ULTRA 920 AF

Tak, to jak najbardziej możliwe. A kluczem do sukcesu jest… „niemieckie” podejście do budowy rowerów. To nasi zachodni sąsiedzi wymyślili, że dodanie solidnej ramy z aluminium do osprzętu klasy wyższej pozwoli zbudować dobry i trwały rower. Francuzi pomysł udoskonalili i dołożyli do tego jeszcze własną myśl inżynieryjną – konstrukcję ram i komponentów – zabójcze tabelki excelowskie (służące ostrej kalkulacji) oraz sieć dystrybucji bez pośredników. Całość robi wrażenie, trudno znaleźć tu słabe punkty. Oprócz ramy i napędu pozostałe części są markowe, dotyczy to przede wszystkim kół i opon Mavika, ale też siodła Fizika. Nie znajdziemy ukrytych oszczędności. Rama, choć aluminiowa, może poszczycić się zaawansowanymi rozwiązaniami. Firma mówi o 1400 gramach w rozmiarze M. Warte uwagi są detale, takie jak wewnętrzne prowadzenie pancerzy czy zmienne grubości i profile rur. Z zabiegów technicznych trzeba wymienić przeniesienie hamulca tylnego za środek suportu z widełek podsiodłowych i odchudzenie tych ostatnich. Między widełkami nie ma też poprzeczki, co ma sprawić, że będą lepiej pracować i pochłaniać drgania. Zastosowano też hamulec typu Direct Mount z przodu. Widelec jest karbonowy, rura sterowa z aluminium. Napęd to prawdziwy wół roboczy, odpowiednik Shimano XT w MTB, czyli Ultegra. Korbę kompaktową 50/34 zestawiono z trybem 11–28. To popularna, uniwersalna para. Przyznać trzeba, że cały rower wygląda nowocześnie, a detale wykończenia, typu płynne przejście między widelcem i główką sterową, świadczą o jego dopracowaniu. W skrócie, zgodnie z przewidywaniami, rower jeździ bardzo dobrze, nie wymuszając przy tym zbyt pochylonej pozycji. Dostarczycielami komfortu są pozycja, związana z dość wysoką główką sterową, oraz wygodne siodło Fizika. To ostatnie to zbawienie, bo rama, mimo zabiegów konstrukcyjnych, jest twarda. Nie zmiękcza jej także gruba, aluminiowa sztyca (31,6 mm!) oraz wąskie opony. Odwrotna strona medalu to fakt, że rower precyzyjnie się prowadzi oraz jest sztywny, nie ma się więc wrażenia utraty energii. Na płaskich odcinkach nie czuje się wagi przekraczającej 8 kilogramów, a cały rower jest stabilny. Na szczęście polskie asfalty są coraz lepsze, więc pokonywanie kilometrów nie męczy. Optymizmem napawa też świadomość, że to wyjątkowo korzystny cenowo zakup, który powinien służyć w dłuższej perspektywie czasowej.

Ultegra znana jest ze swojej trwałości, a wariant 6800 działa precyzyjnie niczym brzytwa. Biegi wchodzą precyzyjnie i szybko (to w końcu cała, homogeniczna grupa). Hamulce? Klasa sama w sobie, szczególnie przedni. Tylny nie został zamontowany zbyt szczęśliwie, brudzi się łatwo, trudniej też wypiąć koło. Ultra 920 AF to prawdziwy wół roboczy!

PS Twardo w siodle? Na pierwszy ogień powinny pójść lepsze i szersze opony!

 

 

CENA 5299 zł WAGA 8,43 kg

INFO decathlon.pl

 

Rozmiary S, M, L, XL
Rura podsiodłowa/górna/sterowa 580/564/177,5 mm
Stack/Reach/STR 611/380 mm/1,60
Korba Shimano Ultegra (50/34 z., Press‑Fit)
Hamulce/napęd Shimano Ultegra/Shimano Ultegra
Koła/opony Mavic Cosmic Elite/Mavic Yksion Comp 25C

 

 

Decathlonowi udała się trudna sztuka. Choć rower jest prosty konstrukcyjnie, to przy tym charakterystyczny.

 

GÓRNA RURA To nie takie znów zwykłe aluminium, rury ramy pracochłonnie ukształtowano.

 

LINKI Efektownie rozwiązano prowadzenie linek i pancerzy we wnętrzu ramy.

 

TYLNY WIDELEC Kolejny modny zabieg? „Miniaturyzacja” tylnych widełek niemal do średnicy ołówków. Ma poprawić komfort jazdy.

 

HAMULEC Hamulce typu Direct Mount to najlepszy możliwy wybór, są mocne i łatwe w kontroli.

 

 

Artykuł ukazał się w numerze 6/2017 Magazynu Bike, wydanie elektroniczne dostępne TU

Informacje o autorze

Autor tekstu: Grzegorz Radziwonowski

Zdjęcia: Łukasz Kopaczyński

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »