MERIDA BIG.NINE 5000
Big.Nine to jeden z kilku modeli Meridy z tej serii, opartych na ramie opisanej jako CF3, a ważącej w rozmiarze L (testowanym) niewiele więcej niż 1300 gramów. W parze z dość ciężkim napędem 2×11 (ze względu na większą liczbę elementów zwykle cięższym niż 1×12), ale lekkimi komponentami, takimi jak dodatki z serii Merida Expert CC (typu karbonowa sztyca czy lekkie, aluminiowe obręcze), udało się zbić wagę poniżej 12 kilogramów i to na dętkach.
Rzadko spotykany widelec Manitou jest lekki i prosty w obsłudze.
Także widelec jest dość rozsądny wagowo, bo waży w okolicach 1800 gramów. Ciekawostka? Korba ma małe tarcze 34/24, co w parze z trybem 11–42 pozwala uzyskać bardzo miękkie przełożenia. Także pozycja od razu jest sportowa, z niskim przodem, a seryjne opony Ikon to model uniwersalny, lekko się toczą i pozostają łatwe w kontroli również w błocie. Merida ma wyważoną geometrię z kątem widelca 70 stopni, co sprawia, że łatwo skręca, zupełnie brak jej ociężałości typowej dla niektórych twentyninerów.
Za pewność sterowania odpowiada między innymi sztywna rama.
W parze z lekkimi kołami rower gładko się prowadzi i automatycznie zachęca do rozwijania większych prędkości. Za komfort odpowiada głównie widelec, ale i opony o dużej objętości, bo gruba sztyca jest dość twarda. Widelec nie jest bardzo szybki, ale pozwala na wykorzystanie pełni skoku, gdy przeszkody stają się poważne, ma też sprawnie działającą manetkę blokady z wyrazniej rozdzielonymi dzwigniami. Najsłabszy element to hamulce, wymagające długiego docierania prostych, stalowych tarcz. Polecamy natychmiastowe przejście na system bezdętkowy, rower będzie wówczas lżejszy o kolejne 200–300 gramów!
2×11 Shimano XT z manetkami SLX i małymi zębatkami 34/24 z przodu.
Podsumowanie
Merida Big.Nine to dopracowany model o kompletnym wyposażeniu, który praktycznie w wersji seryjnej może stanąć na starcie peletonu. Ma bardzo szeroki zakres przełożeń i sportową pozycję. Rama jest dość lekka i sztywna. Poza tym rower efektownie wygląda!
Dowiedz się więcej na www.rowerymerida.pl
Przeczytaj również:
Hardtaile do maratonu A.D. 2019
Złoty środek – hardtaile i fulle do ścigania
Raport! Polskie trasy na legalu