Home Poradniki Warsztat Fenwick: jesienno-zimowy serwis

Warsztat Fenwick: jesienno-zimowy serwis

0
897
Serwis jesienno-zimowy

Jesteśmy w środku zimy, i statystycznie rzecz ujmując na ten sezon wylęgu „rudych” przygotowała się znikoma liczba fanów dwóch kółek. Sól, którą sypane są drogi i chodniki to naturalny wróg każdej metalowej części w rowerze. Wraz z Fenwick’iem przygtowowaliśmy dla was plan pomocy zwracając uwagę na najważniejsze aspekty higieny rowerowej. Za pomocą kilku poniższych trików wygracie walkę z korozją i na wiosnę nadal będziecie mogli cieszyć się swoim rowerem.

 

Serwis jesienno-zimowy

 

1 MYCIE

Zimą mycie roweru jest szczególnie ważne. My zwykle wozimy ze sobą podręczny stojak, przenośną myjkę ciśnieniową i działamy jeszcze w terenie, ale spokojnie, możecie obyć się bez tych pomocy. Wystarczy, że rower postawicie do góry nogami!

 

Wskazówka

JEŚLI JUŻ KORZYSTACIE Z MYJEK CIŚNIENIOWYCH
np. samoobsługowych stacji mycia samochodów, nie kierujcie silnego strumienia wody na mocno zabrudzone części. Istnieje ryzyko, że woda oderwie brud i ten, rozpuszczony, wniknie w miejsca, w których nie powinno go być, np. do łożysk, piast, pod uszczelki. Takie mycie powinno poprzedzać dalszy, bardziej dokładny serwis i konserwację, a absolutnym minimum jest otrzepanie roweru z wody. Wystarczy kilka razy trzepnąć nim o grunt i mechanicznie strącić wodę. Masz pod ręką pistolet ze sprężonym powietrzem? Jeszcze lepiej!

 

Serwis jesienno-zimowy

 

2 CZYSZCZENIE ŁAŃCUCHA

Normalnie nie zalecamy żadnych środków do czyszczenia napędu, bo wówczas łańcuch pozbawiany jest czynników smarujących. Jednak tylko chemikalia pomogą pozbyć się gęstej mieszanki brudu i resztek oleju. Kto dużo czyści, powinien też więcej smarować, a po zimie zmienić łańcuch. Specjalne preparaty, takie jak Fenwicks, przeznaczone do mycia łańcucha, ułatwiają przeprowadzenie brudnego procesu. Wystarczy spryskać łańcuch aktywną pianą, odczekać kilka minut i ściągnąć brud specjalną, twardą gąbką. Na koniec spłukujecie wodą

 

 

Serwis jesienno-zimowy

 

3 SMAROWANIE WIDELCA

Uszczelnienia amortyzatorów zimą często są twarde i kruche. Fenwicks ma w ofercie specjalny spray do amortyzatorów, który aplikujecie bezpośrednio na golenie widelca i tłoczysko tylnego tłumika. Jeśli nie mamy takiego specyfiku pod ręką, sięgamy po zwykły olej do zawieszeń o lepkości 10WT i aplikujemy go na uszczelki widelca, delikatnie odchylając ich krawędź za pomocą trytki.

 

Serwis jesienno-zimowy

 

4 SMAROWANIE OSI

Często osie w widelcu i wahaczu są mocniej zużyte, na czystym aluminium osadzają się sól i woda. Naniesienie przed zimą smaru na osie nie da soli żadnych szans do ataku. Stare zaciski 9 mm są zwykle ze stali i także ucieszą się z małej porcji smaru.

 

Serwis jesienno-zimowy

 

5 SMAROWANIE CZĘŚCI RUCHOMYCH

Gdy rower po myciu przeschnie, wszystkie ruchome części, takie jak przerzutka, manetki i przerzutka przednia, ucieszą się z kropli oleju. Olej nanosimy na dużej powierzchni, nadmiar wycieramy szmatką. W ten sposób korozja nie ma żadnych szans. Nie smarujemy hamulców i tarcz!

 

 

Serwis jesienno-zimowy

 

6 SMAROWANIE PANCERZY

Wrzucamy na dużą zębatkę z tyłu i następnie, bez pedałowania, na małą. Linka do przerzutki ma wówczas tak duży luz, że można zdjąć końcówkę pancerza w jednym miejscu i wprowadzić kilka kropel bezpośrednio w pancerz. Uwaga! W ten sposób stalowa linka także zimą będzie pracować płynnie.

 

 

Serwis jesienno-zimowy

 

7 ZAKLEJANIE OTWORÓW

Wiele ram ma dodatkowe, nieużywane otwory do przewodów Di2 czy linki do przerzutki przedniej. Proste zaklejenie ich zapobiegnie dostaniu się wody i błota do środka. Otwory w okolicach środka suportu od czasu do czasu należy otworzyć, by usunąć wodę z ramy.

 

 

Serwis jesienno-zimowy

 

8 ODTŁUSZCZANIE HAMULCÓW

W czasie mycia roweru hamulcami zajmujemy się na końcu. Często, mimo starań, rozpylona woda i środki myjące z rozpuszczonymi w nich tłuszczami osadzają się na tarczach i okładzinach. Starajcie się nie zaciskać dźwigni hamulca w czasie mycia. Na sam koniec wypłuczcie zaciski wodą i użyjcie specjalnego preparatu – odtłuszczacza, który ostatecznie rozprawi się z tłuszczami na tarczach. Pamiętajcie! Okładziny metaliczne są bardziej odporne na zatłuszczenie niż okładziny żywiczne.

 

Wskazówka

SPRAWDZENIE HAMULCÓW
Płyn hamulcowy, szczególnie gdy pogoda jest paskudna, przyciąga wodę. Działanie i trwałość hamulców bardzo na tym cierpią. Hamulce rowerowe są w tej sytuacji zdecydowanie bardziej wrażliwe niż samochodowe. Nie zaszkodzi więc po zimie zmienić płyn hamulcowy, nawet jeśli hamulce nadal dobrze działają. Gdy hamulec zaczyna sprawiać problemy, często jest już za późno na serwis. Mając odpowiedni zestaw do odpowietrzania, taki jak Trick- stuff (29 euro, trickstuff.de), można poradzić sobie z każdym zestawem. Płyn hamulcowy kupicie bezpośrednio od producenta lub możecie zastosować zamienniki. Koniecznie trzeba sprawdzić, czy hamulce pracują z płynem DOT, czy z olejem mineralnym.

 

Serwis jesienno-zimowy

 

9 NANOSZENIE SMARU SILIKONOWEGO

Mała silikonowa kuracja po czyszczeniu sprawi, że rower będzie błyszczeć, pokryje też drobne rysy. Nie żałujemy sprayu i wcieramy go za pomocą szmatki. Kolejna zaleta? Błoto gorzej trzyma się powierzchni potraktowanych silikonem. W ten sposób mycie po trasie będzie zdecydowanie prostsze, ochronicie też lakier ramy.     

 

Serwis jesienno-zimowy

 

10 ZAPOBIEGANIE USZKODZENIOM STERÓW

Mimo wszystkich możliwych zabiegów ochronnych przede wszystkim łożyska w piastach, środku suportu i sterach rdzewieją szczególnie łatwo. Jeśli ktoś po myciu nie używa roweru przez dwa miesiące i odstawia go do garażu, ryzykuje uszkodzenie łożysk. Proste obrócenie łożysk od czasu do czasu zapobiega rdzewieniu kulek po jednej ze stron i przedłuża życie łożysk maszynowych.

 

Sprawdzone w boju

 

Serwis jesienno-zimowy

 

SIŁA CZYSZCZENIA

Urządzenia do czyszczenia łańcucha bardzo ułatwiają serwis. Dirty Little Scrubber Juice Lubes jest łatwy w użytkowaniu, czyści łańcuch z każdej strony i działa bardzo dobrze w parze z WD40. Cena ok. 60 zł, bikeline.pl

 

WYPIERACZ WODY

WD-40 to matka wszystkich olejów penetrujących, został stworzony w latach 60. na potrzeby przemysłu kosmicznego. Wypiera wilgoć z zakamarków i w ten sposób perfekcyjnie chroni elementy metalowe przed korozją. W kosmosie panują temperatury zdecydowanie poniżej zera, nic więc dziwnego, że WD-40 działa i na Ziemi, zimą. Cena od 12 zł, dostępny w każdym markecie budowlanym.

 

WYMIENNE ŁOŻYSKA

Łożyska szczególnie cierpią podczas zimy. Z reguły najszybciej poddają się sterowe. Niekoniecznie trzeba wówczas od razu kupować kompletne stery. Na castlecc.de dostępne są pojedyncze łożyska do niemal każdych sterów. Cena za łożysko zaczyna się od ok. 60 zł.

 

Partnerem naszego warsztatu jest Fenwick’s

 

Przeczytaj również:

 

Lekcja Skilla z Dartmoor Bikes cz. 1 – pozycja na rowerze

Pojedynek miejscówek – Livigno vs. Solden cz. 1

Pod prądem – Kross Soil Boost 2.0

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Translate »