DŹWIĘK WYSTĘPUJE TYLKO PODCZAS PEDAŁOWANIA
Jeśli dźwięki pojawiają się tylko podczas pedałowania, w rachubę wchodzi napęd, ale też koła, rama, sztyca, siodło i kierownica. Wszystkie połączenia, gdzie działają siły.
JAZDA NA STOJĄCO
Jeśli dźwięk znikł, skoncentrujcie się najpierw na siodle i sztycy podsiodłowej (patrz: punkt 2.).
NA STOJĄCO OBCIĄŻAMY KIEROWNICĘ I MOSTEK
Stoimy mocno nad rowerem i obciążamy naprzemiennie kierownicę. Jeśli dźwięki są głośniejsze, należy skoncentrować się na połączeniu kierownica‑mostek‑rura sterowa. W rachubę wchodzą też stery (punkt 3.).
SPRAWDZAMY DOKRĘCENIE ŚRUB W KORBIE
Czy wszystkie zostały dokręcone? Jeśli nie, należy je dokręcić (punkt 1.).
SPRAWDZAMY PEDAŁY
Smarujemy gwinty i dokręcamy pedały. Trzeszczy dalej? Zmieniamy pedały i buty.
WYKLUCZAMY TYLNE KOŁO JAKO ŹRÓDŁO DŹWIĘKÓW
Zmieniamy tylne koło. Smarujemy oś lub tylny zacisk, mocno dokręcamy.
DALEJ TRZESZCZY
Sprawdzamy dokładnie umytą ramę pod kątem pęknięć. W ramach aluminiowych sprawdzamy spawy.
POZOSTAŁE DETALE
Haki przerzutek lubią trzeszczeć! Sprawdzamy.
DOCIĄGAMY KORBĘ
Zwykle odbywa się to za pomocą centralnej śruby na imbus lub śrub bocznych. Przy okazji sprawdzamy łożyska. Lekko się toczą?
DEMONTUJEMY WKRĘCANE MISKI SUPORTOWE
Następnie je czyścimy. Smarujemy, znów montujemy, i mocno dokręcamy (wymaga specjalnego narzędzia).
DŹWIĘKI WYSTĘPUJĄ RÓWNIEŻ PRZY SPOKOJNYM TOCZENIU SIĘ ROWERU PONOWNIE JEDZIEMY NA STOJĄCO
Jeśli dźwięk znikł, koncentrujemy się na siodle i sztycy (patrz: punkt 2.).
HAMULCE PISZCZĄ!
Lekko hamujemy, naprzemiennie hamulcem przednim i tylnym. Jeśli piszczenie zanika, winne są okładziny.
SPRAWDZAMY TYŁ
Zawiasy i mocowanie tłumika to źródła dźwięków przy ugięciu. Powoli jedziemy na stojąco i zginamy zawieszenie. Oddzielnie testujemy zawiasy.
TRZESZCZY TYLKO PRZY SKRĘCANIU?
Kontrolujemy pancerze do przerzutek.
USUWAMY NAJCZĘSTSZE ŹRÓDŁA DŹWIĘKÓW
-
CENTRUM PEDAŁOWANIA
Rytmiczne trzaski w rytm pedałowania często wywoływane są przez środek suportu, jednak również inne komponenty napędu mogą sprawiać problem. Rama działa niczym pudło rezonansowe.
Korba i łożyska środka suportu mogą być przyczyną różnego typu dźwięków. Koncentrujemy się na samej korbie, łożysku i pedałach.
Demontujemy korbę, czyścimy oś, przed montażem ponownie ją smarujemy (fot. 1). Demontujemy zębatkę, miejsce połączenia pająka i zębatki smarujemy pastą montażową, całość skręcamy, mocno dokręcając śruby (fot. 2). Demontujemy pedały, smarujemy i wkręcamy z powrotem. Przed ponownym montażem sprawdzamy, czy łożyska środka suportu lekko się obracają.
Uwaga! Środki typu Pressfit montuje się bez smaru, zalecają tak Shimano i Sram. Smar może być przyczyną trzeszczenia.
-
SIODŁO I SZTYCA
Siodła chętnie trzeszczą. Często wystarcza spryskanie stelażu olejem silikonowym (fot. 4).
Jeśli to nie pomaga, demontujemy jarzmo i czyścimy (fot. 5).
Po zastosowaniu smaru montażowego składamy i mocno dociągamy śruby (fot. 6).
Smarujemy też karbonową sztycę za pomocą pasty do montażu karbonowych części albo za pomocą smaru montażowego aluminiową (fot. 7).
Pastą montażową traktujemy też obejmę podsiodłową i jej śrubę (fot. 8).
-
KOKPIT
Połączenie między kierownicą i mostkiem także lubi trzeszczeć!
Demontujemy dekielek mostka. Kierownicę lekko smarujemy pastą montażową do karbonu (fot. 9).
Taka pasta obniża siłę potrzebną do montażu o 40%. Dociągamy krzyżowo śruby przy montażu, zwracając uwagę na momenty dokręcające i równomierną szczelinę. Kontrolujemy połączenie mostka i rury sterowej (fot. 10).
Najpierw sprawdzamy, czy stery mają luzy. Jeśli tak, usuwamy je i dociągamy śruby. Przy łożyskach zintegrowanych pamiętamy też o nasmarowaniu pastą montażową miejsca kontaktu z ramą (fot. 11).
Za pomoc w realizacji dziękujemy Sklepowi Rowerowemu Pro-bike na Psim Polu, na ulicy Litewskiej 16 h we Wrocławiu
Przeczytaj również:
Warsztat Fenwick: Jesienno – zimowy serwis