Home Testy Części Nowa wkładka do opon Vittoria Air-Liner Light – test

Nowa wkładka do opon Vittoria Air-Liner Light – test

2
3108

Każdy kolarz, który nie przespał wszystkich lekcji fizyki wie, że masa rotująca to ZŁO. Ciężkie koła, opony, grube dętki czy duża ilość uszczelniacza powodują, że rower jest ociężały oraz trudniej go rozpędzić i zatrzymać. A co jeśli wkładka do opon ważyłaby mniej pączek z pudrem (te z lukrem są cięższe 😉 ) i pozwalała na jazdę, przez ograniczony czas, bez powietrza.. ba, nawet wygranie wyścigu…?!

Firma Vittoria zaprezentowała superlekką wkładkę do bezdętkowych opon XC i Trail, która „poprawia” pracę zawieszenia i umożliwia jazdę bez powietrza w kołach. Air-Liner Light włoskiej marki to nowa wkładka do opon bezdętkowych do rowerów górskich, która z założenia ma poprawiać osiągi i możliwości układu koło-opona w zastosowaniach cross country, down country i szlakowych.

Inżynierowie Vittoria zaprojektowali nową generację insertów do rowerów górskich, których cel wykracza daleko poza ochronę przed przebiciem. Dzięki ścisłej współpracy z kolarzami i mechanikami z zespołów BMC MTB Racing, Santa Cruz FSA i KTM-Vittoria, Air-Liner Light został opracowany tak, aby był wyjątkowo lekki i nie ograniczał prędkości, zapewniając ochronę oraz możliwość jazdy po „złapaniu gumy”. Dowodem na to ma być sukces Martiny Berty, zawodniczki teamu Santa Cruz RockShox, która przebiła oponę na początku ostatniego okrążenia wyścigu, ale dzięki wkładce Vittoria ukończyła wyścig.

Superlekka i superszybka 

Air-Liner Light to „najlżejsza i najszybsza” wkładka do opon bezdętkowych MTB dostępna na rynku. Dzięki wadze 55 g Air-Liner Light rzeczywiście może pozostać niezauważalny. Kształt wkładki został zaprojektowany z myślą o dopasowaniu do kanałów wewnętrznych obręczy o szerokości od 25 do 30 mm. To dopasowanie sprawia, że wkładka dobrze trzyma się na feldze – oznacza to brak dodatkowej masy przemieszczającej się wewnątrz opony.

Run-Flat 

Nowe wkładki mają inną interesującą właściwość. W przypadku przebicia opony i wynikającej z tego utraty powietrza Air-Liner Light rozszerza się, zapewniając wsparcie dla opony. Pianka składa się z otwartych komórek, które napełniają się powietrzem podczas pompowania opony, aby następnie uwalniać je, gdy ciśnienie w kołach zaczyna szybko spadać. W ten sposób Air-Liner Light powiększa się i zapewnia większe wsparcie dla układu koło-opona, umożliwiając jazdę typu run-flat. Wkładka jest przystosowana do stosowania uszczelniacza, gdyż pokryta jest twardą wodoodporną powłoką, która zapobiega przecięciom i wchłanianiu uszczelniacza, mimo możliwości przenikania przezeń powietrza.

Ochrona i stabilność boczna 

Jak na wkładkę przystało Air-Liner Light maksymalizuje ochronę przed przebiciem opony. Stopniowa kompresja pianki pozwala na pochłanianie uderzeń i zapobiega przecięciom opony spowodowanym silnymi dobiciami do obręczy (snake bites). Dodatkowo, konstrukcja wkładki w postaci jednoczęściowej pętli (klejonej, a nie łączonej zipem, jak niektóre konkurencyjne produkty) zwiększa stabilność boczną w zakrętach, zapobiegając uciekaniu powietrza przy podwinięciu opony (burping).

Specyfikacja Air-Liner Light 

Air-Liner Light jest dostępny w jednej superlekkiej pętli (tylko 55 g) w kolorze firmowej zieleni firmy Vittoria. Wkładka jest kompatybilna z oponami do rowerów górskich o rozmiarach od 29”x2,1” do 29”x2,4”, z kanałami obręczy o szerokości od 25 mm do 30 mm oraz z dowolnym rodzajem płynnego uszczelniacza. Air-Linera Light należy używać wyłącznie w połączeniu z oponami bezdętkowymi i wielokierunkowymi zaworami bezdętkowymi. Opakowanie Air-Liner Light zawiera jedną wkładkę i jeden zawór Vittoria Green Multiway Tubeless o długości 40 mm. Komplet na jedno koło kosztuje 59,95 €.

Wrażenia z jazdy

Z wkładkami, genezą ich powstania i cechami produktu mogłem zapoznać się już we wrześniu ubiegłego roku podczas imprezy Mountain Bike Connection Summer 2022 we włoskim Andalo. Rozmowy zostały oczywiście uzupełnione o jazdę, a wkładki wraz z oponami Vittorii były zamontowane do różnych modeli Cannondale.

O ile standardowo jeżdżę z niskimi ciśnieniami, typu 22/25 PSI (przód/tył), to dotyczy to jednak głównie opon enduro, ze zdecydowanie grubszymi ściankami. W przypadku gumy Vittorii przeznaczonej do down country moje obawy były więc przed spuszczeniem powietrza uzasadnione. Co daje wkładka? Przy zejściu do ciśnień typu 18 PSI dostajemy ultra przyczepność w trudnym terenie, jednocześnie przy pierwszym uderzeniu w przeszkodę nie łapiemy snejka. Na mokrych korzeniach podobna miękka opona to oczywista zaleta.

Poza tym opona jest jedynym punktem styku pomiędzy kolarzem i rowerem a podłożem – jest to zatem pierwszy element, który absorbuje uderzenia podczas jazdy w terenie. Wkładka pozwala na progresywną kompresję opony, gdy opona uderza w przeszkodę. W ten sposób Air-Liner Light poprawia wrażenia z jazdy, jednocześnie zwiększając stabilność i przyczepność. O tym efekcie wspomina Vittoria. Jednocześnie progresja kompresji jest tak efektywna, że rowerzysta nawet nie zdaje sobie sprawy, kiedy wkładka pracuje.

W rzeczywistości pianka Air-Liner Light zapewnia swego rodzaju „nieograniczony skok” ugięcia opony, co przekłada się na większy komfort, lepszą przyczepność i zwiększoną prędkość. Mam wręcz wrażenie, że z czasem może to odrobinę zmienić styl jazdy, gdy zmienią się nawyki tak, by tę właściwość wykorzystywać. Przyznam sam, że mimo wszystko do podobnych niskich ciśnień nadal podchodzę nieufnie (bo zaraz złapię przecież gumę).

Dostaliśmy też zestaw wkładek, wraz ze specjalnymi wentylami, które ułatwiają pompowanie i mlekiem Vittorii, do testu długodystansowego. Gdzieś tam w połowie sezonu podzielimy się jego wynikami. M.in. podsumujemy ich trwałość.

PS – zobaczcie poniżej, jak się wkładki montuje. Nic specjalnie skomplikowanego!

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Kamil
Kamil
4 miesięcy temu

Czy taką wkładkę warto też założyć do przedniej opony, która jest znacznie mniej narażona na dobicie?

Translate »