Nowy Specialized Enduro z UBB wkrótce?

W sieci właśnie został ujawniony nowy patent Specializeda, wiele wskazuje na to, że amerykańska firma poważnie myśli o tym, by swoje zawieszenie UBB zastosować także w tym typie rowerów. Całość wygląda co najmniej intrygująco.

O zjazdówce Speca z zawieszeniem UBB (Under Bottom Bracket), na której jeździli zawodnicy teamowi w tym sezonie, pisaliśmy już 2 tygodnie temu, wygląda na to, że to samo rozwiązanie firma przewidziała też do roweru z mniejszym skokiem. Pierwszy napisał o tym Mike Kazimier z Pinkbike’a, a co wynika najważniejszego z opisu patentowego?

W ramie, która ma 172 mm skoku, nowe zawieszenie ma służyć do tego, by możliwe było modyfikowanie charakterystyki zawieszenia i to w terenie. Miałaby do tego służyć opcja wymiany fragmentów linków (na rysunku technicznym oznaczona 74), ale też mocowania hamulca – co dawałoby w efekcie coś, co opisano „independently fine-tune key ride dynamics components, including axle path, shock leverage rate, and anti-squat/anti-rise characteristics for braking.” Czyli można byłoby modyfikować tor po jakim porusza się tylne koło, przełożenie zawieszania i charakterystykę antisquat i antirise.

Patentowi towarzyszy cały szereg wykresów, jak te poszczególne cechy zawieszenia miałyby się zmieniać. Wszystko zostało przedstawione spójnie, jakby miało opisywać… praktycznie gotowy już produkt. Generalnie też patent poza tym omawia rower zgodny z tym, co obecnie jest na topie pod względem pracy zawieszeń, np. progresję na poziomie pomiędzy 10-20 % w zależności od ustawień (funny fact – Define AL 170, jaki testowaliśmy ostatnio, ma tę wartość na poziomie 12, także w tym zakresie). Tyle, że z jeszcze większą niż zwykle opcją tuningu pracy amortyzacji.

Jeśli dodamy do tego taki drobiazg, że w patencie wymienione są materiały takie jak aluminium lub karbon użyty do wykonania głównego trójkąta ramy, oraz metoda kucia do wykonania łącznika dolnego (84), by go usztywnić, jasne się staje, że to nie gdybanie teoretyczne, tylko coś co ma funkcjonować. Stosowny fragment brzmi tak: “Preferably, the main frame is constructed of individual components, as described above, which are fabricated from a metal material, such as aluminum or steel, and welded together. Desirably, the bottom bracket support member is created from a metal material by a forging process and, thus, benefits from the strength and durability advantages that inherently result from the forging process.” (Korzystne byłoby, by rama główna została zbudowana z poszczególnych elementów, jak opisano powyżej, które są wykonane z materiału metalowego, takiego jak aluminium lub stal, i zespawane ze sobą. Pożądane jest, aby wspornik suportu był wykonany z materiału metalowego w procesie kucia, a tym samym korzystał z zalet wytrzymałości i trwałości, które nieodłącznie wynikają z procesu kucia).

i dodatkowo „alternative materials such as composites may also be used in whole or in part to construct the main frame.” (Alternatywne materiały, takie jak kompozyty, mogą być również wykorzystane w całości lub w części do budowy ramy głównej)

Zastanawiające, jak bardzo ta sytuacja przypomina tę z Sirrusem Speca, gdy pokazano patent, a w chwilę potem gotowy rower! Czy nie? Tamten patent też był podobnie szczegółowy. Nowe enduro w wersjach karbon i aluminiowej?

ps tu sama aplikacja patentowa

Zobacz także

 

Informacje o autorze

Autor tekstu: Grzegorz Radziwonowski

Zdjęcia: Specialized

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »