Home Nowości Legendarna włoska marka Pinarello powraca do MTB z nową Dogmą XC

Legendarna włoska marka Pinarello powraca do MTB z nową Dogmą XC

0
2989

Tej pary chyba nie trzeba przedstawiać… Wielokrotna zwyciężczyni Pucharów Świata, Mistrzostw Świata, Mistrzostw Krajowych w przełaju, gravelu i MTB oraz jeden z najbardziej utytułowanych i wszechstronnych zawodników ostatniej dekady…Pauline Ferrand-Prévot i Tom Pidcock dosiądą zupełnie nowego roweru z pełnym zawieszeniem, który zadebiutuje w Pucharze Świata UCI XC w Nové Město.

Zawodnicy INEOS Grenadiers będą rywalizować na kompletnie nowym, podlegającym ciągłym ulepszeniom rowerze Pinarello Dogma XC z pełnym zawieszeniem podczas rundy otwierającej Puchar Świata UCI XC w Nové Město w Czechach 11-14 maja. 

W ramach ponownego skupienia się włoskiej marki na MTB, Pinarello rozpoczęło prace nad prezentowaną konstrukcją jesienią 2022 roku, po czym nastąpił okres intensywnych testów z udziałem Ferrand-Prévot, Pidcocka i zespołu technicznego INEOS Grenadiers, czego rezultatem jest rower, który ma zapewnić wsparcie zawodników w trakcie Pucharów Świata UCI XC, Mistrzostw Świata, a ostatecznie podczas przygotowań do Igrzysk Olimpijskich 2024 w Paryżu.

Najnowsza, już utytułowana maszyna Pinarello, dowiozła Ferrand-Prévot na podium niedawnej edycji Pucharu Francji, a chwilę później doprowadziła Toma Pidcocka do zwycięstwa w Pucharze Szwajcarii w poprzedni weekend. W najbliższym czasie, właściwie przez cały sezon 2023, rama i rower będą poddane praktycznym testom w najbardziej wymagających warunkach pod wodzą najlepszych zawodników XC teamu INEOS Grenadiers, co ma doprowadzić do udoskonalenia konstrukcji.

Dogma XC (w pełni zawieszona) ma być dostępna publicznie w marcu 2024 r. Równolegle opracowywana jest konstrukcja z przednim zawieszeniem, mająca sprostać wymaganiom trasom Pucharu Świata o innej charakterystyce.

Wraz ze stworzeniem dedykowanego, wewnętrznego zespołu badawczo-rozwojowego, prace nad Dogma XC rozpoczęły się od przeanalizowania opinii i danych dostarczonych przez Pidcocka z dwóch poprzednich lat testów i zawodów cross-country. 

W analizie podkreślono wymagania, jakie według Pidcocka były potrzebne do stworzenia roweru wyścigowego zdolnego do rywalizacji na najwyższym poziomie i będącego w stanie wytrzymać siłowy styl jazdy stosowany zarówno przez niego, jak i Ferrand-Prévot. Oczekiwania zostały sformułowane następująco:

  • Ekstremalna sztywność tylnego trójkąta i suportu zapewniająca maksymalną reaktywność
  • Prosta, ale progresywna kinematyka optymalizująca ugięcie i odbicie
  • Możliwość dopasowania skoku zawieszenia do unikalnych wymagań każdej trasy
  • Lekkość w połączeniu z wyjątkowymi właściwościami jezdnymi i prowadzeniem pozwalające wyróżnić się na technicznych zjazdach 

Dzięki tym pryncypiom Pinarello opracowało następujące, kluczowe elementy innowacyjnego projektu Dogma XC:

  • Unikalny węzeł suportu 
  • Wyjątkowa konstrukcja węzła suportu optymalizuje sztywność i wykorzystuje ponadwymiarowe łożyska i idealne położenie punktu obrotu tylnego trójkąta. 
  • Podatne górne rurki tylnego trójkąta 

Teoretycznie, zastosowanie tylko trzech punktów obrotu na tylnym trójkącie zwykle upośledza ruch tylnego koła, ale unikalna geometria Dogmy XC oraz integracja podatnych górnych rurek tylnego trójkąta umożliwiają jazdę w bardziej bezpośredni sposób. Innowacje te zmniejszają również wagę, poprawiają sztywność i zapewniają lepsze połączenie między riderem a rowerem. 

Dzielony tylny trójkąt 

Tylny trójkąt składa się z dwóch, odrębnych elementów przymocowanych do głównego punktu obrotu za pomocą unikalnej konstrukcji, w której dwie osie są wkomponowane w karbonową ramę (opatentowane rozwiązanie). Rezultatem jest:

  • Eliminacja klasycznego „mostka” podwyższającego sztywność, który pozwala na skrócenie długości tylnego trójkąta i zapewnia lepszą zwrotność i reaktywność.
  • Eliminacja krytycznych obszarów gromadzenia się błota.
  • Możliwość zastosowania szerszych opon, zapewniając rowerzystom większe możliwości.

Kinematyka 

Kinematyka zawieszenia uwzględnia zastosowanie elastycznych widełek, aby zmaksymalizować przenoszenie mocy podczas pedałowania, zapewniając optymalną kompresję/odbicie na technicznych zjazdach, by w konsekwencji umożliwić użytkownikowi maksymalną kontrolę. 

Współczynnik tarcia w każdym punkcie obrotu zawieszenia został zminimalizowane dzięki zastosowaniu mieszanego systemu łożysk i tulei. Tuleje zostały umieszczone w punkcie „a”, ponieważ są wystarczająco trwałe, aby zaabsorbować duże siły uderzenia i niewielkie siły rotacyjne, natomiast łożyska zostały zintegrowane w punkcie „b”, gdzie działają odmienne siły (niska siła/obrót o szerokim kącie). Zaowocowało to zmniejszoną utratą energii, poprawioną reaktywnością tylnego zawieszenia i zwiększoną trwałością układu. 

Regulowana geometria 

Możliwość przesunięcia punktu mocowania pod górną rurą pozwala na zastosowanie amortyzatorów o różnym skoku, co, z kolei, umożliwia użytkownikom dopasować rower do unikalnego charakteru trasy wycieczki lub wyścigu.

Kokpit

Specjalnie zaprojektowany, w pełni zintegrowany kokpit zmniejsza wagę i zapewnia większą precyzję prowadzenia w porównaniu do dwuczęściowej konstrukcji. Uwzględniono również w pełni zintegrowane prowadzenie kabli, podobnie jak specjalne łożysko sterowe z wewnętrznym ogranicznikiem ustawionym pod kątem 60°, aby zapobiec nadmiernemu wychyleniu kierownicy lub/i kolizji widelca z dolną rurą ramy.

Asymetria 

Tylny trójkąt wykorzystuje opatentowaną, asymetryczną konstrukcję ze wzmocnioną lewą stroną, co pozwala zrównoważyć większe siły działające po przeciwnej stronie układu napędowego. Powoduje to wyrównanie transferu mocy, lepszą prędkość i przyczepność. 

Chociaż, zarówno Dogma XC Ferrand-Prévot, jak i Pidcocka mają tę samą ramę i komponenty, każda z maszyn ma własne, niestandardowe malowanie. Złote akcenty na rowerze Toma to hołd dla jego najcenniejszego medalu na Igrzyskach Olimpijskich w Tokio w 2020 r., a tęczowe paski na modelu Ferrand-Prévot to symbol jej czterech zwycięstw w Mistrzostwach Świata XC w Les Gets we Francji w sierpniu zeszłego roku.

Jeśli chodzi o Nové Město, zarówno Pidcock, jak i Ferrand-Prévot mają wspaniałe wspomnienia z wyścigu, kiedy to Anglik, obrońca tytułu mistrza XC, pokonał Vlada Dascalu i zwyciężył w 2022 r., a Francuska triumfowała w czasie dwóch poprzednich edycji.

Pauline powiedziała: „Nie mogę się doczekać, aby pojechać do Czech i ścigać się na Dogmie XC w Nové Město. Współpraca z Pinarello nad rozwojem roweru jest super. Testowanie prototypów było ekscytujące. Moje pierwsze wrażenie jest takie, że Włosi opracowali niezwykle szybki rower. Ma dobre połączenie lekkości, responsywności i sztywności, co naprawdę pozwala przełożyć moc na prędkość. Inżynierowie Pinarello nieustannie proszą nas o opinie i fajnie jest być częścią procesu tworzenia. Nie mogę doczekać się, aby zacząć sezon Pucharu Świata XC na tym rowerze i w końcu mieć szansę ścigać się na nim w zawodach najwyższej rangi.” 

Tom powiedział: „Naprawdę chciałbym już móc wypróbować nowe Pinarello Dogma XC w Nové Město. Pierwszy raz obejrzałem rower w marcu i moje wrażenia były pozytywne. Prowadzi się doskonale, jest super responsywny i piekielnie jest szybki. To rower, który wciąż jest w fazie rozwoju, a praca z Pinarello nad jego ulepszeniem będzie świetną zabawą. Nigdy wcześniej tak naprawdę nie byłem zaangażowany w proces rozwoju roweru, przekazując swoje przemyślenia i sugestie, ale jest to coś, co zdecydowanie sprawia mi przyjemność, a inżynierowie Pinarello są zaangażowani w produkcję sprzętu, który pomaga nam wygrywać wyścigi.”

Fausto Pinarello dodał: „Obserwowanie Toma i Pauline rywalizujących na Dogmie XC będzie przełomowym momentem dla wszystkich w Pinarello. Przez ostatnie miesiące pracowaliśmy niestrudzenie, aby zbudować rower, który spełnia wymagania dwójki najlepszych zawodników na świecie i nie możemy się doczekać, aby zobaczyć, jak jeżdżą na nim w Nové Město”. 

Carsten Jeppesen, szef ds. partnerów technicznych i kwestii sprzętowych w INEOS Grenadiers, powiedział: „Nasz zespół opracowuje wysoce zaawansowane rowery z Pinarello od ponad 13 lat. Rozumiemy, jak wydobyć z siebie nawzajem to, co najlepsze, i cieszymy się, że możemy ponownie z współpracować przy tym ekscytującym przedsięwzięciu. Nasze niestrudzone podejście do badań i rozwoju już zaczęło przynosić owoce, ponieważ wierzę, że mamy rower, z którego możemy być dumni, jadąc do Nové Město. Tom i Pauline są bardzo zaangażowani w proces rozwoju i już podczas pierwszych testów byli pod wrażeniem prowadzenia się roweru. To jest kluczowe, ponieważ ostatecznym celem jest złoto na Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu, więc rower ten jest opracowywany taki sposób, aby zapewnić sukces obojgu zawodnikom.” 

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Translate »