SR Suntour prezentuje automatyczne zawieszenie TACT

SR Suntour prezentuje elektroniczny system zawieszenia TACT, z automatyczną regulacją kompresji dla małych prędkości.
Marka w końcu odsłania kurtynę przed konstrukcją, która po raz pierwszy pojawiła się w olimpijskim rowerze Toma Pidcocka.

SR Suntour zaprezentował długo oczekiwany elektryczny system zawieszenia TACT. I w końcu wiadomo, na czym cały system polega -po prostu kontroluje kompresję widelca i tylnego amortyzatora roweru dla tzw. niskich prędkości. System ten już od dawna używany jest zawodach XCO przez Toma Pidcocka, a od pewnego czasu też przez Pauline Ferrand-Prevot. O zawieszeniu pisaliśmy już w przeszłości.

SR Suntour twierdzi, że nowy system jest przeznaczony dla wszystkich dyscyplin kolarstwa górskiego i spodziewa się wdrożyć tę technologię w pozostałych widelcach o większym skoku w przyszłości. W momencie premiery dostępny jest tylko zestaw w postaci widelca Axon 34 Werx Boost EQ 29 cali i nowego tylnego amortyzatora Edge TT. To dokładnie te komponenty, na których jeździ też Pidcock i Prevot.

Cały system TACT został wyceniony na 4990 Euro, SR Suntour twierdzi, że system dodaje tylko 198 g w porównaniu z systemem zdalnie sterowanym – czyli klasycznych z manetką.


W przeciwieństwie do innych elektronicznych systemów zawieszenia SR Suntour TACT wykorzystuje tylko jeden czujnik do dostosowania zawieszenia do terenu. Trzyosiowy akcelerometr, umieszczony w koronie widelca, przekazuje systemowi informacje o podłożu i może wykrywać podjazdy, zjazdy, oderwanie się od ziemi, ale też po prostu wibracje.

Nie ma opcji ręcznego wyboru trybu! Stąd i brak dodatkowych przełączników na kierownicy. Chociaż system jest automatyczny, można go regulować w aplikacji TACT, która umożliwia konfigurację. Aplikacja pozwala na osiem różnych poziomów regulacji, przy czym poziom 1 zapewnia największy komfort, a poziom 8 maksymalną wydajność – jak to ładnie nazwano.

Jak całość jest zasilana? Akumulator jest zamontowany na dolnej rurze ramy, za koszykiem na bidon. To wariant dla zwykłych śmiertelników. W rowerach Pinarello bateria została ukryta w ramie. SR Suntour twierdzi, że wybrał konstrukcję z przewodami, ponieważ jest to najszybszy sposób komunikacji między komponentami, pozwalający na czteromilisekundowy czas reakcji.

Widelec Axon 34 Werx Boost EQ ma wydrążoną koronę z włókna węglowego, z magnezową dolną częścią goleni i jest dostępny ze skokiem 100 mm, 110 mm lub 120 mm. Nowy tylny amortyzator Edge TT jest oczywiście powietrzny i pozwala zarówno na zmianę ciśnienia, jak i objętości powietrza, by jeszcze bardziej zmieniać jego charakterystykę.

Czy dostępne będą jakieś w rowery seryjnie wyposażone w TACT? Póki co nic o tym nie wiadomo!

Zobacz także

Informacje o autorze

Autor tekstu: Grzegorz Radziwonowski

Zdjęcia: Pinarello

3 KOMENTARZE

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Jan123
Jan123
1 rok temu

Bardzo przydatny artykuł 😀👍

Oszust
Oszust
1 rok temu

Pod koniec lat 90 tych wypuściła coś takiego fma Noleen potem znana jako K2. Cannondale także już dawno temu miał sterowane elektroniczne zawieszenie

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne