Cadex przedstawia nowe koła 50 Ultra Disc

Cadex Cycling, marka komponentów premium Giant Bicycles, zaprezentowała oficjalnie swój nowy zestaw kół 50 Ultra Disc oraz opony Cadex Aero Tubeless. Nowe propozycje łączą w sobie to, co Cadex opisuje jako „czystą prędkość, gdziekolwiek jeździsz”. Po raz pierwszy widziany w nowym Giancie Propel zawodników Team BikeExchange podczas Tour de France, zestaw 50 Ultra Disc ma być wszechstronnym zestawem szosowym, który uzupełnia istniejące modele 36, 42 i 65.

Koła Cadex 50 Ultra Disc

Jak zwykle w przypadku premiery produktów Cadexa nowy koła 50 Ultra Disc posiada imponująco brzmiącą listę cech.

Opierając się na doświadczeniach wprowadzonych do płytszej 36-tki, zaprezentowanej w zeszłym roku, nowa obręcz o głębokości 50 mm posiada 22,4 mm szerokości wewnętrznej i 30 mm szerokości zewnętrznej. Cadex twierdzi, że szersze łoże opony tworzy bardziej okrągły kształt lepiej wspierający oponę, poprawiający przyczepność i prowadzenie. Ponadto Cadex twierdzi, że szersza obręcz została zoptymalizowana do opon o dużej objętości i zaprojektowana tak, aby płynnie łączyć się z bokami opony, co poprawia właściwości aerodynamiczne całego systemu, jednocześnie zmniejszając opór toczenia w stosunku do węższych opon przy wyższym ciśnieniu powietrza. Cadex podkreśla również lepszą wydajność aerodynamiczną nowego zestawu, w połączeniu z niezwykle niską wagą i wyjątkowo wysoką sztywnością.

Podczas gdy nowa obręcz aero to jedno, prawdopodobnie najbardziej uderzającym wizualnym aspektem nowych kół są nowe szprychy Super Aero z włókna węglowego. Podobnie jak w przypadku kół z najwyższej półki, szprychy te przyczyniają się do poprawy właściwości aerodynamicznych kół, ale są również kluczowym elementem wpływającym na inne cechy użytkowe.

W porównaniu z dotychczasowymi szprychami Cadexa z włókna węglowego, nowe szprychy Super Aero posiadają szerszy profil łopatek, aby skuteczniej przecinać powietrze, jednocześnie pozostając bardzo lekkie i sztywne. Pomimo zwiększonego profilu aerodynamicznego Cadex twierdzi, że nowe szprychy nadal oferują lepszą stabilność przy bocznym wietrze.

Szprychy Super Aero posiadają te same aluminiowe końcówki, które Cadex stosuje obecnie w standardowych szprychach Aero, więc nadal można je serwisować i wymieniać.

Szprychy są przymocowane do nowych piast Cadex R3-C40 Aero. Cadex twierdzi, że jego nowa piasta zmniejsza straty aerodynamiczne, ale czekamy na odpowiedź, jak bardzo piasta poprawia aerodynamikę koła. Hybrydowe łożyska ceramiczne są również standardem i podczas gdy ogólnie mechanizm sprzęgła wygląda podobnie do innych piast Cadexa, liczba zębów zapadki została nieznacznie zmniejszona z 60 do 40 zębów (prawdopodobnie w celu zmniejszenia tarcia).

Nowy zestaw 50 Ultra Disc waży imponujące 1349 gramów i będzie dostępny już wkrótce, a para kół będzie kosztować równowartość 3500 USD.

Nowa opona bezdętkowa Aero

Wraz z nowym zestawem kół 50 Ultra Disc dostęĻna jest nowa bezdętkowa opona Cadex Aero, która ma oferować zmniejszony opór toczenia wraz z zaletami aerodynamicznymi.

Cadex nie jest pierwszym, który próbuje swoich sił w oponach szosowych aero – Zipp oferował swoje opony Tangente już w 2007 roku.

Opierając się na szeroko zakrojonej analizie CFD i testach w tunelu aerodynamicznym, Cadex wbrał wysoki i owalny profil opony, z cieńszymi ścianami bocznymi, aby stworzyć coś, co Cadex opisuje jako „bardziej opływowy, bezproblemowy interfejs do obręczy aero bez haków”.

Jeśli chodzi o bieżnik, opona Aero jest wyposażona w nową mieszankę RR-A na bazie krzemionki oraz wzór bieżnika z lamelami na bokach, co ma obniżyć opór toczenia o 15%, przy jednoczesnej poprawie przyczepności na zakrętach zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Nowa opona zawiera również pasek chroniący przed przebiciem Race Shield firmy Cadex oraz istniejącą nylonową osłonę o grubości 170 TPI.

Przy masie 290 gramów na oponę, Aero Tubeless nie jest najlżejszą oponą na rynku, ważąc o 40 gramów więcej niż Continental GP5000 S TR. Jeśli jednak informacje o oporze toczenia i aerodynamice podawane przez Cadex okażą się prawdziwe, dodatkowa waga nie będzie miała aż takiego znaczenia.

Prawdopodobnie w imię aerodynamiki nowa opona jest dostępna tylko w szerokości 25 mm. Cadex sugeruje, że nowe opony powinny być dostępne już wkrótce w cenie 100 USD

Czas na testy!

Nowa kombinacja kół i opon Cadex’a są obiecujące, ale nie mieliśmy możliwości ich jeszcze przetestować. W tzw. międzyczasie Cadex przedstawił szereg danych z testów aero, które potwierdzają ich twierdzenia dotyczące zarówno nowych kół jak i opon.

Cadex przeprowadził cztery rundy testów, z których każda porównywała nowe koła i opony z wybranymi, wiodącymi w branży konkurentami. Pierwszy i drugi protokół testowy został przeprowadzony z użyciem samych kół i opon, bez roweru i kolarza, natomiast trzeci i czwarty protokół testowy został przeprowadzony z użyciem kompletnego roweru i manekina Giant „Grischa 2”. We wszystkich testach prędkość wiatru i prędkość kół ustalono na 40 km/h, a kąty odchylenia mierzono w zakresie od +20° do -20°.

W testach porównano nowe koła Cadex 50 Ultra Disc z Enve SES 5.6, poprzednią generacją Zipp 454 NSW, DT Swiss 50 Arc 1100 i Roval Rapide CLX. Wśród testowanych opon znalazły się wspomniane wcześniej nowe Aero Tubeless, a także Cadex Race 25c, Continental GP5000 25c, Specialized S-Works Turbo 26c i Vittoria Corsa TLR 25c. Wreszcie podczas testów kompletnych rowerów testerzy używali Gianta Propel Advanced SL Disc, Specializeda Tarmaca SL7, Canyona Aeroad CFR Disc i Cervelo S5.

W pierwszym teście testerzy sparowali wszystkie koła z nowymi oponami bezdętkowymi Aero, co według Cadexa pomogło zmierzyć wydajność aero każdego koła. W testach Cadexa nowy zestaw kół 50 Ultra okazał się najszybszy, ale różnice były wyjątkowo małe. W rzeczywistości testy wykazały mniej niż jeden wat różnicy pomiędzy nowymi i obecnymi kołami Cadex, Enve, Roval i DT Swiss, podczas gdy poprzednia generacja Zipp 454 NSW testowa była o 1,21 wata wolniejsza.

W drugim teście zastosowano nowe koła 50 Ultra Disc z nową oponą Aero firmy Cadex, podczas gdy inne koła korzystały z wyboru innych opon. W tym przypadku różnice były większe, z 5,5-watową różnicą pomiędzy najwyżej ocenionym Cadexem a Enve i Vittorią, które zajęły piąte miejsce. Podczas gdy drugi test przyniósł kolejne zwycięstwo Cadexa, losowy dobór kół i opon nie potwierdza w pełni, czy para Cadex jest naprawdę szybka, czy też inne pary opon i kół są po prostu mniej optymalne dla siebie.

W trzecim protokole testowym koła testowe zostały sparowane z tymi samymi kombinacjami opon, co w drugim teście i zamontowane na rowerze Giant Propel Advanced SL Disc. Po raz kolejny Cadex 50 Ultra Disc z oponami Cadex Aero 25c okazał się zwycięzcą, z różnicą 4 W od pierwszego do ostatniego miejsca. Test sprawdzał również stabilność przy bocznym wietrze dla każdej kombinacji kół i opon z dodatkowym obciążeniem bocznym mierzonym w niutonach. Co ciekawe, nowe 50 Ultra Discs zajęły w tym teście trzecie miejsce, za Rovalem i Enve.

Wreszcie, czwarty test sprawdzał, jak nowe koła 50 Ultra Disc radzą sobie na wiodących rowerach wyścigowych w porównaniu z tymi samymi kombinacjami kół i opon, które są dostępne na rynku. Ponownie, nowe koła 50 Ultra Disc okazały się najszybsze we wszystkich rowerach w porównaniu z różnymi ustawieniami opon i kół testowanych w tych samych rowerach.

Info: cadex-cycling.com

Informacje o autorze

Autor tekstu: Grzegorz Radziwonowski

Zdjęcia: Cadex

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »