatem jest powierzchnia, która odsłania precyzyjny układ włókien znajdujących się pod spodem, na której nowa grafika produktu jest nakładana laserowo bezpośrednio na włókno, wraz z nowymi ultracienkimi metalowymi etykietami.  

Szprychy

W Speed 42 i 57 zastosowano 24 aerodynamiczne płaskie szprychy Ø 2/1,6/2 mm i 2/1,7/2 mm, zaprojektowane specjalnie dla tego koła i splecione z systemem Two-to-One, który podwaja szprychy w obszarach narażonych na większe obciążenia mechaniczne, aby zapobiec rozpraszaniu energii i kontrować siłę skrętną. Dlatego przednie koło ma 16 szprych po stronie tarczy i 8 po drugiej stronie, podczas gdy tylne koło jest zbudowane w odwrotny sposób. Ta specyficzna konstrukcja w połączeniu z prezycyjnym napięciem szprych zapewnia kołom sztywność skrętną niezbędną do zapewnienia maksymalnego przeniesienia mocy. Biorąc pod uwagę odkształcenie zginające i odkształcenie skrętne, nowy Speed osiąga 10% poprawę w porównaniu do poprzedniej generacji, jak podaje firma. 

Szprychy są idealnie dopasowane pomiędzy piastą a obręczą, dzięki czemu nigdy się nie stykają, co poprawia wydajność i wydłuża żywotność koła. Jest to jeden z kluczowych punktów filozofii produktów Fulcrum, która dotyczy wszystkich kół. 

Piasty

Piasty zostały całkowicie przeprojektowane, aby pomieścić bardziej precyzyjny i lżejszy mechanizm sprzęgła niż w poprzedniej wersji .

Rozmiar kołnierzy został zmniejszony o 40%, a korpusu centralnego o 10% w porównaniu z poprzednią generacją, co zapewniło kołu większy wytrzymałość przy niższym oporze aerodynamicznym, bez uszczerbku dla sztywności skrętnej.

Łożyska stosowane w Speed 42 i 57 mają kształt konusa i stożka i wykorzystują system USB ™ (łożyska Ceramic Ultra Smooth Bearings ).

W układzie piasty zastosowano oś z aluminium lotniczego, która umożliwia konstrukcję o wysoką precyzji, gwarantując wydajność i trwałość.

Koła Fulcrum są przeznaczone do określonego zastosowania i funkcji i dlatego nie zawierają dodatkowych adapterów do stosowania z osią, co często można znaleźć w innych produktach. Zapewnia to wyjątkowo solidny system, który zawsze działa.

System zapadkowy sprzęgła został wzmocniony i powiększony, tak że obecnie mieści 36 zębów. Koło jest dostępne z wolnobiegami Campagnolo N3W, Shimano HG i Sram XDR. 

Wagi i ceny

1410 g SPEED 42

1495 g SPEED 57

KOMBO 42/57 1460 g

SPEED 42 (dostępna od razu po premierze)

2265,00 € (HG11), 2.264,00 € (XDR), 2.265,00 € (N3W)

SPEED 57 (dostępny od czerwca 2023 r.)

2265,00 € (HG11), 2.264,00 € (XDR), 2.265,00 € (N3W)

Wrażenia z jazdy

Trudno kilkadziesiąt kilometrów na rowerze nazwać testem, ale fakt, że była to pofalowana Toskania pozwala podzielić się wrażeniami. Moja para testowa Speed 42 została założona do Colnago C68 i obuta w bezdętkowe opony Pirelli P-Zero o szerokości 28 mm.

Fulcrum Speed 42 to niewątpliwie dobrze wykonana para kół, o bardzo wysokiej jakości, Są lekkie jak piórko, gdy są podnoszone w ręce, a także, co najważniejsze, gdy są na rowerze i się toczą. Pomimo poprawionej aerodynamiki dzięki wyższym obręczom, koła bardzo dobrze radzą sobie przy bocznym wietrze. Nasza runda przez Massa Marittima, zanim docieraliśmy do głównego podjazdu, prowadziła przez kilka kilometrów płaskiego, odsłoniętego asfaltu, co pozwoliło ocenić ich zachowanie w różnych sytuacjach „drogowych”

Następnie dwa długie podjazdy pod rząd pozwoliły stwierdzić, że koła są szybkie, a do tego obręcze są sztywne i nie pracują na boki, gdy próbowałem pokonywać szybciej wzniesienia, zrywając się z siodełka i przenosząc ciężar ciała nad przód roweru.

Finalny zjazd w wysoko wypiętrzonego wzgórza, na którym znajduje się Massa Marittima pozwolił cieszyć się stabllnością, jaką dają wyższe koła. W rowerze takim jak Colnago C68 to tym bardziej cenne, że ten jak przystało na wyścigówkę, bardzo lubi skręcać, więc pewne koła to skarb.

Generalnie rzecz ujmując zarówno pod względem własności jezdnych idealnie pasowały do włoskiego, kultowego roweru, zarówno z punktu widzenia lekkości toczenia się, z jedwabistą pracą ceramicznych łożysk, jak i szlachetnym wykończeniem. A cena? Premium! Jeśłi tylko jednak kogoś stać – tak jak na Colnago C68 – na pewno będzie zadowolony.

Info: fulcrumwheels.com

Informacje o autorze

Autor tekstu: Grzegorz Radziwonowski

Zdjęcia: Mirrormedia.art, Rupert Fowler

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »