„To zmienia wszystko”: z tym hasłem SRAM wprowadza na rynek swój nowy bezprzewodowy kompletny zestaw Rival eTap AXS. W cenie od od 1228 euro otrzymujemy obiecujący zestaw funkcji, z którymi amerykański producent chce rzucić wyzwanie Shimano. Przyjrzeliśmy się z bliska grupie przed premierą rynkową i odpowiadamy na najważniejsze pytania. Jedną z ciekawostek jest przystępny cenowo miernik mocy
![](https://etnh.magazynbike.pl/wp-content/uploads/2021/04/RD-RIV-E-D1_c_3q-760x760.png)
Co nowego?
Po dwóch topowych grupach Red i Force SRAM po raz pierwszy postawił na transmisję bezprzewodową w modelu Rival. Amerykański producent oferuje bezprzewodowy system zmiany przełożeń z innowacyjnymi przełożeniami, zintegrowanym pomiarem mocy oraz łącznością AXS i opiera się na tych samych siłownikach, bateriach i technologii bezprzewodowej, co w dwóch droższych zestawach. Oprócz mniejszych dźwigni zmiany biegów szczególnie intrygujący jest wbudowany w oś korby miernik mocy Quarq. W porównaniu z poprzednimi systemami zmiany biegów konkurencji większy zakres przełożeń powinien również zapewnić większą elastyczność całego napędu. Cała grupa ma być dostępna w sklepach od 15 kwietnia. Specialized (w rowerze Roubaix), Storck (w rowerze Aerfast3) i Orbea (w rowerze Orca M31e Team) to pierwsi producenci, którzy wyposażyli swoje rowery w Rival eTap AXS.
![](https://etnh.magazynbike.pl/wp-content/uploads/2021/04/FD-RIV-E-D1_c_Side-760x760.png)
Dla kogo przeznaczony jest Rival eTap AXS?
Ci, którzy już jeżdżą elektronicznie z napędem Shimano Ultegra Di2 i są otwarci na nowinki techniczne, prawdopodobnie zainteresują się także SRAMem Rival eTap AXS. Zwłaszcza, że integracja miernika mocy nigdy nie była łatwiejsza, a przede wszystkim tańsza niż u amerykańskiego producenta. Ponieważ korpus maneteki został zmniejszony, również kolarze o mniejszych dłoniach czują się bardziej komfortowo. Sam SRAM wymienia kolarzy w przedziale od 150 do 250 W jako grupę docelową. Dla ambitnych zawodników grupa średniej klasy jest mniej odpowiednia, między innymi ze względu na wysoką wagę i brak możliwości konfiguracji z dużymi zębatkami 50/37 z.
![](https://etnh.magazynbike.pl/wp-content/uploads/2021/04/ED-RIV-D1_c_Lever_Right_3q-760x760.png)
Jakie są największe różnice w stosunku do Force eTap i Red eTap?
W przeciwieństwie do Force eTap i Red eTap wiele elementów Rival eTap jest wykonanych z aluminium, a nie z karbonu – w końcu niska cena wyjściowa musi być jakoś osiągnięta. Zamiast tłumika drgań w przerzutce tylnej zastosowano konwencjonalne sprzęgło sprężynowe. Zestaw Rival musi również pójść na ustępstwa, jeśli chodzi o miernik mocy. Podczas gdy Red i Force mierzą moc w pająku korby i dzięki temu można podawać bardziej precyzyjne dane, pomiar Rivala opiera się „tylko” na lewej osi korby. Nowa kompletna grupa nie jest też dla fetyszystów wagi. Przede wszystkim różnica w stosunku do największego konkurenta, czyli Ultegry Di2 od Shimano, jest ogromna, z dodatkową wagą wynoszącą prawie 500 gramów. Różnica w stosunku do Force eTap AXS nie jest tak wyraźna i wynosi 250 gramów na plusie.
![](https://etnh.magazynbike.pl/wp-content/uploads/2021/04/006118593006-FC-RIVAL-D1-DUB-1725-4633-c-Side-760x760.png)
Ile powinien kosztować zestaw grupowy średniej klasy?
Rival eTap AXS jest dostępny w wersji pojedynczej bez miernika mocy za 1228 euro. Wersja 2x bez miernika mocy kosztuje 1463 euro. Dla porównania: za Shimano Ultegra Di2 lub Force eTap AXS trzeba obecnie zapłacić w sklepach internetowych około 2000 euro – to ogromna różnica w cenie, wynosząca około 500 euro.
![](https://etnh.magazynbike.pl/wp-content/uploads/2021/04/003018286002-PM-RIVAL-AXS-D1-DUB-WIDE-1725-4330-d-NDS-3q-760x760.png)
Ile kilometrów można przejechać na jednym ładowaniu akumulatora?
Rival eTap AXS powinien wytrzymać około 60 godzin jazdy na pełnym ładowaniu i według producenta ponad 1000 kilometrów. Ponownie, warto porównać: w teście długodystansowym TOUR przejechaliśmy około dwa razy więcej z elektrycznymi przerzutkami Shimano, a 1400 kilometrów z Force eTap AXS. Aby naładować akumulator, należy zdjąć go z przerzutki tylnej/przerzutki przedniej. W ciągu godziny akumulator powinien być ponownie pełny.
![](https://etnh.magazynbike.pl/wp-content/uploads/2021/04/003018285006-PM-RIVAL-AXS-D1-DUB-1725-4633-c-Side-760x760.png)
Czy Rival eTap AXS nadaje się tylko do rowerów szosowych?
Nie! Standardowa przerzutka przednia pozwala na szerokość tylnej opony do 42 milimetrów (dla 28 cali), z opcjonalnymi korbami „Wide” (podwójnymi i pojedynczymi) możliwe jest uzyskanie szerokości ponad 45 milimetrów – nie jest to dostępne u żadnego innego producenta. Dzięki temu nowy zestaw idealnie nadaje się również do rowerów gravel lub CX.
![](https://etnh.magazynbike.pl/wp-content/uploads/2021/04/002418104000-CS-XG-1250-D1-1030-c-Back-760x760.png)
Co jeszcze oferuje nowy zestaw Rival AXS?
Dzięki bezpłatnej aplikacji na urządzenia z systemem iOS i Android można m.in. spersonalizować ustawienia zmiany biegów lub zaktualizować komponenty. SRAM zaznacza, że kompletna grupa Rival jest w pełni funkcjonalna nawet bez smartfona i aplikacji mobilnej, jednak aktualizacje oprogramowania sprzętowego lub opcje personalizacji wymagają aplikacji. Obsługiwane są również najpopularniejsze komputery rowerowe jak Garmin i Wahoo
Wagi poszczególnych części
Waga komponentu
przerzutka tylna 351 g
przerzutka przednia 182 g
Korba 46/33 z miernikiem mocy 888 g
Manetki 491 g
Zaciski hamulcowe, para 234 g
Tarcze hamulcowe, para 320 g
Zestaw zębatek 10-30 282 g
łańcuch 239 g
Ceny
2x z miernikiem mocy: 1688 Euro
2x bez miernika mocy: 1463 Euro
1x z miernikiem mocy: 1453 Euro
1x bez miernika mocy: 1228 Euro
Przełożenia korby
2-biegowa (standardowa): 48/35 lub 46/33 zębów
2-biegowa (Wide): 43/30 zębów
1-biegowa (Wide): 38 do 46 zębów
Kasety:10-30 i 10-36 zębów
Długości korb: 160/165/170/172,5/175 milimetrów