Trek Farley EX 9.8 dlaczego?
O karbonowym Farleyu EX, który uzupełnia swoją pełną amortyzacją linię sztywnych fatbike’ów Treka, dowiedzieliśmy się pierwszy raz w kwietniu tego roku. Śmiało można mówić o nim jako o spełnieniu marzeń każdego fana najszerszych opon, chociaż faktycznie najszerszymi na rynku nie są. Trek postawił dość nietypowo na koła 27,5 cala, podczas gdy typowy fatbike korzysta z obręczy w znajomo brzmiącym rozmiarze 26 cali. W związku z tym szerokość opon wynosi 3,8 cala, nawet nie cal więcej niż w kołach 27,5+ i o cal mniej, niż proponuje większość konkurencji. Ten prosty zabieg pozwolił na zmniejszenie masy opony, co przy dodatkowej konwersji na tubeless sprawia, że koła Farleya EX są wyjątkowo lekkie. W zasadzie to właśnie one grają w nim pierwsze skrzypce. Bardzo lekkie, karbonowe obręcze o szerokości 80 mm i niespełna czterocalowe opony Bontragera mają wszelkie cechy fatowych kół, rozpędzają się za to lepiej niż koła w niejednym rowerze enduro. Kluczem do utrzymania wagi na niskim poziomie było… jeszcze więcej karbonu. Poza obręczami i ramą, a właściwie jej przednim trójkątem, który wykonano z kompozytów, z karbonu mamy jeszcze kierownicę i korby. Lekki kokpit o szerokości 750 mm i średnicy montażowej 35 mm jest bardzo sztywny i pozwała w pełni i z łatwością zapanować nad ogromną przyczepnością przodu. To bardzo ważne, bo szeroka opona, z agresywnym bieżnikiem i niskim ciśnieniem, wgryza się w każdy rodzaj podłoża. Sprawdzaliśmy go nawet na grząskim piasku, który na Farleyu nie zrobił najmniejszego wrażenia. Z powodu własnej amortyzacji opon zawieszenie ustawiamy zawsze mocniej stłumione – nie ma sensu potęgowanie wrażenia odbijania się od przeszkód i „pompowania” całego roweru. Po 120 mm skoku dla każdego z kół to naprawdę sporo. Kąt główki 68,8 stopnia może wydawać się dużą wartością, jednak z realnie olbrzymią powierzchnią kontaktową opony z gruntem parametr „trail” widelca jest większy niż w zwykłym Fuelu EX o podobnym skoku i bardziej płaskim kącie. Farley EX, jak każdy fatbike, ma tendencję do rozjeżdżania szlaków – ignoruje drobne przeszkody w sposób całkowity, o średnich czasem coś wspomni, a duże, typu wystające kamienie i odkryte korzenie, stara się ukryć w zawieszeniu. Skoro o zawieszeniu mowa, cały tył to dobrze znany system Treka Full Floater, z pływającym tłumikiem i jedną z osi obrotu w osi tylnego koła.
Osprzęt
W osprzęcie, poza komponentami Bontragera, siostrzanej marki Treka, znajdziemy napęd 1×11 w wykonaniu elementów Srama X1 i X01, wspomaganych hamulcami Guide RS. Do tego dostajemy seryjnie sztycę opuszczaną Drop Line, też Bontragera, co czyni Farleya gotowym do jazdy i poza konwersją na tubeless nie ma sensu zmieniać choćby jednego elementu. Wyrzucenie dętek pozwala zejść z jego wagą poniżej magicznej granicy 14 kg i odkryć dodatkowe rezerwy zwinności. Tak, zwinności, bo Farley skutecznie zamiata grubymi oponami granicę między tym, co jest fat, a tym, co jeszcze jest Plus.
Podsumowanie
Podsumowując, to bardzo skuteczny, niezwykle efektowny i efektywny w terenie fatbike, który udowadnia, że jazda na grubych oponach niekoniecznie wymaga użycia wspomagania elektrycznego. Odpowiednio wytrenowani riderzy pojadą nim w znajome szlaki i odkryją je na nowo, nie odstając przy tym na podjazdach od grupy na zwykłych rowerach, a początkujący, z głębokim portfelem, dostaną cierpliwego nauczyciela i rower absolutnie multisezonowy. Bo brew powszechnej opinii dobrym fatbikiem można jeździć nie tylko po śniegu i grząskich nawierzchniach, a Farley EX 9.8 jest na to żywym dowodem.
Materiał/rozmiar: karbon, aluminium/15,5”; 17,5”; 19,5”; 21,5”
Cena: 23 999 zł
Masa bez pedałów: 14,4 kg
Widelec: Rock Shox Bluto RL 120 mm
Tłumik: Fox Float EVOL Re:aktiv
Korba/napęd: Race Face Next/Sram X1/X01, 1×11
Przełożenia/szerokość kierownicy: 30, 10-42/750 mm
Hamulce/rozmiar tarczy: Sram Guide RS/180/180 mm
Koła: Trek Wampa Carbon 80 15×150 mm/12×197 mm, opony Bontrager Hodag 27,5×3,8
Geometria (dla rozmiaru 17,5″)
Górna rura: 603 mm
główka: 105 mm
kąt główki: 68,8 stopni
baza kół: 1148 mm
wysokość suportu: 352 mm
tylne widełki: 443 mm
kąt sztycy: 73,8 stopnie
długość rury podsiodłowej: 420 mm
Farley EX jest bardziej muskularny niż tłusty. Wielkie koła nadal robią duże wrażenie.
Niewiele jest fulli w rodzinie fatbike’ów. Trek nie szukał nowych rozwiązań i postawił na system ABP.
Szerokie na 80 mm obręcze z karbonu decydują o bardzo dobrych, wręcz unikalnych właściwościach jezdnych Farleya.