ZŁOTY ŚRODEK – Hardtaile i fulle do ścigania

Kto chce, na rower do ścigania może bez problemu wydać ponad 30 tysięcy złotych. W strefie high-end podobne ceny nie są rzadkością, ale pozostają dostępne nielicznym. Zajęliśmy się więc złotym środkiem, rowerami z przedziału cenowego od 16 do 21 tys. złotych. Przetestowaliśmy hardtaile i fulle, które można uznać za zdroworozsądkowe. Czas na podsumowanie testu!



Cena, cena, cena...

 

Jak ważny jest dla was lekki rower? Bardzo? No jasne, w przeciwnym wypadku nie czytalibyście testu rowerów do ścigania. Czy, żeby zaoszczędzić 830 gramów, zainwestowalibyście ponad 10 000 złotych?

Z cenami rowerów do ścigania jest jak z oporem powietrza. Ten wzrasta w postępie geometrycznym. Inaczej mówiąc, im szybciej pedałujemy, tym trudniej nam pokonać niewidzialny wiatr. Po osiągnięciu określonej prędkości trzeba o wiele więcej dołożyć, by niewiele więcej przyspieszyć. I tu wracamy do cen. W porównaniu z testowanymi w Bike 8/18 wyścigowymi fullami zawodników z Pucharu Świata te z aktualnego testu kosztują przeciętnie 12 tysięcy złotych mniej. To bardzo dużo pieniędzy. Oszczędność wagowa wynosi przy tym tylko 830 gramów. Nawet koła, które w decydującym stopniu odpowiadają za łatwość przyspieszania, były w tamtym teście tylko o 145 gramów lżejsze. Jeśli spojrzymy w ten sposób, nasza flota testowa okaże się bardzo dobrym kompromisem ceny i wagi. Teoretycznie. A w praktyce? Na trasę cross country, jako bagaż, zabraliśmy trzy hardtaile i cztery fulle.

 

 

Tańsze opcje, droższych braci

 

Podczas gdy w przypadku fulli sięgnęliśmy do starych znajomych w tańszych wersjach, w przypadku hard-taili mieliśmy większy wybór. I tak do testu trafił Cannondale F‑Si z widelcem Ocho. W przypadku Specializeda Epica mieliśmy już możliwość przetestowania droższego modelu. By sprawdzić, jak rower za 34 400 zł wypada w takim porównaniu, jako wzorzec do testu fulli dołożyliśmy nowiutkiego BMC Fourstroke. BMC, zaprezentowany tuż przed Mistrzostwami Świata w Lenzerheide, czekał z kilkoma interesującymi detalami, takimi jak zintegrowana sztyca teleskopowa czy płaski kąt widelca. Z ceną startuje jednak dopiero od 25 800 złotych, sięgając aż do 43 000 zł w najwyższym wariancie wyposażenia. Canyon Lux i Scott Spark RC nie kosztują przy tym nawet połowy. W przypadku obu rowerów zamówiliśmy pierwotnie droższe wersje, których, niestety, nie dostaliśmy. Problemy z dostępnością nowej grupy XTR Shimano przekreśliły nasze plany. Tylko drogi Fourstroke błyszczał nowym XTR‑em, choć o statusie przedseryjnym. Naszą pulę testową fulli uzupełnił Giant Anthem, wolny od Shimano.

 

Hardtail czy full?

 

W kwestii odwiecznego pytania: hardtail czy full, nasi testerzy nie mieli specjalnych wątpliwości. Usłyszeliśmy: „Siedzę niemal wyłącznie na fullu. Gdy tylko zjadę z szutrów na ścieżki, full jest lepszy”. Nic dziwnego, trasy są coraz bardziej wymagające i niekiedy na sztywniaku trudne do pokonania. „Ma to sens nie tylko na trudnych technicznie trasach. Zastosowanie fulla jest zdecydowanie szersze, nie mam z tym problemu, że jest trochę cięższy” – podsumował kolejny tester. W przypadku naszych rowerów dodatkowa waga wynosiła 1,6 kg. Tu każdy musi zdecydować, czy decydująca jest wyższa waga czy możliwe zastosowania.

 

SZTYWNOŚCI, BEZWŁADNOŚĆ, WAGI¹

Specialized ma ramę sztywniejszą od Cannondale’a, Scott wypada najlepiej wśród fulli, najsłabiej w tej kategorii wypada z kolei Canyon. Cannondale jest niewiele lżejszy od Specializeda, ale i tak sztywniaki są zdecydowanie lżejsze od fulli.

 

Zloty-srodek-Hardtaile i fulle do scigania

SZARE SŁUPKI Stiffnes‑to‑Weight (STW), czyli stosunek sztywności ramy do jej wagi, na białym tle absolutna sztywność w niutonach na mm wychylenia. Pomiary zostały przeprowadzone na stanowisku Instytutu Zedlera. Bezwładność kół – im niższa wartość, tym lepiej koła przyspieszają. ¹ pomiary BIKE, ² z pedałami (350 g), ³ bez tłumika, jeśli jest, z osią sztywną z tyłu, ⁴ z oponami tubeless, trybem, tarczami.

 

Trasa testowa

 

Ciasna, pokręcona i z dużą ilością korzeni, tak wyglądała nasza trasa testowa. Strome zjazdy i drzewa tuż obok sprawiają, że jest trudna szczególnie, gdy pada. Resztki śniegu z poprzedniego dnia i temperatury w okolicach 5–7 stopni wystawiały na próbę opony i umiejętności testerów. Zaczęliśmy od hardtaili, miejscowy kolega nadawał tempo. My próbowaliśmy utrzymać koło.

Za sprawą sukcesów w PŚ nowy Cannondale F‑Si z widelcem Ocho wystąpił w roli faworyta. Wygląd nowego, jednoramiennego widelca jest dyskusyjny, ale nasi testerzy nie mieli wątpliwości: „Nowy Ocho jest rewelacyjny, nie ma żadnego innego widelca w teście, który pracuje równie czule przy minusowych temperaturach” – brzmiało podsumowanie. Przede wszystkim widelce Rockshoxa w rowerach Specializeda, Canyona i Scotta zdecydowanie słabiej reagowały na nierówności.

 

Scott Spark RC 900 Team

Zwycięzca w kategorii full - Scott Spark RC 900 Team

 

Co na to testerzy?

 

Nie znając cen, nasi testerzy sięgnęli po fulle. Nowy BMC Fourstroke z XTR‑em zwraca na siebie uwagę, także oni ulegli jego urokowi. Na rundzie testowej pasowała im nowoczesna geometria z płaskim kątem widelca i długim Reach. Fourstroke bardzo dobrze i pewnie się prowadzi. Rower Szwajcarów jest więc udany. Jedynie nowa sztyca teleskopowa z owalnym prowadzeniem musiała znieść trochę krytyki, bo testerzy stwierdzili, że nos siodła zbyt mocno rusza się na boki. Ze skokiem 80 mm błyszczała jednak w teście, bez problemu przebiegała także regulacja wysokości siodła. „BMC jest trochę droższy niż pozostałe rowery?” – brzmiało pytanie? Pokiwaliśmy głową i zdradziliśmy cenę roweru. „BMC kusi, ale zważywszy na cenę, sięgnąłbym jednak po innego fulla” – brzmiało podsumowanie.

 

CANNONDALE F-SI CARBON 2

Zwycięzca w kategorii Hardtail - Cannondale F-SI Carbon 2

 

 


Grzegorz Radziowonowski – Naczelny BIKE

 

Na pytanie HARDTAIL CZY FULL, każdy musi odpowiedzieć sobie sam. Za obiema kategoriami przemawiają mocne argumenty. W hardtailach wygrał nowy Cannondale F‑Si z bardzo dobrym Lefty Ocho. Jednocześnie kosztuje ponad 4000 więcej niż Specialized. Jeśli odsuniemy na bok zdecydowanie droższego BMC Fourstroke, Canyon Lux zbiera wśród fulli najwięcej punktów, nawet jeśli zawieszenie Rockshoxa sprawia, że na zjazdach tęskni się trochę za komfortem. W teście praktycznym najlepiej wypadł Giant, który został zwycięzcą naszego testu zaraz za wzorcowym BMC.

 

Zloty-srodek-Hardtaile i fulle do scigania

¹pomiary BIKE, ²W kategorii cechy szczególne znalazło się wyposażenie, wykończenie, jakość lakieru, wartość dodana i gwarancja. ³Ocena BIKE oddaje wartości pomiarowe z laboratorium i subiektywne wrażenia testerów. Ocena BIKE jest niezależna od ceny. Oceny BIKE: super (250–205 pkt.), bardzo dobra (204,75–170 pkt.), dobra (169,75–140 pkt.), dostateczna (139,75–100 pkt.), mierna, niedostateczna.

 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

 

Enduro MTB Series 2019

Przelotem prze Bike Expo 2019

 

Hardtaile i fulle do ścigania:

 

 

Komentarze do artykułu